براساس پیش‌بینی OECD، تولید ناخالص داخلی جهان پس از رشد ۲.۹درصدی در سال جاری، در سال آینده نیز تنها ۲.۷درصد رشد خواهد کرد. نرخ رشد اقتصادی در سال ۲۰۲۵ نیز ۳درصد پیش‌بینی شده است. OECD، عواملی چون تنش‌های ژئوپلتیک، چشم‌انداز نااطمینان تجارت و خطر اینکه سیاست پولی انقباضی می‌تواند بیش از آنچه انتظار می‌رود به شرکت‌ها، هزینه‌کرد مصرف‌کنندگان و اشتغال ضربه وارد کند، به عنوان ریسک‌های کاهنده این پیش‌بینی در نظر گرفته است.کلر لومباردلی، اقتصاددان ارشد OECD، در بیانیه‌ای اعلام کرد «تورم درحال کاهش است ولی رشد نیز در حال کاهش است؛ درحالی‌که فرود نرم برای اقتصادهای پیشرفته پیش‌بینی می‌شود ولی تضمینی برای این مساله وجود ندارد». طبق پیش‌بینی OECD، انتظار می‌رود تورم کل از ۷درصد در سال جاری، در ۲۰۲۴ و ۲۰۲۵ به ۵.۲ و ۳.۸درصد کاهش یابد.این چشم‌انداز تیره نشان‌دهنده طولانی شدن اثرات ناشی از بحران تورم جهانی به دنبال همه‌گیری کووید و افزایش قیمت انرژی است که به دنبال حمله روسیه به اوکراین ایجاد شد.

بانک‌های مرکزی با برخی از بالاترین و سریع‌ترین افزایش‌ها در نرخ‌های بهره به این مساله واکنش نشان داده‌اند و به ‌نظر می‌رسد برای مدتی روی این نرخ‌های بالا بمانند. به گفته OECD، حتی در صورتی که مقادیر تورم کل کاهش یابد، مقیاس‌های تورم هسته چسبنده بوده‌اند و سیاست پولی باید همچنان محدودکننده باقی بماند، تا زمانی که نشانه‌های روشنی مبنی بر اینکه فشارهای بنیادین به طور دائمی پایین هستند وجود داشته باشد. انتظار می‌رود کاهش نرخ‌های بهره از نیمه دوم سال ۲۰۲۴ آغاز شود و در منطقه یورو نیز تا بهار ۲۰۲۵ آغاز نخواهد شد. این پیش‌بینی با انتظارات حال حاضر بازارها مبنی بر اینکه فدرال رزرو و بانک مرکزی اروپا تا نیمه اول سال آینده سیاست پولی انبساطی را در پیش خواهند گرفت کاملا در تضاد است.  براساس تحلیل OECD، بازارهای نوظهور عموما بهتر از اقتصادهای پیشرفته هستند.

در میان اقتصادهای پیشرفته، اروپا نسبت به آمریکا عقب‌تر است، تا حدی به این دلیل که کشورهای این منطقه نسبت به نرخ بهره حساس‌تر هستند، چراکه بیشتر به منابع مالی مبتنی بر بانک متکی هستند. OECD هشدار داد دولت‌های بسیاری در جهان با چشم‌انداز مالی چالش‌برانگیزی روبه‌رو هستند، چراکه هزینه‌های خدمات بدهی افزایش یافته است. به گفته OECD، برای پاسخ به تقاضا از سوی جمعیت درحال پیر شدن و گذار آب‌وهوایی، کشورها باید در کوتاه‌مدت تلاش‌های بیشتری انجام دهند تا برای ایجاد فضا برای هزینه‌های آینده فضا ایجاد کنند.به گفته لومباردلی، به طور خلاصه اقتصاد جهان با تورم، کاهش رشد و فشار‌های مالی رو به افزایش، دست‌و‌پنجه نرم می‌کند.