اردوغان در پی تامین نیروی نظامی/ اولین جنگنده بومی ترکیه به زودی پرواز می‌کند+عکس

«یاشار گولر» وزیر دفاع ترکیه در نشست سالانه خود با رسانه‌ها در آنکارا گفت که جنگنده نسل پنجیم «کان» (KAAN)  تا ۲۷ دسامبر (۶ دی) اولین پرواز خود را انجام می‌دهد.

اولین واکنش ترکیه به حمله تروریستی راسک

به نوشته خبرگزاری آناتولی، گولر همچنین گفت که موتور بومی این جنگنده در سال ۲۰۲۸ آماده خواهد شد و حداکثر تا سال ۲۰۳۲ این جنگنده وارد ناوگان هوایی ترکیه می‌شود.

رایزنی تلفنی اردوغان و رئیس امارات/ ترکیه خواستار توقف فوری حملات اسرائیل در غزه شد

رجب طیب اردوغان، رئیس‌ جمهور ترکیه نیز در هشتم آگوست گفته بود که جنگنده کان قبل از پایان سال ۲۰۲۳ اولین پرواز خود را انجام خواهد داد.

جنگنده کان با طول ۲۲ متر، طول بال ۱۴ متر و ارتفاع ۶ متر از نظر ابعاد خودنمایی می‌کند. این هواپیما دارای حداکثر وزن برخاست ۳۰۰۰۰ کیلوگرم است و می‌تواند به حداکثر سرعت ۲ ماخ برسد. این هواپیما از دو موتور نیرو می‌گیرد.

جنگنده نسل پنجم کان به طیف گسترده‌ای از تسلیحات از جمله موشک‌های هوا به هوا، موشک های هوا به زمین و بمب مجهز شده است. سامانه پیشرفته اویونیک شامل یک رادار، یک مجموعه جنگال و یک سیستم نمایشگر نصب شده روی کلاه ایمنی برای خلبان است.

کارشناسان بر این باورند که ممکن است یک دهه یا بیشتر تا عملیاتی شدن  این هواپیما طول بکشد. «جم دوگوت» کارشناس هوافضا و امور دفاعی گفته است :«ما یک دوره ۱۰ ساله در پیش داریم و هیچ تضمینی وجود ندارد که این روند به آرامی و به موقع به پایان برسد.»

14020926000720_Test_NewPhotoFree

 

وزیر دفاع ترکیه همچنین در خصوص خرید جنگنده‌های اف-۱۶ از آمریکا نیز گفت: «نشست‌های فنی با ایالات متحده آمریکا به پایان رسیده است و ما انتظار داریم که این روند با گام‌های مثبت و ملموس در اسرع وقت آغاز شود». به گفته او این خرید شامل ۴۰ فروند هواپیمای اف ۱۶ بلوک ۷۰ وایپر و دریافت ۷۹ کیت تعمیر و نگهداری از آمریکا می‌شود.

به گفته او، اردوغان جمعه گذشته در گفت‌و‌گوی تلفنی با جو بایدن در خصوص این موضوع صحبت کرده و جو بایدن نیز در پاسخ گفته است که مقدمات لازم برای ارسال این پرونده به کنگره در اسرع وقت انجام شده است.

با این حال وزیر دفاع ترکیه گفت که در صورت عدم توافق با آمریکا برای خرید اف-۱۶، جنگنده‌های اروپایی «یوروفایتر تایفون»  بهترین جایگزین خواهد بود و ترکیه در حال برنامه‌ریزی برای خرید جدیدترین نسخه جنگنده «یوروفایتر تایفون» است. به گفته او انگلیس و اسپانیا با فروش این جنگنده به ترکیه موافق هستند و فقط آلمان مخالف است.

یاشار گولر در بخش دیگری از سخنان خود به درگیری چندین ساله با عناصر «حزب کارگران کردستان» پرداخت و گفت که از ابتدای سال ۲۰۲۳، ۲۰۸۴ عضو این گروهک در ترکیه، شمال عراق و سوریه کشته شده‌اند.

گولر افزود که ۱۱۱۰ مقر «تروریست‌ها» در شمال عراق و سوریه طی عملیات هوایی موثر و فراگیر طی چهار ماه ویران شد. وزیر دفاع ترکیه با اشاره به اینکه این عملیات منجر به از پای در آمدن ۸۲۰ عضو پ.ک.ک شده است، تصریح کرد که ۱۲۲ نفر خود را به نیروهای ترکیه‌ای تسلیم کرده‌اند.

وزیر دفاع ترکیه در ارتباط با جنگ غزه نیز حملات اسرائیل را «وحشیانه» و «جنایت جنگی» توصیف کرد و گفت: «کشتار هزاران غیرنظامی بیگناه که بیشترشان شیرخواره و زن و کودک هستند جنایت علیه بشریت است».

یاشار گولر همچنین گفت که ۳۱۷ نفر از مجروحین غزه که نیاز فوری به مداوا دارند، به ترکیه منتقل شده و تحت درمان هستند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.