لهستان سفیر تل‌آویو را احضار کرد/ماجرا چیست؟

پس از کشته شدن یک امدادگر لهستانی در غزه توسط نیروهای نظامی صهیونیستی، ورشو «یاکوف لیوْنه» سفیر اسرائیل در لهستان را احضار و خشم خود را نسبت به قتل شهروند خود در حمله رژیم صهیونیستی به  کاروان «آشپزخانه مرکزی جهانی» در نوار غزه ابراز کرد.

بنابر گزارش شبکه راشا تودی، مقامات لهستانی همچنین از نحوه برخورد تل‌آویو با این حادثه انتقاد کردند و خواستار پرداخت غرامت به خانواده قربانی شدند.

روز دوشنبه، ارتش رژیم صهیونیستی سه حمله هوایی متوالی به یک کاروان بشردوستانه انجام داد که در آن هفت شهروند خارجی که برای سازمان امدادرسانی World Central Kitchen (آشپزخانه مرکزی جهانی) کار می کردند، از جمله دامیان سوبول از لهستان کشته شدند.

این سازمان که دفتر آن در آمریکا قرار دارد، گفت که تیم او در نوار غزه در منطقه‌ای که به عنوان منطقه امن تعیین شده بود در حال حرکت بوده است و خودرو حامل آن‌ها دارای آرم ‌(World Central Kitchen (WCK قابل مشاهده بود.

«رادوسلاو سیکورسکی» وزیر امور خارجه لهستان روز پنجشنبه با همتای صهیونیستی خود به صورت تلفنی گفت‌وگو کرد و خواستار توضیح درباره این حمله شد.

مقامات لهستانی به‌علاوه از اظهاراتی که لیونه در رسانه‌های صهیونیستی مطرح کرد، خشمگین شدند. این دیپلمات در گفت‌وگو با کانال زیرو در یوتیوب تاکید کرد که مرگ امدادگران در غزه یک جنایت جنگی نیست، بلکه یک تراژدی است و در ادامه مدعی شد ارتش اسرائیل هرگز گروه‌های بشردوستانه را هدف قرار نمی‌دهد.

«دونالد تاسک» نخست وزیر لهستان نیز روز پنج‌شنبه گفت، لیونه باید از این فرصت برای صحبت با رسانه‌های لهستانی استفاده و «یک عذرخواهی ساده و انسانی» مطرح می‌کرد.

سازمان امدادرسانی آشپرخانه مرکزی جهانی پیشتر اعلام کرد که پس از کشته شدن هفت تن از کارمندانش در حمله هوایی رژیم صهیونیستی به مرکز آن در نوار غزه، فعالیت‌هایش در منطقه به حالت تعلیق درآمده است.

«خوزه آندرس» موسس آشپزخانه مرکزی جهانی گفت رژیم صهیونیستی امدادگران این نهاد را به طور سیستماتیک و ماشین به ماشین هدف قرار داده‌اند و از ترددهای آن‌ها اطلاع داشتند.

نیروهای کشته شده این نهاد خیریه از استرالیا، کانادا، لهستان، انگلیس و ایالات متحده و همچنین همکار فلسطینی آن‌ها بودند. رژیم صهیونیستی مدعی است که این حمله یک «اشتباه فاحش» بوده است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.