بازداشت جنجالی مدیرعامل وایرکارت

به گزارش گروه اقتصاد بین‌الملل روزنامه «دنیای اقتصاد» به نقل از جاکارتا پست، دادستان‌های آلمانی می‌گویند تحقیقات روزافزون در شرکت وایرکارت نشان‌دهنده آن است که بانک‌های آلمانی و ژاپنی و نیز دیگر سرمایه‌گذاران با قرار گرفتن تحت کلاه‌برداری، تا ۲/ ۳ میلیارد یورو را برای وایرکارت فراهم کرده‌اند. البته به گفته این مقامات به دلیل کسری بودجه در وایرکارت به‌احتمال فراوان این مبالغ نیز از بین رفته‌اند.

این کلاه‌برداری که وزیر دارایی آلمان آن را «رسوایی بی‌سابقه» نامید، درواقع فروپاشی سرویس پرداخت وایرکارت در ماه ژوئن بوده که موجب غافلگیر شدن اذهان عمومی آلمان شده است.

مارکوس براون، مدیرعامل سابق وایرکارت که پیش ‌از این تحقیقات نیز به اتهام دستکاری در بازار سهام بازداشت ‌شده بود و اندکی بعد با قرار وثیقه آزاد شده بود، به همراه دو عضو دیگر از هیات‌مدیره این شرکت روز چهارشنبه در مونیخ بازداشت شدند.

تمامی این مظنونان متهم به «تغییر ارقام ترازنامه شرکت و میزان درآمدهای آن از طریق جعل نقدینگی ورودی به وایرکارت» شده‌اند.

دادستانی مونیخ در بیانیه‌ای اعلام کرد: «در این کلاهبرداری‌ها تلاش شده بود تا با دستکاری در ترازنامه شرکت، درآمدها و نقدینگی آن قدرتمند جلوه داده شود تا وایرکارت بتواند وام‌هایی را از بانک‌ها و دیگر سرمایه‌گذاران به‌طور مرتب دریافت کند. این در حالی است که از اواخر سال ۲۰۱۵ برای متهمان مشخص ‌شده بود که وایرکارت با این روش تجارت وارد ضرر و زیان شده است.»

این کلاهبرداری عظیم و کم‌سابقه در آلمان در ماه ژوئن و زمانی که شرکت خدمات شبکه ارنست و یانگ اعلام کردند نتوانسته‌اند مبلغ ۹/ ۱ میلیارد یورو نقدینگی ادعاشده را در حساب‌های بانکی شرکت رهگیری کنند، افشا شد. درواقع این مبلغ گمشده یک‌چهارم از ترازنامه شرکت وایرکارت را به خود اختصاص داده بود. بازرسی‌های ارنست و یانگ نتیجه تحقیقاتی بود که روزنامه انگلیسی فایننشال تریبون برای نخستین بار در مورد کلاهبرداری احتمالی در وایرکارت انجام داده بود. در اتهاماتی که این روزنامه انگلیسی علیه وایرکارت مطرح کرده است، می‌توان به استفاده از قراردادهای جعلی برای متورم نشان دادن درآمدها اشاره کرد. برخی از کارکنان این شرکت نیز با مقامات همدستی کرده‌اند تا با درج آمار جعلی در شعب دوبلین و دوبی، فروش خدمات خود را بیش‌ازحد نشان دهند.