اعزام حج عمره به کجا رسید؟/ افزایش هزینه حج توسط عربستان

به گزارش اقتصادنیوز، وضعیت حج عمره که قرار بود پس از ۹ سال در دی ماه امسال دوباره از سر گرفته شود، بسیار پیچیده شد و هنوز هم در هاله ای از ابهام قرار دارد. در تازه‌ترین مورد هم رییس سازمان هواپیمایی درباره وضعیت عمره و علت لغو آن تا بدین لحظه گفت.

جعفر یازرلو، در این باره توضیح داد: «مشکل فنی یک اصطلاح است و موضوع عدم صدور مجوز پرواز از سوی عربستان نیز نبود؛ برخی توافقات بین سازمان هواپیمایی ایران و سازمان هواپیمایی عربستان است که در حال مذاکره هستیم.»

خبر مرتبط
رییس سازمان حج و زیارت: بنای ما بر لغو عمره نیست

رییس سازمان حج و زیارت گفت: بنایی بر لغو عمره نیست. امیدوارم تا چند روزه آینده پاسخی دهند و پروازهای عمره را آغاز کنیم.

موضوعی که البته باید دید چه زمانی حل و فصل خواهد شد و به عمره امسال قد خواهد داد یا خیر؟ در این بین اخبار تازه‌ای هم درباره وضعیت حج تمتع در عربستان منتشر شده است که حکایت از گرانی آن دارد.

گرانی حج تمتع از سوی سعودی‌ها باعث شده تا زائران کشورهای مختلف استقبال کمتری از حج آینده داشته باشند، این در حالی است که بسیاری از زائران سالهاست که منتظر حاجی شدن هستند.

از سهمیه ۱۲۷ هزار نفری بنگلادش برای حج تمتع، کمتر از ۴۸ هزار نفر ثبت‌نام کردند. بنگالی‌ها که سال گذشته به عنوان چهارمین کشور خارجی دارای بیشتری تعداد حاجی بودند، امسال با کاهش ۷۰ درصدی متقاضیان حج مواجه شدند. براساس گزارش فارس، در ایران هم از سهمیه ۸۲ هزار نفری، حدود ۳۰ هزار نفر برای تشرف به حج ثبت‌نام کرده‌اند. با این حال رئیس سازمان حج و زیارت سیدعباس حسینی از سعودی‌ها «درخواست افزایش سهمیه» کرده است.

عربستان پس از کرونا هزینه حج را یک هزار و ۲۰۰ دلار گران کرد. بر همین اساس تعداد حجاج سال گذشته به یک میلیون و ۹۰۰ هزار نفر هم نرسید، در حالی که آنها از پذیرش بیش از ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار زائر از کشورهای مختلف خبر داده بودند.

عربستان در تلاش است که تعداد زائران حج تمتع را به ۱۵ میلیون نفر برساند و برای این منظور هزینه حج را برای تأمین زیرساخت‌های لازم افزایش داده است. بر همین اساس، برخی از کشورها همچنان امکان تکمیل سهمیه خود را ندارند. حتی اندونزی هم که بیشترین حاجی را دارد، هنوز سهمیه ۲۲۱ هزار نفری خود را تکمیل نکرده است. این در حالی است که زائران برخی کشورها همچون ایران و مالزی سال‌هاست که در انتظار حاجی شدن هستند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.