نشان، نقشه و مسیریاب سخنگو با نمایش ترافیک زنده بوده که برای نصب روی تلفن‌همراه در اختیار کاربران قرار گرفته است. از دیگر امکانات این اپلیکیشن می‌توان به جست‌وجوی مکان‌های عمومی پر کاربرد با بیشترین جزئیات، نقشه اشتراک گذاری موقعیت مکانی، ثبت مکان‌های شخصی برای مسیریابی سریع، نمایش دو بعدی و سه‌بعدی نقشه در دو حالت شب و روز، مسیریابی با توجه به ترافیک آنلاین معابر و یافتن سریع‎ترین مسیر، هشدار نزدیک شدن به دوربین‌های کنترل سرعت، نمایش سرعت مجاز معبر و هشدار سرعت غیر مجاز اشاره کرد. همچنین یافتن مکان‌های عمومی اطراف کاربر و مسیریابی با در نظر گرفتن ترافیک لحظه‌ای و مسافت طرح ترافیک و طرح زوج و فرد برای عدم مسیریابی از داخل طرح، مسیریابی در سراسر کشور با توجه به کمترین فاصله از مبدا تا مقصد تخمین زده و زمان تقریبی رسیدن به مقصد محاسبه می‌شود. فاصله تا مقصد، امکان گزارش تصادف، دوربین و ترافیک از دیگر مزایای برنامه نشان است که طراحی شده و در اختیار کاربران قرار گرفته است.  علاوه براین با گسترش واکسیناسیون در کشور طراحان و مدیران نشان در تلاش بودند که موقعیت جغرافیایی، ساعت کاری، شماره تماس، آدرس دقیق و تصاویر مراکز واکسیناسیون کرونا را در این مسیریاب در معرض استفاده شهروندان قرار دهند که در برخی شهرها این امکان میسر شد.

 خلاقیت تیم نشان حرف اول را می‌زند

دراین راستا مدیر استراتژی نقشه و مسیریاب نشان در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» اظهار کرد: نقشه و مسیریاب نشان پر ‌کاربردترین مسیریاب در ایران به حساب می‌آید که به یک تا ۵/ ۱میلیون کاربر در روز خدمات ارائه می‌دهد و در حال حاضر روزانه بیشتر از ۱۲ میلیون مسیریابی در این اپلیکیشن انجام می‌شود. در بخش مسیریابی، همه نیازهای کاربران ایرانی دیده شده و امروز مسیریاب نشان تمام امکانات مورد نیاز را به دقیق‌ترین شکل ممکن ارائه می‌دهد. از طرفی با خلاقیت تیم نشان، برای اولین بار با استفاده از ترکیب گزارش کاربران و هوش مصنوعی، سرعت‌گیرهای تمام شهر‌های ایران به نشان اضافه شده و مورد استقبال کاربران قرار گرفته است. در بخش نقشه نیز تلاش این بوده که بیشترین POI یا نقاط مورد نظر کاربران به صورت مستمر به نشان اضافه شود.

 تفاوت نشان با رقبای خارجی

حسین بخشائی در رابطه با مزایا و کمبودهای مسیریاب نشان خاطرنشان کرد: به شکل ساده، نشان تلاش می‌کند برای همه کاربران ایرانی مفید باشد نه صرفا کسانی که پشت فرمان خودرو می‌نشینند. به همین دلیل است که در کنار مسیریابی با خودرو، می‌توان با موتور، دوچرخه، یا حتی پیاده از نشان مسیر گرفت. از طرف دیگر کاربران می‌توانند با استفاده از نقشه، پلاک‌های ساختمان‌ها را ببینند، مکان مورد نظر خود در نقشه را پیدا کرده و با آن تماس بگیرند یا با آن مسیریابی کنند. از طرف دیگر کسب ‌وکارهای ایرانی هم می‌توانند برای سرویس‌ها و خدمات خود از پلت‌فرم نشان، استفاده کنند، این در حالی است که امروز کاربران در دیجی کالا جت، می‌توانند نقشه نشان را ببینند.

وی معتقد بود که فارغ از بحث مزیت یا کمبود، باید به این نکته توجه داشت که وجود رقیب خارجی در این فضا لازم است و نشان به هیچ عنوان موافق فیلترینگ نمونه‌های خارجی در داخل ایران نیست.

 چه تعداد کاربر از اپلیکیشن نشان استفاده می‌کنند؟

در شرایط فعلی مدیر استراتژی نقشه و مسیریاب نشان تعداد کاربران این اپلیکیشن را روزانه بین یک تا ۵/ ۱ میلیون نفر ارزیابی کرده است و در مجموع روزانه بیشتر از ۱۲ میلیون مسیریابی با نشان انجام می‌شود.

 فرصت‌های شغلی پدید آمده در نشان

بخشائی در رابطه با فرصت‌های شغلی ایجاد شده در نشان توضیح داد: نشان یک شرکت تکنولوژی محور است و در حال حاضر حدود ۹۰ نفر در نشان مشغول به فعالیت هستند. نکته مهم اینجا است که تیم نشان از ابتدای پاندمی کرونا در ابتدای اسفند سال ۱۳۹۸ دورکار شد و همین موضوع فرصتی را فراهم کرده است تا بتوانیم همچنان اعضای جدیدی را از سراسر ایران به خانواده نشان اضافه کنیم.

 درآمد مسیریاب نشان از چه منابعی تامین می‌شود؟

وی در ادامه به منابع کسب درآمد نشان اشاره کرد و افزود: به شکل جهانی یکی از راه‌های اصلی کسب درآمد در پلت‌فرم‌های مسیریاب، نمایش تبلیغات در زمان مسیریابی است. با این حال نشان هنوز تصمیم به نمایش چنین تبلیغاتی نگرفته است. بخش درآمدزایی نشان، پلت‌فرم نشان است که یک سرویس B۲B به حساب می‌آید. این سرویس، ارائه‌دهنده کامل‌ترین سرویس‌های مکان‌- مبنا از انواع API و SDK، نقشه ایران، و تنها پلت‌فرم ایرانی ارائه دهنده سرویس‌های نقشه و مسیریابی به همراه داده‌های ترافیکی زنده به توسعه‌دهندگان است.

 بزرگ‌ترین چالش استارت‌آپ‌های ایرانی

مدیر استراتژی نقشه و مسیریاب نشان طرح صیانت را بزرگ‌ترین چالش کسب و کارهای آنلاین دانست و یادآور شد: بزرگ‌ترین چالش پیش‌روی نشان و بسیاری از استارت‌آپ‌های ایرانی، طرح صیانت است. اجرای این طرح در لایه‌های مختلف آسیب‌های متفاوتی به بسیاری از کسب ‌وکارها وارد می‌کند. بزرگ‌ترین آسیب آن در کنار ایجاد حساسیت منفی بسیاری از کاربران نسبت به اپلیکیشن‌های ایرانی، شدت گرفتن مهاجرت نیروهای متخصص از کشور با توجه به محدودیت‌های فراگیر این طرح است.