گزارش «اقتصادنیوز» از بازار دلار و سکه؛

ورق در بازار سکه برگشت؛ قیمت طلا در سرازیری/ دلار زیر پای سکه را خالی کرد؟

کدخبر: ۶۳۹۲۱۳
اقتصادنیوز: امروز دوشنبه 20 فروردین ماه قیمت طلا و سکه برای سومین روز متوالی در هفته جاری ریزش کرد و این در حالی است که قیمت اونس طلا تقریبا صعودی است و نرخ دلار در مرکز مبادله ثابت است.
ورق در بازار سکه برگشت؛ قیمت طلا در سرازیری/ دلار زیر پای سکه را خالی کرد؟

به گزارش اقتصادنیوز، بررسی هسته مرکزی بازار سکه تهران در سه روز ابتدای هفته جاری نشان می‌دهد که قیمت سکه امامی جانی برای افزایش ندارد. به‌عبارت‌دیگر؛ این فلز گران‌بهای داخلی که در هفته گذشته بنا بر اعلام سایت اتحادیه طلا و جواهر تا نزدیک مرز ۴۶ میلیون تومان بالا رفته بود، در روزهای اخیر ریزش را تجربه کرد و تا لحظه تدوین این گزارش در حدود ۴۱ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان به فروش می‌رسد که نسبت به دیروز ۸۰۰ هزار تومان ارزان شده است. البته امروز قیمت سکه برای دقایقی تا 40 میلیون و 900 هزار تومان هم پایین آمده بود که باز اندکی افزایشی شد.

این کاهش قیمت در بازار سکه در حالی رخ داده که از زمان آرایش صعودی قیمت‌ها، برخی فعالان اقتصادی ضمن اشاره به شرایط این‌چنین درگذشته، احتمال عقب‌نشینی قیمت‌ها را پیش‌بینی کرده بودند.

فعالان کف بازار می‌گویند که رشد قیمت‌ها در روزهای گذشته ناشی از رفتار هیجانی سکه بازان به دلیل خبر حمله هوایی ارتش اسرائیل به ساختمان کنسولگری سفارت ایران در دمشق بوده است. اما در حال حاضر بازار شاهد تخلیه هیجانات معامله‌گران است.

در همین رابطه بعد از حمله اسرائیل به ساختمان کنسولگری ایران، دو رویکرد درباره واکنش ایران شکل گرفت که در میان معامله گران نیز مطرح بود. درحالی‌که در همان روزهای اولیه برخی معتقد به پاسخ فوری ایران بودند، اما در برخی گمانه‌زنی‌ها سناریوی صبر استراتژیک ایران و پاسخ قاطع در زمان مقتضی سناریوی پررنگ بود؛ سناریویی که تریبون های رسمی داخلی نیز بر آن صحه گذاشته و بر این تاکید کردند که ایران به دنبال بهترین زمان برای پاسخ به حمله تروریستی اسرائیل است. با این همه، اسرائیل که به استناد اخبار اعلامی از سوی رسانه های صهیونیستی در هراس از پاسخ ایران به حالت آماده باش در آمده، حالا در اقدامی که امروز ارتش این رژیم به آن اشاره کرد، خروج نیروهای خود از جنوب غزه را کلید زده و ادعا می کند که برای تشدید عملیات نظامی در مرز لبنان و رویارویی با حزب‌الله نیروهایش را به جبهه شمال می فرستد.

فارغ از سایه تنش ها بر بازار که در هفته های اخیر بر نوسان هیجانی بازار ارز و سکه افزوده بود، حالا بازار سکه به سراشیبی افتاده؛ البته برخی از معامله‌گران هم کاهش قیمت سکه را به نوسانات کاهشی نرخ دلار و اظهارات اخیر محمدرضا فرزین؛ رئیس‌کل بانک مرکزی ربط می‌دادند. فرزین شب گذشته با حضور در برنامه زنده تلویزیونی بار دیگر اعلام کرد که نرخ‌های اعلامی کانال‌ها را قبول ندارد و با تأکید بر اینکه تلاطم بازار غیررسمی ارز ناشی از وضعیت منطقه است گفت قیمت‌ها به‌زودی کاهشی خواهد شد.

همچنین در کنار سکه امامی امروز قیمت طلا ۱۸ عیار هم نزولی شد. به‌این‌ترتیب و آن‌طور که سایت اتحادیه طلا و جواهر اعلام کرده طلا ۱۸ عیار امروز ۲۵ هزار و ۳۰۰ تومان ارزان شد و تا ۳ میلیون و ۵۲۷ هزار و ۵۰۰ تومان قرار گرفت.

البته تداوم روند کاهشی قیمت‌ها رد بازار طلا و سکه ایران در شرایطی است که قیمت اونس طلا بامداد امروز تا ۲۳۵۲ دلار بالا رفت؛ اما در زمان تدوین این گزارش با ۲۳۳۶ دلار به فروش رسید که نسبت به‌روز قبل ۶ دلار افزایش را نشان می‌دهد.

فارغ از تمام اتفاقات بازار طلا و سکه، قیمت ارز رسمی نوسان قابل‌ملاحظه‌ای را ثبت نکردند و قیمت‌ها تقریباً منجمد شده‌اند. بر همین اساس و آن‌طور که سایت مرکز مبادله ارز و طلا آمده هر اسکناس دلار آمریکا در مرکز مبادله ارز و طلا، ۴۳ هزار و ۵۶۷ تومان معامله شد؛ همچنین قیمت حواله دلار آمریکا ۴۰ هزار و ۶۴۸ تومان بود. هر اسکناس یورو هم امروز به قیمت ۴۷ هزار و ۲۱۸ تومان معامله شد و نرخ حواله یورو نیز به ۴۴ هزار و ۵۴ تومان رسید. از سوی دیگر اسکناس درهم امارات نیز در روز جاری ۱۱ هزار و ۸۶۳ تومان و حواله آن هم ۱۱ هزار و ۶۸ تومان دادوستد شد.

همچنین امروز در صرافی ملی نرخ خرید دلار ۴۳ هزار و ۱۳۲ تومان و قیمت فروش دلار ۴۳ هزار و ۵۶۷ تومان اعلام شد. البته قیمت یورو تا حدودی بالا رفته بود که خرید با نرخ ۴۶ هزار و ۷۴۶ تومان انجام شد و با نرخ ۴۷ هزار ۲۱۸ تومان نیز به فروش رسید.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید