انتقاد  از بوروکراسی ضدکارآفرینی

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی همچنین از وجود ۴۰۰‌هزار کارآفرین فعال در کشور خبر داد و با بیان اینکه کشور به ۲‌میلیون کارآفرین نیاز دارد، تاکید کرد: نظام اداری کشور به شدت ضدکارآفرینی است و کارآفرینان از نظام اداری دست و پاگیر گله دارند.

عبدالملکی گفت: متاسفانه نظام اداری کشور از سال‌های گذشته به شدت ضد کارآفرینی شکل گرفته و با گذشت ۴ دهه از انقلاب همچنان با ساختارهای معیوب اداری روبه‌رو هستیم؛ به نحوی که در قوانین ما که عمدتا به قبل از انقلاب برمی‌‌‌گردد، شرایط برای کارآفرینان مساعد نیست؛ از این رو می‌‌‌طلبد که اصلاحات اساسی در قوانین کسب و کار صورت گیرد که در این زمینه طرح تسهیل صدور مجوزها در مجلس به تصویب رسید.

   نظام بوروکراتیک، اصلی‌ترین مشکل حوزه کارآفرینی

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به اینکه گلایه کارآفرینان کشور از نظام بوروکراتیک بجاست، گفت: تقاضای کارآفرینان رها شدن از بند این قوانین دست‌وپاگیر است. کارآفرینان نشان داده‌‌‌اند که توانایی تامین مالی، بازاریابی، به کارگیری فناوری و نیروی کار مناسب و... را دارند. او در ادامه گفت: بنابراین کارآفرینان اگر مانعی از قوانین و بوروکراسی اداری نداشته باشند تولید سودآور و پایدار انجام خواهند داد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی یکی از علل این مشکل را اصلاح نشدن ساختار معیوب اداری سال‌های پیش از انقلاب دانست و توضیح داد: پایه‌‌‌های اساسی نظام اداری کشور از دهه‌‌‌های ۲۰ و ۳۰ شمسی و در همان دوره استعمار انگلیس و آمریکا، به صورت ضد کارآفرین و ضد کارآفرینی شکل گرفته است و متاسفانه آن ساختارهای معیوب را در سال‌های بعد از انقلاب اسلامی هنوز در هم نشکسته‌ایم. وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در ادامه گفت: همان آمریکا و انگلیسی که شرایط کسب و کار و تولید و کارآفرینی را در کشور ما اینگونه پایه‌ریزی کرده‌‌‌اند، در کشور خودشان این موارد را بسیار تسهیل کرده‌‌‌اند.  او در ادامه با اشاره به اینکه عمده قوانین موجود در نظامات اجرایی کشور مربوط به سال‌های قبل از انقلاب است، توضیح داد: در سال‌های بعد از انقلاب صرفا یک سری تبصره و کم و زیاد شدن در قوانین گذشته داشته‌ایم و یعنی آن قوانین با ساختارهای ضد کارآفرینی در کشور برقرار است.

عبدالملکی در ادامه تصریح کرد: این شرایط فضایی به شدت نامساعد برای تولید و اشتغال و کارآفرینی در کشور رقم زده و نیاز به ایجاد اصلاحات اساسی در آن داریم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در ادامه گفت: درمورد آموزشگاه‌‌‌های فنی حرفه‌‌‌ای آزاد قبلا صدور مجوز ۸ ماه طول می‌‌‌کشید ولی اکنون با تغییراتی که در خودکار کردن مجوزها شکل گرفته، این زمان به سه روز کاهش یافته است.  به گفته وزیر کار، ظرف یک ماه ۵۰۰ مجوز آموزشگاه‌‌‌ فنی و حرفه‌‌‌ای آزاد صادر شده در حالی که قبل از آن ظرف ۶ ماه بین ۲۰ تا ۳۰ مجوز صادر می‌شد و بازار خرید و فروش مجوزها با قیمت‌میلیاردی شکل گرفته بود که این خود مانع کارآفرینی بود.  او با اشاره به وجود ۴۰۰‌هزار کارآفرین در کشور گفت: بر اساس معیارهای عمومی ۴۰۰‌هزار کار آفرین فعال داریم که بار اقتصاد بزرگ ۸۵‌میلیون نفری بر دوش آنها قرار دارد در حالی که اقتصاد ایران برای آنکه بر اساس ظرفیت‌‌‌های خود به حد مطلوب برسد به ۲‌میلیون کارآفرین نیاز دارد که در اینجا لازم است نظام آموزشی و فرهنگی به کمک بیایند و از لحاظ تولید، درآمد سرانه و اشتغال در تراز خوبی از گام دوم انقلاب قرار بگیریم.  

