چتر مالی اشتغال‌زایی

نعمت‌الله رضایی، مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید، در نشست با اصحاب رسانه، ضمن تشریح سیاست‌های این صندوق، گفت: صندوق کارآفرینی امید سابقه‌ای ۳۰ساله دارد و حوزه فعالیت آن مناطق روستایی و محروم است و عمدتا در زمینه حمایت از طرح‌های خرد، کوچک، متوسط و معیشت‌محور است. مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید خاطرنشان کرد: همه فعالیت صندوق به این سمت است که طرح‌هایی که دارای ویژگی‌های زنجیره‌ای هستند، مورد حمایت قرار گیرند. او اظهار کرد: تمام سعی صندوق بر این است که تسهیلات را به صورت نظارت‌شده پرداخت کند. طی دو سال اول پرداخت تسهیلات طرح‌ها به صورت کامل تحت نظارت مستمر، سه‌ماهه و شش‌ماهه قرار می‌گیرند تا اطمینان حاصل شود طرح‌ها پایدار مانده‌اند.

رضایی در ادامه گفت: ۳۲درصد از طرح‌های مورد‌حمایت صندوق از حیث اشتغال‌آفرینی مربوط به بانوان است و ۴۷درصد از شاغلان در شغل‌های ایجاد‌شده بانوان هستند. او ادامه داد: از ابتدای دولت سیزدهم تاکنون صندوق کارآفرینی امید بیش از ۷۲هزار طرح را مورد حمایت قرار داده و بیش از ۸۵هزار میلیارد ریال به کارآفرینان در زمینه‌های مختلف عمدتا در مناطق روستایی و محروم پرداخت شده‌ است. او ادامه داد: و بر اساس این طرح‌ها ۲۱۴هزار شغل طی این مدت ایجاد شده که تمامی این افراد در سامانه رصد ثبت شده‌اند.

رضایی تصریح کرد: بیش از ۹۸درصد منابع صندوق به طرح‌های اشتغال‌زا اختصاص پیدا می‌کند و برای اینکه طرح‌ها متناسب با سیاست‌های دولت باشد، پذیرش طرح‌ها بر اساس تفاهم با دستگاه‌های اجرایی است؛ لذا این فرآیند سبب می‌شود انسجامی در کل کشور ایجاد شود. مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید خاطرنشان کرد: در فعالیت‌ها قاعدتا باید متناسب با سیاست‌های دولت پیش برویم و تمامی فعالیت‌ها کاملا در چارچوب سیاست‌های دولت قرار دارد. او ادامه داد: فعالیت‌های صندوق باید متناسب با سند تحول دولت و برنامه‌های پنج‌ساله پیش برود. بنابراین سند تحول دولت را بررسی و کلیدواژه‌های متناسب با فعالیت صندوق را استخراج کردیم؛ به نحوی که در حال حاضر برنامه‌های خود را متناسب با آن عملیاتی می‌کنیم.

او اذعان کرد: منابعی که توزیع می‌کنیم بر اساس شاخص‌هایی است که در تمامی استان‌ها رعایت عدالت صورت گیرد. رضایی با تاکید بر اینکه نمی‌توان تمامی تصمیمات را در مرکز گرفت و استان‌ها صرفا اجراکننده باشند، گفت: اختیار استان‌ها در دولت سیزدهم شش‌درصد افزایش پیدا کرده و تضامین نیز بسیار سهل شده است. او با بیان اینکه سرمایه‌گذاری‌های بلاتکلیف در کشور زیاد است، گفت: در نهضت احیا طرح‌های نیمه‌فعال و غیر‌فعال شناسایی شدند و در قالب آن، صندوق کارآفرین هزار طرح را پذیرفت که مورد حمایت قرار دهد. مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید درعین‌حال اشاره‌ای هم به روند احیای واحدهای تعطیل و راکد توسط صندوق داشت و گفت: از ابتدای سال جاری، معاون اول رئیس‌جمهور بحثی تحت عنوان «نهضت احیا» را مطرح و معاونت توسعه روستایی را به عنوان نماینده خود در این طرح انتخاب کردند.

به موجب این طرح مقرر شد تعداد طرح‌های نیمه‌فعال و نیمه‌تمام، راکد و غیرفعال در سراسر کشور مشخص شود که در سه بخش عمده اقتصادی طرح‌ها مورد شناسایی قرار گرفت و صندوق کارآفرینی امید در این قالب پذیرفت ۱۰۰۰ طرح را حمایت کند و به چرخه تولید برگرداند. رضایی ادامه داد: وقتی می‌خواهیم از یک طرح در نظام بانکی حمایت کنیم، ۲۰ تا ۳۰درصد آورده کارآفرین است و ۷۰ تا ۸۰درصد را نظام بانکی تسهیلات پرداخت می‌کند، ولی نسبت سرمایه تسهیلات ما در جریان نهضت احیا ۲۳ درصد شده است. به گفته وی، صندوق کارآفرینی امید در جریان اجرای نهضت احیا، ۳۵۷ طرح را احیا و ۶۲۴میلیارد تومان تسهیلات به آنها پرداخت کرده که موجب ایجاد ۸۰۰۰ شغل و بازگشت ۲۷۰۰میلیارد تومان سرمایه به بازار کار شده است.  

مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید در ادامه تصریح کرد: در ۴۲۵ شهرستان دفتر داریم و در همه شهرستان‌ها ارائه خدمت داریم. او در ادامه عنوان کرد: در جایی که طرح‌های مرتبط با بانوان افتتاح شده عمدتا شاغلان بانوان از سرپرستان خانوار بودند و افراد دارای آسیب‌های اجتماعی در این طرح‌ها شاغل شدند. رضایی با اشاره به انعقاد تفاهم‌نامه‌ای با بنیاد برکت به‌منظور انجام بررسی‌های لازم در مناطق روستایی برای ایجاد اشتغال اظهار کرد: در روستای مربوطه کمیته‌ای تشکیل می‌شود و در آنجا مشخص می‌شود با توجه به ویژگی‌های منطقه چه طرح‌هایی قابلیت اجرا دارد. در ادامه در شهرستان مصوب می‌شود و تسهیلات ارائه خواهد شد. رضایی تاکید کرد: اگر منابع خرد که پرداخت شده در نظارت‌های دوره‌ای در محل خود هزینه نشده باشد، حتما اصل و سود تسهیلات پرداخت‌شده پس گرفته خواهد شد.

جزئیات طرح روستای طرح نوفن

مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید حمایت از طرح «روستای نوفن» را از جمله برنامه‌های این صندوق بیان کرد و گفت: طبق پیش‌بینی دولت باید در سال جاری ۸درصد رشد اقتصادی داشته باشیم که از این عدد، قرار بود ۵/ ۴درصد از محل سرمایه‌گذاری جدید و ۳/ ۵درصد از محل افزایش بهره‌وری صورت گیرد. «روستای نوفن» بر بحث بهره‌وری کار می‌کند و در این طرح با تلفیق فعالیت‌های دانش‌بنیان با فعالیت‌های مستمر در روستاها،‌ بهره‌وری افزایش می‌یابد. در این طرح تا امروز ۱۰ استان تحت پوشش قرار دارد. او تامین مالی از طریق بازار سرمایه به جای تکیه بر منابع و تسهیلات بانکی برای طرح‌های خرد و کوچک را از دیگر اقدامات صندوق کارآفرینی امید بیان و ابعاد آن را تشریح کرد.

رضایی پرداخت تسهیلات خرد نسبت به کلان را سخت توصیف کرد و گفت: با این وجود امروز نسبت مانده مطالبات غیرجاری ما به مانده تسهیلات ۹/ ۱درصد است و کمترین مشکل را در بازپرداخت تسهیلات داریم. او آماری از تسهیلات ارائه‌شده به بخش‌های مختلف ارائه کرد که براساس آن ۳۴درصد به بخش کشاورزی، ۲۶درصد به بخش صنعت و معدن و ۵۰درصد حوزه خدمات پرداخت شده است. مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید اشاره‌ای به لایحه بودجه سال ۱۴۰۲ داشت و گفت: سال گذشته نظام بانکی ۳هزار همت تسهیلات و صندوق امید ۵ همت پرداخت کرده است.

در مجموع سال قبل نظام بانکی ۱۳۵ همت تسهیلات به طرح‌های خرد و کوچک پرداخت کرده است؛ یعنی ۵/ ۴درصد تسهیلات نظام بانکی که این عدد در کره جنوبی ۸۱درصد است. اگر در کشور صندوقی وجود داشته باشد که متولی این طرح‌ها باشد و هر منبعی که قرار است از طریق دولت پرداخت شود، در این صندوق واریز شود و براساس نگاه عدالت‌محور و مدیریت محلی توزیع شود، امور مدیریت منابع سامان می‌یابد که در تبصره ۱۸ لایحه بودجه خوشبختانه این اتفاق افتاده است.

تشکیل صندوق پیشرفت و عدالت

رضایی همچنین از تغییر نام صندوق کارآفرینی امید به صندوق‌ «پیشرفت و عدالت» از سال آینده خبر داد و گفت: از ابتدای دولت سیزدهم، رئیس‌جمهور در سفرهای استانی بحثی تحت عنوان ایجاد صندوق پیشرفت و عدالت در استان‌ها را مطرح کردند که این صندوق به مرجعی برای پرداخت تسهیلات خرد به کلیه طرح‌ها تبدیل خواهد شد. بر همین اساس در لایحه بودجه ۱۴۰۲ تغییر عنوان صندوق پیش‌بینی شده و لذا از سال آینده با نام جدید «عدالت و پیشرفت» فعالیت خود را آغاز خواهیم کرد. مدیرعامل صندوق کارآفرینی امید همچنین با اشاره به اختصاص ۳۱ همت تسهیلات برای ایجاد اشتغال در استان‌ها گفت: از محل تبصره ۱۸ بودجه، مبلغ ۳۱هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده که سهم هر استان هزارمیلیارد تومان است.