پروژه انتقال برق ایران به ارمنستان با سرمایه‌گذاری بالغ بر ۸۳ میلیون یورو از سوی بانک توسعه صادرات در قالب اعتبار خریدار تامین مالی شد. طی مفاد الحاقیه جدیدی که به امضای رسید سقف تامین مالی و دوره تامین مالی این پروژه افزایش و به ۸۸ میلیون یورو ارتقا یافت. مدیرعامل بانک توسعه صادرات ایران در این جلسه گفت: طبق گزارش‌های واصله این پروژه پیشرفت خوبی داشته و مصمم هستیم این طرح هرچه سریع‌تر به بهره‌برداری برسد.

صالح‌آبادی ضمن با اهمیت خواندن اجرای این پروژه در تعاملات تجاری دو کشور ایران و ارمنستان، گفت: به‌رغم مشکلات عدیده‌ای که در سال ۲۰۲۰ میلادی وجود داشت، توانستیم با تلاش‌های مشترک موانع را در مسیر تکمیل پروژه رفع کنیم. به گزارش روابط عمومی‌بانک توسعه صادرات ایران، وی اظهار امیدواری کرد در سایه همکاری‌های مشترک، بتوانیم سال آینده شاهد تکمیل و راه‌اندازی این پروژه باشیم.

در ادامه این جلسه، مدیرعامل شرکت برق ارمنی با قدردانی از همراهی بانک توسعه صادرات ایران برای همکاری در این طرح، گفت: عوامل اجرایی و سرمایه‌گذاری در کنار یکدیگر باعث موفقیت اجرای پروژه بوده‌اند و امیدواریم با امضای الحاقیه تمدید سقف تامین مالی به زودی شاهد راه اندازی آن باشیم.

این مقام مسوول ارمنی خاطرنشان کرد: راه‌اندازی این پروژه علاوه بر دستاوردهای اقتصادی، روابط دو کشور و مردم را نیز تقویت خواهد کرد. پیش‌تر رضوانی، رئیس اداره کل تامین مالی بانک توسعه صادرات از راه‌اندازی خط سوم انتقال برق دومداره ۴۰۰ کیلوولت به طول ۲۷۵ کیلومتر به همراه پست‌های انتقال برق در سال‌جاری  خبر داده بود. وی گفت: این پروژه با سرمایه‌گذاری بالغ بر ۸۳ میلیون یورو از سوی بانک توسعه صادرات در قالب اعتبار خریدار تامین مالی شده و خاطرنشان می‌شود، این ابزار بانکی منحصر به‌فرد صرفا توسط بانک توسعه صادرات ایران در نظام بانکی ارائه شده که راهبرد استراتژیک در نفوذ در بازارهای هدف صادراتی محسوب می‌شود، حال رقم این طرح افزایش یافته است. وی با اشاره به راه‌اندازی پروژه خط ۳ انتقال برق ایران به ارمنستان، افزود: این پروژه که با سرمایه‌گذاری بالغ بر ۸۳ میلیون یورو از سوی بانک توسعه صادرات تامین مالی شده امسال به بهره‌برداری  خواهد رسید و پروژه خط انتقال برق در بخش پست موضوع تامین تجهیزات، نصب و راه‌اندازی پست ۲۲۰/ ۴۰۰ کیلوولت واقع در نورآوران با سیستم کنترل DCS است.

وی، تامین مالی در قالب اعتبار خریدار در این پروژه را یکی از موفق‌ترین موارد تامین مالی شده توسط نظام بانکی در شرایط حاکم دانست و گفت: اعتبار خریدار یکی از تسهیلات پایه‌ای محسوب می‌شود که تکنولوژی آن در اختیار اگزیم بانک‌های معروف جهان است که در کشورمان چنین تسهیلاتی توسط بانک توسعه صادرات در راستای رسالت خود برای حمایت از صادرات و تسهیل فرآیند مبادلات تجاری در سطح کلان اقتصادی به بانک‌ها و خریداران خارجی کالا و خدمات فنی و مهندسی ایرانی ارائه می‌شود. رضوانی تصریح کرد: در واقع بانک توسعه صادرات ایران علاوه بر تسهیلات معمول و سنتی حاکم بر نظام بانکی کشور که عمدتا هدف آن تامین مالی صادرکنندگان است و با اعطای تسهیلات به خریداران خارجی، یکی از شیوه‌های تامین مالی نوین را که در سیستم بانکی کشورهای پیشرفته مرسوم بوده را در کشور پیاده‌سازی و اجرا کرده است.