به گزارش گروه اقتصاد بین‌الملل روزنامه «دنیای‌اقتصاد» به نقل از رویترز، والمارت ارزش این معامله را که شامل واگذاری بیش از ۹۰ فروشگاه است فاش نکرد، اما اعلام کرد که زیانی غیر نقدی بالغ‌ بر حدود یک میلیارد دلار پس از پرداخت مالیات را به خاطر این واگذاری در فصل سوم سال میلادی آینده به ثبت خواهد رساند.

این فروش در شرایطی رخ می‌دهد که اقتصاد آرژانتین از سال ۲۰۱۸ گرفتار رکود شد و گرچه به‌تازگی از ورشکستگی ناشی از بدهی‌های خارجی رهایی یافت، اما حالا با یک بحران شدید افت ارزش پول ملی مواجه شده است.

گیدو لورنزو، اقتصاددان شرکت مشاوره‌ای ال‌سی‌جی ضمن بیان اینکه نااطمینانی‌های بسیار در زمینه این سیاست وجود داشته است، گفت: «این روزها در آرژانتین شاهد پدیده‌ای هستیم که طی آن شرکت‌ها دست از کار می‌کشند یا فعالیت خود را به شرکتی دیگر انتقال می‌دهند و این نشان‌دهنده فقدان اطمینان از مسیری است که این کشور می‌پیماید.» وی افزود: «آرژانتین فاقد قوانین شفاف در این بازی است.»

والمارت بخش عمده واحدهای خود در برزیل را طی سال ۲۰۱۸ فروخت، هرچند هنوز عمده فعالیت‌های خود در کشورهای شیلی و مکزیک را حفظ کرده است. والمارت در سال ۱۹۹۵ فعالیت‌های خود را در آرژانتین آغاز کرد و هم‌اکنون بالغ ‌بر ۹ هزار کارمند در ۹۲ فروشگاه آن مشغول به کار هستند. خروج والمارت از این کسب‌وکار در آرژانتین شامل فروشگاه‌های زنجیره‌ای پراستقبال و پرمشتری آن در چانگوماس و پونتو مایوریستا است. تحلیلگران بر این باورند که خروج والمارت از آرژانتین نشان‌دهنده آن است که این شرکت در منطقه‌ آمریکای لاتین که بزرگ‌ترین خرده‌فروش آن در کشورهایی همچون مکزیک بوده است، فعالیت‌های خود را به نصف تقلیل می‌دهد. این در حالی است که والمارت می‌توانست جایگاه برتر خود را در این منطقه ارتقا بخشد.

پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهند که اقتصاد آرژانتین در سال‌جاری میلادی افتی ۱۲ درصدی را تجربه خواهد کرد، بحرانی که به خاطر ویروس کرونا وخیم‌تر نیز شده است.