پشت پرده استراتژی چین در خاورمیانه/ پکن به دنبال گسترش نفوذ اقتصادی و سیاسی

به گزارش اقتصادنیوز، پس از پاسخ بی سابقه موشکی و پهپادی ایران به اسرائیل، چین نگرانی عمیق خود را نسبت به تشدید تنش ها در خاورمیانه ابراز کرد؛ درگیری هایی که چشم انداز آتش سوزی گسترده تری را در منطقه ای که پکن متعهد شده در قامت بازیگری صلح طلب نقش آفرینی کند و صلح خودخواسته اش را تبلیغ نماید، تیره تر کرده است. به ادعای ناظران، تصمیم رهبران ایران برای پاسخ مستقیم به اسرائیل، جنگ در سایه بین دو دشمن منطقه‌ای را عریان کرد. متحدان غربی از اسرائیل خواسته اند تا تنش ها را کاهش دهد، زیرا ترس از وقوع جنگ همه جانبه منطقه ای افزایش یافته است؛ سناریویی که واشنگتن به دنبال کمک گرفتن از پکن برای اجتناب از آن است.

شعله ور شدن تنش ها در خاورمیانه بار دیگر سوال هایی را در باب میزان نفوذ چین بر ایران و اینکه آیا پکن مایل است با توسل به سرمایه سیاسی اش، نفوذ را گسترش دهد، ایجاد کرده است. ویلیام فیگوئروا، استادیار دانشگاه گرونینگن در هلند در این باره در گفت و گو با خبرگزاری سی ان ان مدعی شد: «بر روی کاغذ، چین اهرم بالقوه زیادی بر تحت تاثیر قرار دادن ایران در اختیار دارد».به باور ناظران، چین بزرگترین شریک تجاری ایران در دهه گذشته بوده است و ۹۰ درصد از صادرات نفت ایران را خریداری می کند و اینگونه به تهران کمک می کند تا فشارهای حاصل از تحریم ها را کم تر احساس کند.

مشروح این گزارش را در اقتصادنیوز با تیتر «معمای خویشتن‌داری چین در خاورمیانه/ راز سکوت پکن درباره تنش میان ایران و اسرائیل» بخوانید.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.