افزایش سرمایه 770 درصدی در «آسال»

وی ادامه داد: تعداد واحدهای سرمایه‌گذاری با ۷۹۶درصد رشد از ۲۰ هزار و ۳۷۵ واحد به ۱۸۲ هزار و ۶۹۴ واحد رسیده است.  همچنین خالص ارزش دارایی‌های صندوق ارزش کاوان آینده که زیرمجموعه شرکت سبدگردان آسال است  در یک‌سال منتهی به ۲۰ تیرماه‌ جاری، با ۸۴۰۴درصد رشد از ۳۳۷میلیارد ریال به ۲۸ هزار و ۶۹۵ میلیارد ریال رسیده و از نظر ارزش دارایی‌ها جزو سه صندوق برتر است. 

فاضلی تصریح کرد: تعداد سرمایه‌گذاران حقوقی از 5 نفر به 20 نفر با مالکیت 33درصد واحدهای صندوق و تعداد سرمایه‌گذاران حقیقی از 101 نفر به سه هزار و 733 نفر و مالکیت اشخاص حقیقی از 10درصد به 67درصد واحدهای صندوق ارتقا داشته است. مدیر عامل سبدگردان آسال با بیان اینکه پارادایم حاکم بر بازار سرمایه طی ماه‌های اخیر متفاوت از روند‌های گذشته بوده و به نوعی با یک تغییر ساختار و سبک سرمایه‌گذاری فراگیر مواجه هستیم، افزود: به نحوی که با مولفه‌های بنیادی و تکنیکی سنتی رشد‌های چند ماه اخیر بورس قابل توجیه نبوده و اتکای به آنها عقب‌ماندگی صندوق از کسب بازدهی را به همراه می‌داشت.

وی ادامه داد: با توجه به ماهیت صندوق‌های سرمایه‌گذاری در خصوص کسب سودآوری برای سرمایه‌گذاران، این تغییر نگرش در نظرات کارشناسی نیز اعمال شده و تصمیمات اتخاذ شده در سرمایه‌گذاری تلفیقی از اصول بنیادی، روش‌های تکنیکی و روان‌شناسی بازار بوده است.

فاضلی تصریح کرد: با توجه به رشد نرخ ارز و استقبال بازار از سهام کامودیتی محور و اصطلاحا شرکت‌های بزرگ، این صندوق نیز در حال اصلاح پرتفوی و حرکت به سمت سهم‌های پیشرو بازار است تا بتواند حداکثر بازدهی را برای سرمایه‌گذاران خود کسب کند. وی در پاسخ به این سوال که ریسک سرمایه‌گذاری‌ها را چگونه ارزیابی می‌کنید، گفت: فضای سرمایه‌گذاری در حال حاضر در محاصره تلفیقی از ریسک‌های سیستماتیک و غیرسیستماتیک است. تغییر و تحولات سیاسی و اقتصادی کشور و تنگناهای روابط خارجی در این دو حوزه به عنوان اصلی‌ترین ریسک سیستماتیک حال حاضر سرمایه‌گذاری در بازار سهام محسوب می‌شود. 

وی ادامه داد: تصمیم گیری‌های سلیقه‌ای و بدون سازوکار در صنایع مختلف از دیگر تهدید‌های موثر بر بازار سهام محسوب می‌شود که به‌عنوان نمونه می‌توان به ابهام در فرآیند نرخ‌گذاری خودرو و عدم تعیین تکلیف نرخ‌گذاری در زنجیره فولاد (از معدن تا محصول نهایی) اشاره کرد. اخیرا نیز ضعف زیرساخت نرم‌افزار معاملات موجی از رفتارهای هیجانی در بازار سهام را به همراه داشته که اصلاح این نقیصه به عنوان یک ضرورت در مقطع کنونی محسوب می‌شود.

وی اظهار کرد: با اقبال صورت‌گرفته از بازار سرمایه، صنعت سبدگردانی نیز به‌عنوان مهم‌ترین اهرم سرمایه‌گذاری غیر مستقیم، روزهای پرفروغی را سپری کرده و خدمات ارائه شده این نهادها در قالب سبد و صندوق‌های سرمایه‌گذاری مورد استقبال سرمایه‌گذاران است. با این حال با توجه به جایگاه فعلی شرکت‌های سرمایه‌گذاری که به‌عنوان پل رابط سرمایه‌گذاران خرد و بازار سرمایه محسوب می‌شوند، تسهیل فرآیند اجرایی اخذ مجوزها برای شرکت‌های سبدگردان به عنوان یک ضرورت به حساب می‌آید.

