ترور مخالف پوتین در روسیه+ جزئیات

به گزارش اقتصادنیوز، نام روسیه این روزها بیشتر از آنکه به واسطه جنگ اوکراین در اذهان عموم مردم تداعی شود؛ با مرگ الکسی ناوالنی خبر ساز شده است. ناوالنی که از منتقدان سرسخت ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه بود، ۱۶ فوریه در زندانی واقع در سیبری جان باخت؛ مرگی که به جز بیانیه کاخ کرملین؛ جزئیات زیادی درباره آن منتشر نشد.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین درباره این اتفاق گفت: تا آنجا که ما می‌دانیم، در حال حاضر مطابق با تمام قوانین فعلی، سرویس تعزیرات فدرال درگیر تمام بازرسی‌ها، شفاف سازی‌ها و ... است. یعنی دیگر هیچ دستورالعملی لازم نیست، زیرا مجموعه قوانین خاصی در این زمینه وجود دارد که در حال حاضر سرویس تعزیرات فدرال بر اساس آن عمل می‌کند.

اما جالب اینجاست که حدود ۱۰ سال پیش هم در همین روزها، خبری درباره ترور یکی دیگر از مخالفان ولادیمیر پوتین؛ رئیس جمهور روسیه در رسانه های ایران و جهان مخابره شد. خبری که روزنامه دنیای اقتصاد هم در تاریخ ۱۰ اسفند ۱۳۹۳ به آن پرداخت و با تیتر «ترور معمار اصلاحات در اقتصاد روسیه» نوشت: «فردی که از او به‌عنوان رئیس‌جمهوری بالقوه روسیه پس از بوریس یلتسین نام برده می‌شد؛ روز گذشته در برابر دیدگان مردم در خیابانی منتهی به کاخ کرملین کشته شد و فرصت حضور در راهپیمایی اعتراضی علیه پوتین را در روز یکشنبه (امروز) پیدا نکرد. او که در دوران بوریس یلتسین در دولت حضور داشت، پس از یلتسین تبدیل به مخالف اصلی پوتین شد.»

O9rcAFbobMYM

این روزنامه در ادامه آورده است: «در حالی که قرار بود او پس از نخستین‌ رئیس‌جمهوری روسیه در دوران پس از شوروی، جانشین بوریس یلتسین شود، قافیه را در عرصه سیاست به فردی گمنام باخت که بعدها تبدیل به قوی‌ترین فرد روسیه شد. اما بازی بوریس و ولادیمیر به اینجا محدود نشد، او که در دوران بوریس یلتسین در دولت حضور داشت، پس از یلتسین تبدیل به مخالف اصلی پوتین شد و او این‌بار در نقش اپوزیسیون دولت فرو رفت. بر اساس گزارش‌های ارائه شده، بوریس نمتسوف، شامگاه عصر جمعه به همراه زنی به پیاده‌روی رفته بود که در این میان توسط افراد ناشناسی مورد حمله قرار می‌گیرد و به ضرب گلوله کشته می‌شود. خبرگزاری روسی اینترفاکس گزارش داد که وی با شلیک ۴ گلوله جان خود را از دست داده است. پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، پس از ترور مخالف خود، بلافاصله این حمله را محکوم کرد و قول داد که با عاملان آن به شدت برخورد خواهد کرد. خبرگزاری ایتارتاس روسیه به نقل از دولت گزارش داد که پوتین خواستار تشکیل یک تیم تحقیق شده است تا هرچه زودتر مسببان ترور مخالف خود را پیدا کنند.»

دنیای اقتصاد در بخش دیگری از این گزارش به سابقه فعالیت سیاسی نمتسوف اشاره داشت و نوشت: «او در سالیان زندگی سیاسی خود رهبری احزابی همچون «حزب آزادی مردم» و«حزب جمهوری روسیه» را بر عهده داشت که از جمله مهم‌ترین احزاب لیبرال به‌حساب می‌آمدند. ایلیا یاشین، یکی دیگر از مخالفان پوتین و از دوستان نمتسوف می‌گوید که او در مورد حضور سربازان روسی در شرق اوکراین تحقیق می‌کرده و قرار بوده در این ارتباط یک گزارش منتشر کند. مرگ نمتسوف در حالی رقم خورد که وی قرار بود امروز در را‌هپیمایی اعتراضی علیه پوتین شرکت کند. سی‌ان‌ان گزارش می‌دهد که راهپیمایی اعتراضی امروز لغو شده و مردم برای بزرگداشت بوریس نمتسوف گردهم جمع خواهند شد. بر اساس گفته‌های شاهدان عینی مرگ نمتسوف، وی به همراه زنی در خیابانی منتهی به کاخ کرملین کشته شد. به گفته شاهدان، مهاجمان از داخل یک خودرو به نمتسوف تیراندازی کردند. نمتسوف در سال ۲۰۱۱ گزارشی تهیه کرده و در آن مدعی شده بود پوتین به‌عنوان نخست‌وزیر با شرکت‌های نفتی در ارتباط است. پوتین در آن زمان به‌عنوان نخست‌وزیر در دولت حضور داشت. در آن گزارش نمتسوف نوشته بود که یک قانون بیشتر برای پوتین وجود ندارد: «همه‌چیز برای دوستان، ضرب و شتم برای دیگران.»

1AeI0dxupDcm

بخش پایانی این گزارش به واکنش‌ها به مرگ نمتسوف اختصاص داشت که بدین شرح است: «پس از اعلام خبر مرگ اپوزیسیون سرشناس روسی، سیاستمداران دنیا به این موضوع واکنش نشان دادند. باراک اوباما، رئیس‌جمهوری ایالات‌متحده ضمن ابراز همدردی با خانواده نمتسوف از پوتین خواست که یک کمیته بی‌طرف تشکیل بدهد تا مسببان آن را به سزای اعمالشان برساند. دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین نیز ضمن محکوم کردن ترور نمتسوف، آن‌را عملی وحشیانه و تحریک‌آمیز خواند. «فرانسوا اولاند»، رئیس‌جمهوری فرانسه نیز «قتل فجیع» بوریس نمتسوف را به شدت محکوم کرد. رئیس‌جمهوری فرانسه نمتسوف را «مدافع شجاع و خستگی‌ناپذیر دموکراسی» نامید. اولاند همچنین مبارزه سرسختانه نمتسوف علیه فساد را تحسین کرد. «پترو پروشنکو»، رئیس‌جمهوری اوکراین نیز می‌گوید که از ترور نمتسوف تکان خورده است. پروشنکو در صفحه خود در فیس‌بوک نوشت: بوریس نمتسوف پلی میان اوکراین و روسیه بود و این پل توسط قاتل او تخریب شد. پروشنکو افزود: من فکر نمی‌کنم که این حادثه تصادفی بوده باشد.»

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.