البته روند تخصیص ارز برای سایر اقلام دارویی هم با روند بسیار کندی در حال انجام است که امیدواریم این مشکل به زودی برطرف شود. میثم نورمحمدی، مدیرعامل و عضو هیات‌مدیره  شرکت داروسازی ابوریحان در این خصوص معتقد است: حذف ارز دولتی محصولات دارویی منجر به افزایش بهای تمام شده این محصولات  برای داروسازان خواهد شد و حتما باید این افزایش قیمت تمام شده با اخذ مجوز افزایش نرخ در سازمان غذا و دارو جبران شود. البته با حذف تخصیص ارز دولتی برای داروهای اوتی‌سی و مکمل‌ها شاهد افزایش بهای تمام شده این محصولات بودیم که کمیته‌ها و کمیسیون قیمت‌گذاری در سازمان غذا و دارو در حال تشکیل است تا در قیمت این محصولات بازنگری صورت گیرد. مشروح این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید:

 

 صنعت دارو در حال حاضر به چه میزان ارز نیاز دارد؟ این ارز صرف واردات دارو می‌شود یا مواد اولیه؟

سال ۹۷ حدود ۵/ ۳ میلیارد دلار ارز به صنعت دارو و تجهیزات پزشکی تخصیص داده شده است. این مقدار در سال ۹۸ به حدود کمتر از ۳ میلیارد دلار کاهش داشته و برنامه‌ای که برای سال ۹۹پیش‌بینی شده، حدود ۵/ ۲ میلیارد دلار بوده است. البته از این رقم هم مقدار قابل توجهی هنوز تخصیص پیدا نکرده که امیدواریم این تخصیص به صورت کامل انجام شود. با توجه به پیشرفت‌هایی که طی این سال‌ها در این زمینه داشته‌ایم ۹۶درصد داروی مورد نیاز در داخل تولید شده و ۴ درصد وارداتی هستند. ارز تخصیص داده شده به صنعت دارو بیشتر در زمینه تامین مواد اولیه مصرف می‌شود. داروهای وارداتی هم عمدتا جزو داروهای با تکنولوژی بالا محسوب می‌شوند؛ با پیشرفتی که صورت گرفته امیدواریم این ۴ درصد نیز در داخل کشور تولید شده و در بحث واردات دارو کاملا بی‌نیاز شویم.

 چه میزان از داروی تولید شده در کشور صادر می‌شود؟ آیا پتانسیل صادرات بیشتر در صنعت دارو وجود دارد؟

میزان صادرات داروی تولید شده در کشور قابل توجه نیست، در واقع کمتر از ۷ درصد بوده است، اما با این حال شرکت‌های فعال در این صنعت برنامه‌های بسیار خوبی برای افزایش صادرات دارو دارند به خصوص که با توجه به قیمت ارز صادرات محصولاتشان توجیه بسیار خوبی خواهد داشت. در واقع هم می‌توانند از بازگشت ارز حاصل از صادرات‌شان استفاده کنند و هم اینکه می‌توانند از مزایایی که صادرات محصولاتشان به وجود می‌آورد منتفع شوند. به عنوان مثال شرکت داروسازی ابوریحان به بیش از ۱۲ کشور صادرات فعال دارد. در حوزه آسیای شرقی، حوزه سی ای اس، کشورهای همسایه، خاورمیانه و دو کشور در آفریقا که به تازگی انجام می‌شود فعال بوده و صادرات دارو صورت می‌گیرد. البته پروسه ثبت دارو در کشور مقصد و به طور کلی صادرات محصولات دارویی بسیار پیچیده و دشوار است، اما به هر حال در این زمینه فعالیت‌هایی صورت می‌گیرد.

 چشم‌انداز صنعت داروسازی را در بازار سرمایه برای ماه‌های آینده و سال بعد چطور ارزیابی می‌کنید؟

بازار سرمایه چه در زمانی که روند بسیار صعودی داشت و چه این روزها که روند نزولی دارد، جدا از عملکرد شرکت‌ها خواهد بود. در حقیقت معتقدم شرکت‌های داروسازی مانند هلدینگ تیپیکو یا خود ابوریحان با این میزان فروش و سودی که دارند نباید قیمت سهم‌شان این میزان باشد و قطعا ارزنده‌تر است، اما با توجه به شرایط عرضه و تقاضا و دخالت‌های این روزها شرایط متفاوت شده است. حداقل به جرات می‌توانم بگویم که شرکت‌های گروه سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی عملکرد بسیار مطلوبی در زمینه تولید و فروش دارو داشته‌اند. به هر حال همچنان که شرکت‌ها با قدرت به فعالیت‌های خود ادامه خواهند داد امیدوارم بازار سهام نیز از آشفتگی که این روزها  دارد رها شود. توصیه من به سرمایه‌گذاران صنعت دارو این است که به فضای این روزهای بورس بی‌توجه باشند. پس از گذر از این روزها شاهد روزهای بهتری برای صنعت دارو و بازار سرمایه خواهیم بود.

 عملکرد داروسازی ابوریحان در سال ۹۹ چگونه بوده است ؟

داروسازی ابوریحان یکی از موفق‌ترین عملکردهای ۶ ماهه ابتدای سال را داشته و میزان فروش ریالی شرکت به رقم کم‌سابقه ۳۱۵ میلیارد تومان در نیمه اول سال رسید که این میزان رشدی ۵۶درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل داشته است. همچنین افزایش ۴ برابری صادرات، جهش ۷۲درصدی تولید و تحقق ۱۳۰درصدی بودجه نیز از دیگر دستاوردهای ۶ ماه ابوریحان بوده است. این آمار باعث شد تا خوشبختانه در بین شرکت‌های گروه سرمایه‌گذاری تامین به عنوان بزرگ‌ترین گروه داروسازی کشور، رتبه اول را در درصد تخصیص بودجه کسب کنیم.

 درباره محصولات ابوریحان و داروهای جدیدی که در برنامه تولید دارید بفرمایید.

در حال حاضر بیش از ۲۷۰ محصول دارویی انسانی و دامی ‌در ابوریحان تولید می‌شود که این شرکت سازنده انحصاری برخی از این محصولات در کشور و دارای یکی از متنوع‌ترین و بزرگ‌ترین سبدهای دارویی است؛ از جمله مهم‌ترین داروهای هورمونی و زنان یا برخی بیماری‌های خاص. شرکت ابوریحان یکی از مهم‌ترین واحدهای تحقیقات دارویی را داراست و در زمینه تولید داروهای جدید هم‌اکنون بیش از ۵۰ قلم دارو در واحد تحقیقات شرکت در حال فرمولاسیون است که امیدواریم تا پایان امسال بتوانیم مجوز تولید حداکثر این محصولات را دریافت کند.