وی یکی از بزرگ‌ترین چالش‌های موجود در مسیر فرآیند سبدگردانی  را نبود شناخت کافی سرمایه‌گذاران نسبت به ماهیت شرکت‌های سبدگردانی و عملکرد میان مدت یا سالانه صندوق‌ها دانست وگفت: این در حالی است که در پاره‌ای از موارد عامل بازدهی روزانه صندوق‌ها ملاک تصمیم گیری‌ها  قرار گرفته است.

وی ادامه داد: صندوق‌ها با تحلیل و استراتژی نسبت به آینده سهام شرکت‌ها اقدام به سرمایه‌گذاری در سهام می‌کنند و این موضوع در صندوق ارزش کاوان نیز حاکم است.

فاضلی در مورد پیش‌بینی بازار گفت: سیاست‌های پولی و مالی از سوی تصمیم‌سازان تاثیر بسزایی در بازار سرمایه خواهد داشت و شرایط اقتصادی مانند نرخ ارز و تورم نیز رشد بازار را توجیه می‌کند. تا زمانی که این پارامترهای اقتصادی رشد بازار را توجیه کند و ورود نقدینگی به بازار ادامه داشته باشد، بازار سرمایه به روند مثبت و رو به رشد خود ادامه خواهد داد.

فاضلی ادامه داد: محدودیت در تعداد واحدهای قابل صدور برای صندوق‌ها و نیز صدور آنی و حدنصاب‌های موجود برای سرمایه‌گذاری در سهام صنایع مختلف، حق  تقدم و گواهی سپرده بانکی به‌عنوان محدودیت‌های مهم صندوق‌ها تلقی می‌شوند. همچنین  مشکلات عدیده در خدمات‌رسانی شرکت‌های زیرساخت همکار با صندوق‌ها از دیگر عوامل محدودیت است که به دلیل عدم ارائه خدمات درست بخشی از فرآیند اجرایی صندوق‌ها را با مشکل روبه‌رو کرده است. 

وی درباره ارتباط صنعت سبدگردانی با سازمان بورس اعلام کرد: در یک سال اخیر ارتباط  خوبی با سازمان بورس (نهادهای مالی) برقرار شده است و جلسات متعدد و متداول ماهانه برای حل و رفع مشکلات شرکت‌های سبدگردانی برگزار می‌شود.

وی ادامه داد: اما انتظار می‌رود با توجه به استقبال بی‌نظیری که از سوی سرمایه‌گذاران از صندوق‌های سرمایه‌گذاری در مقطع کنونی شده است، موارد نقیصه جاری سریعا حل و مشکلات مرتفع شود. البته با پیگیری‌های معاونت نهادهای مالی این امر در حال تحقق و متناسب با ظرفیت‌های موجود در حال پیگیری است.

مدیر عامل سبدگردان آسال اظهار کرد: سرمایه‌گذاران را به خرید واحدهای صندوق به دلیل کارمزد کمتر، شفافیت بالا و ریسک پایین‌تر تشویق می‌کنیم. حداقل مبلغ سرمایه‌گذاری در صندوق ارزش  کاوان آینده در تاریخ 12 تیرماه جاری معادل 155 میلیون ریال و حداقل مبلغ موردنیاز برای سرمایه‌گذاری در سبدگردانی اختصاصی در این صندوق معادل  50 میلیارد ریال است؛ از آنجا که این شرکت زیر مجموعه بیمه ایران است، مدیریت تخصصی سرمایه‌های شرکت بیمه ایران را در دستور کار دارد.

شرکت سبدگردان آسال در مهرماه سال 1397 به ثبت رسید و با تمرکز بر تیم مدیریتی و کارگروهی مبتنی بر دانش و بهره‌مندی از متخصصان با تجربه، توام با تمرکز بر بازارهای مالی و تلاش برای افزایش کارآیی اطلاعاتی و استفاده از پتانسیل‌های کارشناسان مختلف و رعایت بالاترین سطح ارائه خدمات، کسب بیشترین سهم بازار در حوزه سبدگردانی را هدف‌گذاری کرده است. هلدینگ سرمایه‌گذاری توسعه کسب‌وکار سبا زیرمجموعه بیمه ایران (بزرگ‌ترین شرکت بیمه‌ای در خاورمیانه سهامدار اصلی شرکت سبدگردان آسال است و اعضای هیات‌مدیره این شرکت همگی از فعالان و افراد با تجربه و با سابقه حوزه بازار سرمایه هستند.