سه سناریوی احتمالی نتانیاهو برای واکنش به پاسخ موشکی ایران

به گزارش اقتصادنیوز، در یک نگاه، برخی دلیل استقبال نتانیاهو از هرگونه تنش را تلاش برای انحراف افکار عمومی از جنگ غزه می دانند؛ دستاویزی که بتواند نتانیاهو و کابینه جنگ را از فشار انتقاد تند متحدان غربی‌اش برهاند و از سوی دیگر، دوباره آنها را با خود همسو سازد.

در نگاه دیگر اما، عده‌ای از تحلیل‌گران تغییر استراتژی را برای نتانیاهو ضروری می‌دانند؛ ابزاری که از طریق آن بتوان بساط جنگ طلبی و نفرت افکنی را جمع کند. با این حال پیش بینی واکنش احتمالی اسرائیل به پاسخ موشکی شب گذشته ایران، موضوعی است که در این گزارش به آن می‌پردازیم.

خبر مرتبط
اسرائیل اعتراف کرد/ در برابر حماس و حزب‌الله شکست خوردیم،‌ در برابر ایران هم شکست خواهیم خورد

میکی زوهار، وزیر فرهنگ و ورزش رژیم صهیونیستی در اظهاراتی که روزنامه یدیعوت آحارونوت منتشر کرد، با بیان اینکه «به حمله ایران باید پاسخ قوی داد»، گفت: «پاسخ ضعیف به این حمله بی‌سابقه، ادامه مفهوم منسوخ، منطق عقلانیت و عقل است.»

در پیش بینی تحلیل‌گران، یک سناریو بر پایه حمله اسرائیل و پاسخ ایران بنا شده است؛ آنکه اسرائیل در اول آوریل 2024 همزمان با 13 فروردین 1403 با حمله به کنسولگری ایران در دمشق، در اقدامی خلاف قوانین بین المللی به خاک ایران تعدی کرده است؛ رویکردی که حق ایران برای پاسخ را به رسمیت می شناسد. در این سناریو، تحلیل گران باور دارند که احتمالا اسرائیل این واقعیت را می پذیرد که عملیات شب گذشته تهران، در حد پاسخگویی به جنایات بوده و ایران خواهان ادامه تنش نیست. 

مشروح این گزارش را در اقتصادنیوز «جنگ‌طلبی «بی‌بی» در ۳ سناریو/ خواب پریشان نتانیاهو؛ پایان باز تنش با ایران!» بخوانید.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.