سیگنال‌ جبهه پایداری به قالیباف درباره مجلس دوازدهم/ بازار خط و نشان‌ها داغ شد

به گزارش اقتصادنیوز، سیگنال هایی که نخستین مخاطب آن می تواند محمدباقر قالیباف باشد و جایگاه ریاست مجلس که حالا تکیه زدن دوباره بر آن برای او دشوارتر از مجلس یازدهم شده است. نمونه بارز این خط و نشان‌های زودهنگام را می‌توان در اظهارات اخیر حمید رسایی، چهره معروف نزدیک به جبهه پایداری مشاهده کرد که گفته است: «کسانی که ۴ سال قبل منتخب اول مردم تهران بودند در این انتخابات دو سوم آرای‌شان کاهش پیدا کرد.»؛ این سخنان بی تردید مخاطب خاص دارد. در واقع اشاره رسایی به محمدباقر قالیباف است که آرای انتخاباتی اش در ۱۱ اسفند امسال، صندلی ریاست مجلس آتی را برایش لرزان کرده است.

در انتخابات مجلس دوازدهم نه تنها شکوه رای آوری انتخابات مجلس یازدهم برای قالیباف تکرار نشد بلکه به عقیده بسیاری از فعالان سیاسی و کارشناسان، آرای انتخابات ۱۱ اسفند ۱۴۰۲، شکستی بزرگ برای رئیس مجلس یازدهم محسوب می شود.

قالیباف که در انتخابات دوره گذشته مجلس با کسب یک میلیون و ۲۶۵ هزار و ۲۸۷ رای، به عنوان برگزیده اول مردم تهران راهی مجلس شده بود؛ در این دوره نه تنها در تکرار تعداد آرای خود ناکام بود بلکه عنوان رای اول تهران را هم از دست داد و با ۴۴۷ هزار و ۹۰۵ رای به خانه ملت رفت. رقم خوردن این سرنوشت برای قالیباف هر چند متاثر از عوامل متعددی است اما بدون شک یکی از این عوامل را می توان ناشی از نزول جایگاه او در میان اصولگرایان دانست.

در واقع نقش نحوه عملکرد قالیباف به عنوان رئیس مجلس را نمی توان بر رقم خوردن این اتفاق نادیده گرفت؛ عاملی که باعث شده است تا میزان چانه زنی او و طیف سیاسی اش برای نقش آفرینی در میان اصولگرایان کاهش یابد.

کاهش اقبال به قالیباف اگرچه امروز و پس از اعلام نتایج انتخابات مجلس دوازدهم بیش از هر زمانی آشکار شده اما این موضوع در مجلس یازدهم نیز نمود یافت؛ البته کم  رنگ تر از امروز. میزان آرای نمایندگان مجلس یازدهم به محمدباقر قالیباف برای ریاست چهار ساله بر مجلس گواه این مدعاست. قالیباف در حالی که در دو سال آغازین مجلس گذشته با ۲۳۰ رای توانسته بود قاطعانه به کرسی ریاست بهارستان دست یاسد، در نیمه فعالیت مجلس سازدهم یعنی در دو سال پایانی، با کاهش اقبال نمایندگان به خود رو به رو شد و آرای اش برای کسب کرسی ریاست افت قابل توجهی داشت.

او در سال های سوم و چهارم به ترتیب ۱۹۴ و ۲۱۰ رای را نمایندگان را به خود اختصاص داد؛ آماری که نشان دهنده کاهش رضایت نمایندگان همقطار اصولگرایش از نحوه عملکرد او در جایگاه ریاست مجلس است.

مشروح این گزارش را در اقتصادنیوز با تیتر «وقت تسویه حساب با قالیباف فرا رسید!/ خیز زودهنگام رسایی برای کرسی ریاست» بخوانید.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.