سفر مرموز مقامات آمریکایی به پاکستان / تنش میان اسلام باد و کابل شدت گرفت ؟

 سه مقام ارشد ایالات متحده قرار است از امروز تا آخر هفته جاری سفرهای جداگانه‌ای به اسلام‌آباد انجام دهند که به گفته منابع رسمی در اسلام‌آباد در طول این بازدیدها آخرین تحولات افغانستان و روابط دوجانبه آمریکا و پاکستان مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

جولیتا والس نویس دستیار ویژه امور خارجه آمریکا در امور مهاجرت و پناهندگان امروز برای انجام سفر ۴ روزه وارد اسلام‌آباد می‌شود. تام وست فرستاده ویژه ایالات متحده در امور افغانستان نیز روز پنجشنبه برای دیدار با مقامات پاکستانی وارد اسلام‌آباد خواهد شد و سومین سفر نیز مرتبط با الیزابت هورست معاون دستیار وزیر امور خارجه آمریکا خواهد بود که وی نیز روز شنبه آینده با مسوولان پاکستانی دیدار خواهد کرد.

استقرار یک کشتی جنگی در خلیج عدن توسط پاکستان

منابع دیپلماتیک به روزنامه پاکستانی اکسپرس تریبیون گفتند که سفرهای پشت سرهم مقامات آمریکایی به اسلام‌آباد حکایت از نگرانی آنان از تصمیم قاطع دولت اسلام‌آباد در اخراج اتباع افغانستان غیرمجاز است و اینکه آمریکایی‌ها به دنبال اطمینان از عدم اخراج آن دسته از افغانستانی‌های آسیب پذیر هستند که تعداد آنان ۲۵ هزار نفر اعلام شده و همه آنان اکنون در پاکستان بسر می‌برند و منتظر انتقال به کشورهای سوم از جمله آمریکا و انگلیس هستند.

در این گزارش آمده است: ۲۵ هزار تبعه افغانستانی بهمراه اعضای خانواده‌های آنان که پیش از تسلط طالبان بر کابل برای نیروهای خارجی در آن کشور، سفارتخانه‌های غربی و دیگر سازمان‌های بین المللی کار می‌کردند، به پاکستان گریخته و قرار است طبق ادعای آمریکا و طرف‌های اروپایی به کشورهای آنان منتقل شوند.

بازدید مقامات آمریکایی از پاکستان در شرایطی انجام می‌شود که این کشور همچنان در حال اخراج اتباع افغانستانی غیرمجاز است و این وضعیت با توجه به گلایه اسلام‌آباد از کابل برای عدم همکاری جهت سرکوب عناصر گروه تروریستی تحریک طالبان پاکستان و همزمان خشم طالبان افغانستان از تصمیم دولت اسلام‌آباد علیه اتباع آن کشور سبب تشدید تنش‌ها میان دو کشور شده است.

مقامات پاکستانی پیش‌تر با دفاع از تصمیم دولت خود برای اقدام علیه تمامی اتباع خارجی غیرمجاز در پاکستان که اکثریت آنان را اتباع افغانستانی تشکیل می‌دهند، تاکید کردند که اخراج اتباع خارجی غیرمجاز هیچ ارتباطی با قضیه پناهجویان قانونی و یا افرادی که در فهرست رسمی آژانس پناهندگان سازمان ملل قرار دارند، ندارد و پاکستان همچنان میزبان پناهجویان رسمی از جمله از افغانستان خواهد بود.

در عین حال ممتاز زهرا سخنگوی وزارت امور خارجه پاکستان اعلام کرد که اسلام‌آباد و واشنگتن طیف وسیعی از مسائل را مورد بحث و رایزنی قرار خواهند داد و دستور کار این مذاکرات تنها محدود به افغانستان نیست.

منابع گفتند می‌گویند: در حالی که سفر دستیار وزیر امور خارجه آمریکا بر موضوع پناهجویان متمرکز خواهد بود اما دستور کار تام وست نماینده ویژه آمریکا بر وضعیت کلی افغانستان به ویژه وضعیت کنونی روابط اسلام‌آباد و کابل خواهد بود.

تنش‌ها میان پاکستان و طالبان افغانستان به دلیل امتناع کابل از اتخاذ اقدام قاطع علیه گروه تروریستی تحریک طالبان پاکستان بالا گرفته است. گمان می‌رود که ایالات متحده نگران هر گونه تشدید این تنش‌ها و تاثیر آن بر بی‌ثباتی افغانستان است.

تریبیون نوشت: مقامات ایالات متحده احتمالاً گزارش دست اول مقامات پاکستانی را در مورد روابط با افغانستان دریافت خواهند کرد. منابع گفتند که با وجود درخواست‌های مکرر اسلام‌آباد، طالبان افغانستان تمایلی به خنثی کردن تهدید گروه تحریک طالبان پاکستان ندارد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.