تسهیلات بانک‌ها‌‌‌‌‌ به‌کارکنان‌‌‌‌‌

به گزارش خبرگزاری فارس، کورش پرویزیان، رئیس کانون بانک‌های خصوصی، گفت: کل مانده تسهیلات بانک‌ها که به‌کارکنان خود شامل ۳۷۵‌هزار شاغل و بازنشسته، پرداخت می‌کنند، کمتر از ۲‌درصد مانده تسهیلات شبکه بانکی است که آمار آن از سوی بانک‌مرکزی اعلام ‌شده‌ است. از سوی دیگر پرداخت تسهیلات طبق آیین‌نامه‌‌‌‌‌ای است که اخیرا از سوی بانک‌مرکزی تصویب و برای اجرا به بانک‌ها ابلاغ شده‌ است. به گفته پرویزیان، سرانه پرداخت وام برای کارکنان بانک‌ها براساس گزارش بانک‌مرکزی ۴۵۰‌میلیون‌تومان شامل اصل، فرع و سود وام‌‌‌‌‌هاست که در پایان هر سال‌محاسبه می‌شود.

او گفت: البته در موضوع وام مسکن که دولت تصویب کرده و شامل همه افراد جامعه از جمله کارکنان بانک‌ها می‌شود، این وام برای خرید مسکن در تهران به ۵۵۰‌میلیون‌تومان رسیده که به تصویب شورای‌عالی مسکن رسیده ‌است و پرداخت اقساط آن‌هم طبق فرمولی است که در قانون بودجه‌کشور تصویب شده ‌است. او‌‌‌‌‌ ادامه داد: ‌‌‌‌‌معاون رئیس‌‌‌‌‌جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه‌ برای آیین‌نامه وام کارکنان بانک‌ها کارگروهی تشکیل می‌دهد که با عضویت رئیس سازمان برنامه و بودجه‌ و رئیس سازمان اداری و استخدامی تشکیل می‌شود؛ سال‌گذشته آیین‌نامه تسهیلات کارکنان بانک‌ها در شهریور‌‌‌‌‌ ۱۴۰۱ از سوی‌‌‌‌‌ رئیس سازمان اداری و استخدامی و میرکاظمی رئیس سابق سازمان برنامه و بودجه‌تصویب و به شبکه بانکی ابلاغ شد.

به گفته رئیس کانون بانک‌های خصوصی، برای سال‌۱۴۰۲ رئیس سازمان برنامه و بودجه ‌اعلام کرده ‌است آیین‌نامه مربوط به‌کارکنان بانک‌ها توسط بانک‌مرکزی تصویب و ابلاغ شود که این آیین‌نامه در هفته گذشته از سوی بانک‌مرکزی تصویب و برای اجرا به بانک‌ها ابلاغ شد. پرویزیان اظهار کرد: آیین‌نامه تسهیلات کارکنان بانک‌ها تازه ابلاغ شده و لازم‌‌‌‌‌الاجراست و شبکه بانکی، خصوصی و دولتی طبق آن عمل می‌کند و فرقی بین بانک دولتی و خصوصی نیست، البته این آیین‌نامه تسهیلات مسکن را جدا کرده ‌است که طبق آیین‌نامه جداگانه در مورد آن عمل می‌شود. به گفته پرویزیان، در آیین‌نامه‌‌‌‌‌ای که برای وام‌های مسکن در تهران و شهرستان‌ها وجود دارد، میزان وام مسکن متفاوت است و کارکنان بانک‌ها هم تا حدی از حقوق خود می‌توانند اقساط بپردازند و بیشتر از قدرت حقوق خود نمی‌توانند وام دریافت کنند، چون میزان این وام‌‌‌‌‌ها کف و سقف دارد. رئیس کانون بانک‌های خصوصی در مورد کف و سقف وام کارکنان بانک‌ها، گفت: کف این وام‌‌‌‌‌ها براساس حداقل حقوق دریافتی است و سقف آن‌هم همان است که دولت مصوب و ابلاغ می‌کند.

در خود آیین‌نامه‌‌‌‌‌ وام کارکنان بانک‌ها، کف و سقف مشخص شده ‌است و سقف آن با یک نسبتی به حقوق افراد بستگی دارد. به‌عنوان مثال کسی که ۱۵‌میلیون‌تومان حقوق دریافت می‌کند، بیش از ۹‌میلیون‌تومان نمی‌توان قسط وام برای آن در نظر گرفت. رئیس کانون بانک‌های خصوصی تصریح کرد: میانگین کل پرداخت وام بانک‌ها به‌ کارکنانشان به‌صورت سرانه ۴۵۰‌میلیون‌تومان است و امسال هم براساس آیین‌نامه اجرایی قانون بودجه ‌مشخص شده ‌است که بانک‌های خصوصی و دولتی چه میزان وام بپردازند. البته جمعیت بانک‌های خصوصی اندک و درحد ۴۰‌هزار نفر است، اما در مورد بانک‌های دولتی شامل شاغلان و بازنشستگان حدود ۳۳۰‌هزار نفر هستند. او‌‌‌‌‌ با بیان اینکه فاصله زیادی بین تقاضا برای دریافت وام و منابع بانک‌ها وجود دارد، گفت: این مساله موجب می‌شود مردم در صف قرار گیرند. وام از‌‌‌‌‌دواج از شفاف‌‌‌‌‌ترین وام‌‌‌‌‌هاست که افراد به سامانه بانک‌مرکزی معرفی می‌شوند و عملکرد خوبی در این زمینه وجود دارد، اما باز هم تقاضا بالاست، در این موضوع باید منابع آن تامین شود.

امسال حجم تسهیلات تکلیفی برای شبکه بانکی ۳۱۰‌هزار‌ میلیارد ‌تومان است

پرویزیان گفت: قانون بودجه ‌هر سال‌تکالیفی برعهده شبکه بانکی می‌گذارد و چارچوب تسهیلات تکلیفی قرض‌‌‌‌‌الحسنه در تبصره ‌۱۶ و ۱۸ قانون بودجه‌امسال هم وجود دارد. امسال حجم تسهیلات تکلیفی برای شبکه بانکی ۳۱۰‌هزار ‌میلیارد‌تومان است که تا پایان سال‌در زمینه‌‌‌‌‌های ازدواج، مشاغل خانگی، ودیعه مسکن، کمیته امداد، بهزیستی، فرزندآوری، درمان، نیاز ضروری و مسکن همچنین افراد بنیاد شهید و زندانیان پرداخت خواهد شد.

پارسال ۹۰۰‌هزار‌ میلیارد‌تومان انواع تسهیلات به مردم پرداخت شد

به گفته پرویزیان، ‌‌‌‌‌در ۱۴ بانک خصوصی در ۱۲ ماه سال‌گذشته وام‌هایی که به خانوار تخصیص داده شد شامل تسهیلات ازدواج، وام ضروری، فرزندآوری، ودیعه مسکن، خرید کالا، خودرو و جعاله تعمیر مسکن در مجموع ۲۱۵‌هزار‌ میلیارد‌تومان است و مجموع بانک‌های دولتی و خصوصی در این سرفصل‌‌‌‌‌ها ۶۸۵‌هزار ‌میلیارد‌تومان وام پرداخت کردند. پرویزیان در مورد وام‌های مصرفی خانوار گفت: این وام‌‌‌‌‌ها جزو سرفصل وام‌های خرد و عمدتا زیر ۳۰۰‌میلیون‌تومان است که از ۱۰، ۲۰، ۵۰، ۷۰‌میلیون شروع شده تا کارت مرابحه ۲۰۰‌میلیون‌تومانی و همچنین وام جعاله تعمیر مسکن است که در شهرهای مختلف متفاوت است.

پرداخت تسهیلات خرد برای بانک‌ها مطلوب‌‌‌‌‌تر است

رئیس کانون بانک‌های خصوصی اظهار کرد: بانک‌های خصوصی در سال‌۱۴۰۱ در ۶ سرفصل کشاورزی، صنعت، معدن، مسکن، ساختمان، تجارت، خدمات و مصرف خانوار در مجموع ۱۷۷۸‌هزار ‌میلیارد‌ تومان وام پرداخت کردند. از این میزان ۱۵۰۰‌میلیارد‌تومان برای مصرف ضروری خانوار پرداخت شده و سهم تسهیلات خانوار ۲۱۵‌هزار ‌میلیارد ‌تومان برای مصرف خانوار بوده ‌است؛ البته میزان تقاضای بازار بیش از منابع و امکانات بانک‌هاست.  پرویزیان بر این نکته تاکید کرد: هرچه تسهیلات خرد به مردم بدهیم، به‌خاطر گردش مالی بیشتر برای کشور و جامعه مناسب است و ما راغب‌‌‌‌‌تر هستیم که ابزارهای پرداخت در زمینه‌‌‌‌‌ تسهیلات خرد باشد. پرویزیان گفت: بانک ‌مرکزی در ۲۰خرداد ۱۴۰۲ ابلاغیه‌‌‌‌‌ای فرستاده و نظام جدیدی برای وام‌های خرد درنظر گرفته ‌است.

بر پرداخت وام ازدواج تاکید شده ‌است و همچنین پرداخت و‌‌‌‌‌ام خرد به خانوارها را در اولویت قرار داده‌اند. او گفت: شبکه بانکی مایل هستند وام‌های خرد بدهند، اما با محدودیت ترازنامه، منابع و کسری مواجه هستند و دست و بال بانک‌ها بسته است؛ باید شرایطی فراهم شود که کسب‌وکار بانک بهتر شود تا زمینه رونق بیشتری به وام‌‌‌‌‌ها داده شود. به گفته پرویزیان، بانک پارسیان سال‌گذشته براساس تسهیلات جزء۳ بند‌«ب» تبصره‌ ۱۶ مربوط به اشتغال که وام‌های قرض‌‌‌‌‌الحسنه و وام روستایی است، به میزان یک‌‌‌‌‌هزار ‌میلیارد ‌تومان تکلیف داشت‌‌‌‌‌، درحالی‌که در عمل ۱۹۰۰‌میلیارد ‌تومان وام پرداخت کرد؛ یعنی ۱۹۰‌درصد عملکرد داشت‌‌‌‌‌ و ۹۲‌درصد بیش از تکلیف عمل کرد‌‌‌‌‌. او اضافه کرد: البته بانک ‌مرکزی در مورد پرداخت وام‌های خرد کمک می‌کند، اگر تسهیلات خرد رونق گیرد، وضعیت خانوارها بهتر می‌شود. به گفته پرویزیان در دنیا هم با استفاده از ابزارهای اعتبارسنجی، وام‌های خرد به مردم پرداخت می‌شود و ما نباید شبکه بانکی را مقابل مردم و کسب‌وکارهای آنها قرار دهیم، بلکه باید از کسب‌وکارهای مردم حمایت کنیم.