آمریکا و ترکیه کوتاه آمدند/ فروش اف-16 به آنکارا کلید خورد

به نوشته رویترز، جف فلیک، سفیر آمریکا روز پنجشنبه در مصاحبه‌ای گفت که پس از دریافت سند رسمی تصویب عضویت سوئد توسط واشنگتن، وزارت خارجه ایالات متحده فوراً اطلاعیه فروش 20 میلیارد دلاری اف-16 را به کنگره ارسال خواهد کرد.

پارلمان ترکیه روز سه‌شنبه پیشنهاد عضویت سوئد در ناتو را تصویب کرد و یک مانع بزرگ برای گسترش این ائتلاف نظامی غربی را پس از ۲۰ ماه تاخیر برطرف کرد. این سند برای تائید نهایی باید به امضای اردوغان برسد.

خبر مرتبط
فرود اضطراری یک هواپیمای نظامی در قیصریه/ واکنش وزارت دفاع ترکیه

وزارت دفاع ترکیه اعلام کرد که یک هواپیمای نظامی از نوعC-۱۶۰ Transall که از پایگاه هوایی ۱۲ در قیصریه با اهداف آموزشی برخاسته بود، به علت مشکل فنی فرود اضطراری داشت.

فلیک گفت: «با توجه به اقدام پارلمان من دلیلی نمی‌بینم که ترکیه بیش از این منتظر بماند. بنابراین انتظار داریم به محض اینکه این موضوع به واشنگتن منتقل شود، اطلاعیه کنگره (در مورد فروش اف-16ها) اتفاق بیفتد.»

اردوغان و اعضای کنگره ایالات متحده، حمایت ترکیه از تقاضای سوئد برای عضویت ناتو را با موافقت با فروش 20 میلیارد دلاری شرکت تسلیحاتی لاکهید مارتین، فروش هواپیماهای جدید و کیت‌های نوسازی جنگنده‌های قدیمی‌تر به ترکیه مرتبط کرده بودند.

سوئد در سال 2022 تلاش خود برای پیوستن به سازمان پیمان آتلانتیک شمالی به رهبری ایالات متحده را آغاز کرد تا امنیت خود را در پاسخ به تهاجم گسترده روسیه به اوکراین تقویت کند.

همه اعضای بلوک باید اعضای جدید را تایید کنند. اما ترکیه در آن زمان مخالفت‌هایی را در مورد آنچه که حمایت سوئد از گروه‌های تروریستی می‌خواند مطرح کرد که باعث شد استکهلم قانون امنیتی جدیدی را تصویب کند.

تأخیرهای آنکارا برخی از متحدان غربی آن را ناامید کرده و به اردوغان امکان داد تا برخی امتیازات را از اعضای ناتو بگیرد. اما فلیک گفت که سوئد به «نیازهای امنیتی مشروع» ترکیه رسیدگی کرده است.

فلیک گفت: «همه اعضای کنگره ارزش مشارکت ترکیه در ناتو را می‌بینند و همه آن‌ها اهمیت همکاری‌پذیری که با مدرن سازی اف-16‌ها حاصل می‌شود، را می‌دانند.»

 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.