به گفته عبدالملکی در حال حاضر ۲۴‌میلیون شاغل داریم که شکل‌گیری این تعداد اشتغال به دلیل فعالیت این ۴۰۰‌هزار کارآفرین است.

   برنامه‌ریزی برای کارآفرینی

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی همچنین از برنامه بلندمدت برای تقویت کارآفرینان خبر داد و گفت: در کوتاه‌مدت باید شرایط برای کارآفرینان فراهم شود و مهم‌ترین کمک به آنها این است که مانع آنها نشویم.

او با بیان اینکه زیست‌بوم کارآفرینی به سمت مانع‌‌‌زدایی حرکت کند، گفت: حاکمیت، نظام بانکی و قوانین موجود باید در خدمت کارآفرینان باشند و در جهت ترویج و تسهیل کارآفرینی حرکت کنند.  عبدالملکی با اشاره به جایگاه ویژه کارآفرینان در دولت سیزدهم، تاکید کرد: به عنوان دبیر شورای عالی اشتغال از دستگاه‌ها و وزارتخانه‌‌‌ها درخواست دارم که به کارآفرینان بها دهند و با آنها ارتباط برقرار کنند. چنانچه ارتباط و تعامل بین دستگاه‌های حاکمیتی با کارآفرینان افزایش یابد، رفع موانع را شاهد خواهیم بود. وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی بهترین مشوق برای کارآفرینان را بهبود فضای کسب‌وکار دانست و از برنامه‌ریزی برای ۲۲ رسته اشتغال‌زای کشور و اعلام نتایج اقدامات صورت گرفته در جلسه آینده شورای عالی اشتغال خبر داد.

   برنامه‌ریزی برای  ۲۲ رسته اشتغال‌زای کشور

به گزارش «ایسنا»، حجت‌الله عبدالملکی در حاشیه مراسم گشایش هفته کارآفرینی در جمع خبرنگاران در پاسخ به این پرسش که مهم‌ترین مشوق‌هایی که برای کارآفرینان در نظر گرفته شده است، چیست؟ اظهار کرد: مهم‌ترین مشوق، بهبود فضای کسب‌وکار است. در جلسه شورای عالی اشتغال کشور مصوب شد که وزارت اقتصاد با همکاری وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی برای بهبود فضای کسب‌و‌کار برای ۲۲ رسته اصلی اشتغال‌زای کشور که بیش از ۴۰‌درصد اشتغال کشور را ایجاد می‌کند، برنامه‌ریزی خاص انجام بدهند.

او افزود: این مسأله فراتر از آن برنامه عمومی است که وزارتخانه برای رفع موانع تولید و بهبود فضای کسب‌وکار کشور دنبال می‌کند، همچنین در هر استان برای ۸ رسته‌‌‌ای که دارای بالاترین مزیت‌‌‌ها هستند، اقدام می‌‌‌کنیم.  وزیر کار خاطرنشان کرد: در وزارت کار که دبیر شورای اشتغال کشور است این مسأله را پیگیری می‌‌‌کنیم و معتقدیم که این مهم‌ترین کاری است که می‌توانیم برای کارآفرینان انجام بدهیم؛ غیر از این در جلسه شورای عالی اشتغال مصوب شد که وزارت کار و بانک مرکزی قواعد و منابع تامین مالی و تامین مالی زنجیره ارزش را برای شبکه بانکی تنظیم کنند.  به گفته عبدالملکی، در جلسه آتی شورای عالی اشتغال این الگو ارائه خواهد شد و در صورت تصویب، بانک‌ها از روش‌های تامین مالی مبتنی بر قرارداد و تامین مالی مبتنی بر زنجیره ارزش استفاده کنند که می‌توان گفت این روش‌ها اشتغالشان قطعی است و امکان جابه‌جایی منابع وجود ندارد.

