مروری بر گذشته و حال یک رویداد؛

برقراری آتش‌بس قریب‌الوقوع در غزه/ حماس برای محمود عباس شرط گذاشت

کدخبر: ۶۲۵۶۲۱
اقتصادنیوز: روند برقراری آتش بس در غزه این روزها حسابی پیچیده شده و با اعلام امروز حماس، به نظر چندان امیدی به آن نیست. حدود 20 سال پیش هم در بحبوحه درگیری شدید میان غزه و اسرائیل احتمال اعلام آتش بس میان طرفین در همین روزها قوت گرفته بود.
برقراری آتش‌بس قریب‌الوقوع در غزه/ حماس برای محمود عباس شرط گذاشت

به گزارش اقتصادنیوز، جنگ حماس و اسرائیل در غزه در حالی به بیش از 100 روز رسیده است که همچنان تلاش میانجی‌گران برای آغاز دوباره مذاکرات آتش‌بس در غزه ادامه دارد؛ تلاش‌هایی که البته چندان توفیقی نداشته است.

با این حال صبح امروز برخی منابع خبری از عقب‌نشینی نظامیان اسرائیل از مناطقی در شهر غزه و همچنین شمال این باریکه خبر دادند. شبکه المیادین خبر داده سربازان اسرائیلی از مناطق شمال و شمال غربی شهر غزه عقب‌نشینی کرده‌اند. بنابر گزارش شبکه تی‌آرتی ترکیه ناین اولین بار است که از ۲۷ اکتبر و آغاز حمله زمینی اسرائیل به غزه، نظامیان صهیونیست از مناطق شمالی این باریکه به صورت کامل عقب‌نشینی کرده‌اند.

توافق فلسطین و اسرائیل در شرم الشیخ

همزمانی این عقب نشینی با اتفاق مهم و مشابه حدود 20 سال پیش میان فلسطین و اسرائیل جالب توجه است؛ زمانی که در شرم الشیخ مصر، نخستین دیدار آریل شارون و محمود عباس از زمان جانشینی او به جای یاسر عرفات در راس حکومت خودگردان فلسطین صورت گرفت؛ نشستی که در آن دو طرف اسراییلی و فلسطینی در مورد برقراری آتش بس توافق کردند.

شرط مهم حماس برای محمود عباس

همزمان با مذاکرات آتش بس میان فلسطین و اسرائیل در شرم الشیخ که در نهایت به اخراج کامل شهرک نشینان اسرائیلی از نوار غزه منجر شد، حماس و جهاد اسلامی مخالفت خود را با این توافق اعلام کردند. بر اساس آنچه روزنامه اطلاعات در تاریخ 20 بهمن ماه سال 1383 (مصادف با 8 فوریه سال 2005) منتشر کرد، به نقل از خبرگزاری شین هوا از شرط مهم حماس برای محمود عباس پرده برداشت. در این شماره از روزنامه اطلاعات آمده بود: «محمد الظاهر گفت: جنبش حماس تا زمانی که رهبران آن، با محمود عباس رییس حکومت خودگردان فلسطین پس از بازگشت از نشست شرم الشیخ دیدار نکنند، توافقنامه آتش بس با اسرائیل را نخواهند پذیرفت.»

IMG_20240131_200914_392

روزنامه اطلاعات مورخ 20 بهمن 1383 در صفحه سیاسی خود در مطلبی با تیتر «واکنش مقامات فلسطین و رژیم صهیونیستی نسبت به برقراری آتش‌بس قریب‌الوقوع در فلسطین»، نوشت: «صائب عریقات، مذاکره کننده ارشد فلسطینی و مقامات رژیم صهیونیستی اعلام کردند که امروز همزمان با نشست خاورمیانه برای صلح، دو طرف آتش بس و ترک مخاصمه خواهند کرد.»

اطلاعات در ادامه به نقل از خبرگزاری فرانسه آورده است: «صائب عریقات و یک مقام در دفتر آریل شارون، نخست وزیر رژیم صهیونیستی افزودند: همزمان با شروع مذاکرات صلح، عملیات نظامی در تمام نقاط فلسطین اشغالی پایان خواهد یافت»

در بخش دیگر این مطلب همچنین تاکید شده است: «شبکه تلویزیونی سی ان ان نیز اعلام کرد قرار است فلسطینیان و اسرائیلی‌ها روز سه‌شنبه آتش‌بس اعلام کنند. در عین حال رهبران جنبش مقاومت اسلامی فلسطین (حماس) و جهاد اسلامی دیروز به پیشنهاد آتش‌بس با رژیم صهیونیستی که قرار است در نشست شرم الشیخ اعلام شود، پاسخ منفی دادند.»

Untitled

نوار غزه محل تولد انتفاضه دوم است؛ انتفاضه ای که به مسجدالاقصی مشهور است و در 28 سپتامبر 2000 با ورود «آریل شارون» به مسجدالاقصی آغاز شد و تا 8 فوریه 2005 همزمان با امضای توافق شرم الشیخ ادامه یافت. تمرکز گروه های مقاومت از همان زمان در نوار غزه بود. با این اقدام «شارون»، گروه‌های مقاومت فلسطین رسماً علیه رژیم صهیونیستی اعلام قیام مسلحانه کردند. صهیونیست‌ها که در این انتفاضه در آستانه سقوط قرار گرفتند، در تاریخ 2 فوریه 2004 ، برای فرار از شکست، لایحه‌ای را تحت عنوان «خروج یک جانبه از نوار غزه» به کنست بردند. این لایحه در 16 فوریه 2005 یعنی 8 روز پس از توافق محمود عباس و شارون در شرم الشیخ در کنست رژیم صهیونیستی تصویب شد؛ این جریان به اخراج شهرک نشین های صهیونیست از نوار غزه انجامید. بر اساس اخبار موجود، شهرک نشینان داوطلبانه خانه‌های خود را ترک نکردند و طی چند روز از سوی نیروهای امنیتی اسرائیلی اخراج شدند. اخراج تمام ساکنان، تخریب ساختمان‌های مسکونی و خروج نیروهای امنیتی مرتبط از نوار غزه تا ۱۲ سپتامبر ۲۰۰۵ به‌طور کامل انجام شد. در نهایت 8 هزار نفر از شهرک نشینان یهودی از ۲۱ شهرک در نوار غزه خارج شدند.

پایان انتفاضه دوم

براساس توافقی که در 8 فوریه 2005 بین «محمود عباس» و «آریل شارون» به امضا رسید مقرر شد انتفاضه خاتمه یابد.

هر چند که گروه‌های مقاومت ازجمله حماس و جهاد اسلامی، این توافق را پایان نداده بودند اما با خروج  اجباری اسرائیلی‌ها از شهرک‌های صهیونیستی در نوار غزه، انتفاضه به روزهای پایانی خود رسید.

روزنامه اطلاعات در تاریخ 21 بهمن ماه سال 1383 در مطلبی از مخالفت حماس و جهاد اسلامی با توافق آتش بس شرم الشیخ میان حکومت خودگردان و رژیم صهیونیستی خبر داده بود.

اطلاعات - حماس اسرائیل

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید