بخش‌هایی از اقتصاد آمریکا، درست همان‌طور که فدرال رزرو انتظار داشت در زمان مبارزه با تورم ببیند، از رونق افتاده است. به عنوان مثال، خطوط راه‌آهن باری، شاهد کاهش حجم حمل‌ونقل بوده‌اند و شرکت‌های ساختمانی خرید تجهیزات را کاهش داده‌اند. با تمام این اوصاف، سوال کلیدی مبنی بر حصول کاهش نرخ تورم و فرار از رکود بی‌پاسخ مانده است. آیا شرکت‌ها اقدام به تعدیل نیروی کار خواهند کرد؟ تا ‌اینجا پاسخ روشن است: آنها حفظ کارگران را در اولویت قرار داده‌اند. اپل با وجود عدم‌اطمینان اقتصادی از اخراج کارکنان خودداری کرده است.

10 copy

کارکنانی که در پست‌های خود باقی‌ مانده‌اند، با خرج کردن حقوق دریافتی‌شان، سهمی هر چند اندک در بالا نگه داشتن مصرف دارند. وال‌استریت ژورنال در گزارشی تحلیل می‌کند که اقتصاد به طور پیوسته درحال کم‌رونق شدن است و در‌عین‌حال از دام رکود پیش‌بینی‌شده جسته است. داده‌های تازه اقتصادی طی هفته گذشته موجب خوش‌بینی در بازار شده است، به طوری که آمریکا می‌تواند بدون آنکه دچار رکورد شود، تورم را کنترل کند. تولید اقتصادی در ماه‌های اخیر به دلیل مخارج مصرف‌کننده شتاب گرفته است. براساس شاخص تورم ترجیحی فدرال رزرو (شاخص هزینه‌های مصرف شخصی)، تورم در ژوئن به 3درصد کاهش یافته است. وزارت کار آمریکا در گزارش 28 ژوئیه خود اشاره کرد که رشد دستمزدها، درحالی‌که همچنان بالاست، کاهش سرعت داشته است. شاخص‌های سهام آمریکا روز جمعه 28 ژوئیه افزایش داشت. میانگین صنعتی داوجونز و شاخص اس‌اندپی 500 برای سه هفته متوالی افزایش یافتند و شاخص کلی در بالاترین میزان خود از آوریل 2022 بسته شد. جروم پاول، رئیس فدرال رزرو، در 26 ژوئیه پس از تصمیم بانک مرکزی برای افزایش نرخ بهره به بالاترین حد در 22 سال گذشته، اظهار کرد که آمریکا تا به ‌اینجا شاهد آغاز کاهش تورم بدون تحمیل هزینه به بازار کار بوده است.

تغییر رویه‌های قدیمی از سوی شرکت‌ها

بسیاری از اقتصاددانان، سرمایه‌داران و صاحبان مشاغل در گذشته روندی کاملا متفاوت را پیش‌بینی می‌کردند. آنها انتظار داشتند همراهی تورم و نرخ‌های بهره بالا شرکت‌ها را وادار به اخراج کارگران کند، موج بیکاری به مصرف ضربه بزند و اقتصاد در شیب نزولی قرار بگیرد. اما تمایل به حفظ کارگران یکی از تغییرات جدی نسبت به رکود در سال‌های 2009-2007 و 2020 است؛ زمانی که تعدیل نیروی کار در آمریکا رایج بود و به این ترتیب اقتصاد آمریکا وارد رکود شد. براساس نظرسنجی‌ای که از حدود 670 کارآفرین توسط شرکت مشاوره کسب‌وکار Vistage Worldwide برای وال‌استریت ژورنال انجام شده است، تنها 7درصد از صاحبان مشاغل کوچک قصد تعدیل نیروی کار خود را در سال جاری دارند. صاحبان مشاغل کوچک، تا حدی به دلیل روابط نزدیک با کارمندان تمایلی به اخراج کارکنان ندارند و بسیاری می‌گویند که هنوز درگیر چالش‌های استخدام نیروهای جدید هستند. اگرچه شرکت‌ها با سرعت کمتری نسبت به سال گذشته استخدام می‌کنند، بااین‌حال، همچنان تا ژوئن به طور متوسط هر ماه 278هزار شغل جدید اضافه شده است. در بیشتر صنایع به‌ندرت کارگری اخراج شده است و نرخ بیکاری درحال‌حاضر نزدیک به پایین‌ترین حد در نیم ‌قرن اخیر است. اریک لوند، اقتصاددان، می‌گوید مصرف‌کنندگان آمریکایی اگر بتوانند شغل خود را حفظ کنند، کمتر احتمال دارد که مخارج خود را کاهش دهند. هزینه‌های مصرف‌کننده با توجه به اینکه بیش از 60درصد حجم اقتصاد را تشکیل می‌دهد، می‌تواند ضربه اقتصادی ناشی از نرخ‌های بهره بالاتر را به حداقل برساند. به گفته لوند، بار سنگین جلوگیری از سقوط به دره رکود به عهده رونق در بازار کار است که می‌تواند در بلندمدت از اقتصاد کشور محافظت کند. در آغاز سال، بسیاری از اقتصاددانان انتظار داشتند که چرخه‌های تهاجمی افزایش نرخ بهره فدرال رزرو منجر به جرقه‌هایی برای آغاز رکود اقتصادی در آمریکا شود، اما این پیش‌بینی به وقوع نپیوسته است. اگرچه بسیاری از پیش‌بینی‌کنندگان انتظار دارند اقتصاد این کشور در نیمه دوم سال سرد شود و شیب نزولی پیدا کند. در بهار امسال سرمایه‌گذاری تجاری به‌شدت افزایش یافت، که می‌تواند به دلیل افزایش یارانه‌های دولتی در کارخانه‌های تولید تراشه و کارخانه‌های خودروهای برقی و همچنین خرید هواپیماهای گران‌قیمت باشد. برخی از اقتصاددانان انتظار دارند عمر رونق پیش‌آمده کوتاه و موقتی باشد.بیش از دوسوم صاحبان مشاغل کوچک که در ژوئن توسط موسسه Vistage مورد بررسی قرار گرفتند، اعلام کردند در شش ماه گذشته یک یا چند گام برای کاهش هزینه‌ها برداشته و برای کاهش هزینه‌های آینده نیز برنامه‌ریزی کرده‌اند. از استراتژی‌های مورد استفاده می‌توان به تامین‌کنندگان جدید، تاخیر در استخدام، به حداقل رساندن یا کاهش هزینه‌های سرمایه و پایان دادن به عرضه محصولات و خدمات با سود کم، اشاره کرد. این استراتژی‌ها به شرکت‌ها این امکان را می‌دهند که بی‌‌هیچ الزامی برای تعدیل نیرو، خود را برای شرایط نزولی اقتصادی آماده کنند و برای جهش اقتصادی احتمالی آماده باشند.

آخرین راه‌حل

اپل از تعدیل مشاغل گسترده که در صنعت فناوری شیوع پیدا کرده است تا امروز اجتناب کرده است. تیم کوک، مدیرعامل اپل، اوایل سال جاری گفت این شرکت با سخت‌گیری مشغول مدیریت هزینه‌هاست و استخدام در بخش‌های خاصی را کاهش داده است، درحالی‌که ممکن است کماکان مشغول جذب نیرو در سایر بخش‌ها باشد. به گفته کوک، اخراج کارکنان آخرین راه است و این سازمان قصد دارد تا جایی که امکان‌پذیر است هزینه‌ها را به روش‌های دیگری مدیریت کند.راه‌آهن‌های باری امسال با وجود کاهش در حجم حمل‌ونقل، کارکنان خود را حفظ و به این ترتیب از رویه‌های قدیمی تعدیل نیرو دوری کرده‌اند. شرکت‌های فعال در حوزه راه‌آهن در طول همه‌گیری، برکناری‌ها و اخراج‌های زیادی را تحمل کردند و زمانی که فعالیت‌ها به روال سابق برگشت، برای استخدام مجدد نیرو تلاش کردند. به گفته مدیران، یکی از نتایج چنین سیاست‌هایی، خدمات نامنظم بوده است. از سوی دیگر، شرکت‌های فعال راه‌آهن بخشی از درآمد خود را از دست دادند، به دلیل آنکه خدمه قطار کافی برای پاسخگویی به تقاضا نداشتند. شرکت «اوربیت‌فروم»، سازنده تجهیزات مونتاژ در جکسون میشیگان، قصد حفظ کارکنان خود را دارد، اما نسبت به سایر هزینه‌های شرکت خود از جمله خدمات تلفنی سخت‌گیر است. از نقطه‌نظر مدیران، این شرکت می‌تواند با مدیریت هزینه‌ها در تمامی واحدها، ‌هزینه کل را کاهش دهد و به افزایش سرمایه کمک کند.