او درباره اصلاح نظام اداری گفت: در شورای عالی اشتغال کشور این مسأله مطرح و مصوباتی هم گذرانده شد. ما احتیاج داریم که اصلاحات اساسی در این زمینه انجام بدهیم و در گام اول برای ۲۲ رسته اصلی اشتغال‌زای کشور که بیش از ۴۰‌درصد اشتغال را ایجاد می‌کند برنامه داریم تا اقدام فوری‌‌‌تر و سریع‌‌‌تر انجام گیرد.  

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ضمن اشاره به تاکید رئیس‌جمهور مبنی بر اینکه موانع اداری و اجرایی تولید و اشتغال کشور برداشته شود، گفت: در جلسه آتی شورای عالی اشتغال کشور اقدامات صورت گرفته در خصوص رسته‌‌‌های اشتغال‌زا را اعلام خواهیم کرد.

پیش از این وزیر کار از شناسایی و رفع موانع ۲۲ رسته پر اشتغال نظیر صنایع دستی، پوشاک و صنایع تبدیلی کشاورزی خبر داده و گفته بود هر ۳ ماه یک‌بار گزارش اشتغال و بیکاری کشور در جلسه شورای عالی اشتغال کشور ارائه خواهد کرد.

   «کارآفرینان» سراغ ما بیایند

سرپرست معاونت توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از ایجاد جنبش جهادی بررسی و رفع مشکلات کارآفرینان خبر داد.

به گزارش مرکز روابط عمومی و اطلاع‌‌‌رسانی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، محمود کریمی بیرانوند در مراسم گشایش هفته جهانی کارآفرینی گفت: این معاونت، خانه کارآفرینان است و ما وظیفه‌‌‌ای جز حمایت از آنها نداریم. او خاطرنشان کرد: خادم مردم و کارآفرینانی هستیم که مشکلات اقتصادی و بیکاری مردم را مرتفع می‌کنند.

کریمی تاکید کرد: خبر خوب در دولت سیزدهم این است که از این پس، به جای اینکه منتظر بمانیم تا کارآفرینان برای صدور مجوز، رفع مشکلات و موانع خود به سراغ ما بیایند، ما به دنبال آنها خواهیم رفت.

سرپرست معاونت توسعه کارآفرینی و اشتغال خاطرنشان کرد: تلاش می‌‌‌کنیم کلمه توسعه کارآفرینی را با همه قدرت و با اقدامی جهادگونه تقویت کنیم. از ۱۷ تا ۲۳ آبان ماه به عنوان هفته جهانی کارآفرینی نام‌گذاری شده است. دوشنبه ۱۷ آبان به عنوان «کارآفرینی، تولید و اشتغال پایدار»، سه‌شنبه ۱۸ آبان «کارآفرینی، مانع‌‌‌زدایی و مبارزه با فساد»، چهارشنبه ۱۹ آبان «کارآفرینی و فناوری‌‌‌های نوین»، پنج‌شنبه ۲۰ آبان «کارآفرینی و زنان»، جمعه ۲۱ آبان «کارآفرینی اجتماعی»، شنبه ۲۲ آبان «نهادها، بنیادها و شبکه‌‌‌سازی کارآفرینی» و یکشنبه ۲۳ آبان «کارآفرینی، آموزش و مشاوره» نام‌گذاری شده است.