دعوت استولتنبرگ از اوکراین برای پیوستن به ناتو

ینس استولتنبرگ، دبیرکل سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در مصاحبه‌ای مدعی شد حمایت از اوکراین و دعوت از آن برای عضو شدن در ائتلاف ناتو در مقطعی در آینده «اتفاقی خوب» برای این ائتلاف و آمریکاست.

استولتنبرگ در مصاحبه با فاکس‌نیوز ادعا کرد ناتو برای پیشگیری‌ کردن از جنگ‌های ساخته شده است.

خبر مرتبط
پیش بینی زلنسکی از درگیری روسیه با ناتو/ جنگ جهانی سوم در راه است؟

ولودیمیر زلنسکی، رییس‌جمهور اوکراین در مصاحبه‌ اخیر درباره با هشدار درباره احتمال تبدیل درگیری با روسیه به یک درگیری جهانی، خواستار افزایش حمایت کشورهای غربی شد.

او در اظهاراتی که نشان‌دهنده تداوم بی‌اعتنایی ناتو به منافع امنیتی روسیه است، ادامه داد: «من اهل نروژ هستم که با روسیه هم‌مرز است. هنگامی که نروژ تبدیل به یک عضو ناتو شد (۱۹۴۹)، اتحاد جماهیر شوروی این اتفاق را یک تحریک خواند. این یک تحریک نبود بلکه حق هر کشور مستقلی است که مسیرش را انتخاب کند. نروژ این حق را دارد همانطور که سوئد، فنلاند و اوکراین این حق را دارند.»

همچنان که طبق گزارش رسانه‌های غربی وضعیت برای نیروهای اوکراینی در میدان نبرد با روسیه در این کشور روز به روز دشوارتر و پیچیده‌تر می‌شود، دبیرکل ناتو مدعی شد این که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه به اهدافش در اوکراین دست پیدا نکند، مهم است چون این اتفاق باعث «تشویق حکومت‌های مستبد دیگر می‌شود.»

او گفت: «امروز نوبت اوکراین است و فردا ممکن است نوبت تایوان شود.»

استولتنبرگ اظهار کرد: «این یک آرمان خوبی برای ما و آمریکاست که از اوکراین حمایت کرده و در مقطعی در آینده از آن برای عضو شدن کامل در این ائتلاف دعوت کنیم.»

در حالی که هفته‌ها از به بن‌بست رسیدن کمک‌ ده‌ها میلیارد دلاری جدید درخواستی جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا برای اوکراین در کنگره این کشور می‌گذرد و هنوز سرنوشت تصویب این کمک‌ها مشخص نیست، استولتنبرگ ادامه حمایت واشنگتن از کی‌یف را لازم دانست چون به ادعای او باعث ضعف چشمگیر پتانسیل روسیه می‌شود.

سران ناتو در جریان آخرین اجلاسشان که ماه ژوئیه گذشته در شهر ویلنیوس برگزار شد، به دلیل مقاومت رهبران آمریکا و آلمان از دعوت از اوکراین برای آنکه عضو ناتو شود، امتناع کردند. آنها در این اجلاس نتیجه‌گیری کردند که اوکراین برای آنکه دعوت به عضویت در ناتو شود، باید شرایط ضروری تحت برنامه ملی سالانه را اجابت کند.

ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین اخیرا گفت که انتظار دارد در اجلاس بعدی سران ناتو در ژوئیه ۲۰۲۴ در شهر واشنگتن تصمیماتی سیاسی و نظامی از سوی سران این ائتلاف درباره اوکراین اتخاذ شوند.

استولتنبرگ که در تلاش برای متقاعد کردن کنگره آمریکا برای تصویب کمک ۶۱ میلیارد دلاری درخواستی بایدن برای اوکراین به واشنگتن سفر کرده، گفت که پذیرفته شدن اوکراین در ناتو با توجه به این که پکن وضعیت را رصد کرده و به عزم متحدان در ناتو نگاه می‌کند یک «اتفاق خوب» خواهد بود.

 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.