موفقیت  پتروشیمی ‌پردیس در تولید و صادرات

براساس آمارهای منتشر شده از سوی پتروشیمی ‌پردیس، این شرکت طی سال مالی منتهی به شهریور امسال، ۵میلیون و ۳۸۱هزارتن محصول اوره و آمونیاک تولید کرده که ۱۲درصد نسبت به برنامه، ۲/ ۲درصد نسبت به ظرفیت اسمی ‌و ۱۸درصد نسبت به سال مالی ۹۹ افزایش داشته است.

نکته جالب  اینجاست که ثبت این رکوردها در حالی صورت گرفته  که بسیاری از شرکت‌های حوزه پتروشیمی ‌با کاهش ظرفیت تولید و رکود مواجه بوده‌اند، اما پتروشیمی ‌پردیس با برنامه‌ریزی و تلاش شبانه‌روزی سرمایه انسانی خود توانسته به بهترین آمارهای تولید فروش و صادرات طی سال‌های فعالیتش دست پیدا کند.

نگاهی به آمارهای تولید

شرکت پتروشیمی‌ پردیس بزرگ‌ترین تولیدکننده آمونیاک و اوره در خاورمیانه است و در یک سال گذشته تولید آمونیاک توسط این پتروشیمی ۱/ ۲۱درصد، تولید اوره ۱۶/ ۸۳درصد و مجموع تولید محصولات  ۱۸درصد در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته رشد داشته است.

شرکت پتروشیمی ‌پردیس توانسته رکوردهای خیره‌کننده‌ای را در تولید آمونیاک ثبت کند، ۲میلیون و۸۸هزارتن در سال ۱۴۰۰ و ۱میلیون و ۷۲۳هزارتن در سال ۱۳۹۹ تولید داشته است. آمونیاک در سه فاز پتروشیمی ‌پردیس تولید شد.

حالا اگر نگاهی به واحد آمونیاک فاز دوم پتروشیمی ‌پردیس داشته باشیم با اعداد و ارقام جالبی روبه‌رو می‌شویم.  در این فاز شاهد تولید ۷۳۱.۴ هزار تن آمونیاک بودیم که ۹/ ۱۱۶درصد نسبت به برنامه، ۵/ ۱۰۷درصد نسبت به ظرفیت اسمی ‌و ۱/ ۹۷درصد نسبت به سال مالی ۹۹ رشد تولید داشته است.

اما ثبت رکوردهای پتروشیمی ‌پردیس به تولید محصول آمونیاک خلاصه نمی‌شود. براساس گزارش‌های منتشر شده از سوی این شرکت، تولید اوره در همه فازهای این شرکت رکوردهای خوبی داشته ضمن اینکه جایگاه پتروشیمی ‌پردیس در راهبری صنعت اوره ایران هم حائز اهمیت است.  در سال مالی گذشته ‌، پتروشیمی ‌پردیس در مجموع  ۲/ ۳میلیون تن اوره کشاورزی تولید کرد که به‌طور متوسط ۱/ ۸درصد نسبت به برنامه، ۱/ ۱ نسبت به ظرفیت اسمی ‌و ۱/ ۱درصد در مقایسه با سال مالی گذشته رشد داشته است. اما در واحد اوره فاز دوم پتروشیمی ‌پردیس هم اتفاقات خوبی رخ داده  و طی سال مالی ۱۴۰۰، شاهد تولید ۷/ ۱میلیون تن اوره در این فاز بودیم که ۴۵/ ۱۱۶ درصد نسبت به برنامه، ۱/ ۱۴درصد نسبت به ظرفیت اسمی ‌و ۱/ ۲۱درصد نسبت به سال مالی گذشته افزایش تولید داشته است.

رشد ۱۱۶درصدی فروش پتروشیمی ‌پردیس

شرکت پتروشیمی ‌پردیس جدا از ثبت رکوردهای ویژه در زمینه تولید آمونیاک و اوره در سال گذشته مالی در زمینه فروش محصولات هم کارنامه خوبی داشته است.

در سال مالی ۱۴۰۰ پتروشیمی ‌پردیس توانسته است رکورد میزان فروش محصولات را با  ۲/ ۳میلیون تن بشکند که نسبت به برنامه ۱/ ۳۰درصد و نسبت به سال مالی گذشته ۱۲۳/ ۳۸درصد رشد داشته است.

در این میان رکورد فروش اوره داخلی (۵۳۸.۲۰۹تن) بود که ۱۵۱/ ۱۹درصد نسبت به برنامه و ۱۷درصد نسبت به سال مالی ۹۹ افزایش داشته است اما فروش اوره صادراتی به میزان ۲میلیون و ۱۹۱هزارتن بود که نسبت به برنامه   فاقد سند و در مقایسه با سال مالی قبل ۱۴درصد رشد را ثبت کرده است.

درباره آمونیاک هم  ۲۲۶هزارتن از این محصول فروخته شده که ۲۷/ ۱۱۹درصد نسبت به برنامه و ۵۲درصد نسبت به سال گذشته افزایش داشته است. پتروشیمی ‌پردیس در ثبت رکورد جدید فروش ارزی و ریالی طی سال مالی ۱۴۰۰ هم گام‌های موثری برداشته است و براساس آمار مقدار فروش ارزی و ریالی کل محصولات (فروش صادراتی آمونیاک و اوره و همچنین فروش داخلی) به ۴۷۳.۱ میلیون دلار رسید که نسبت به برنامه ۳/ ۴۵درصد رشد داشته است.

صرفه‌جویی ۲۰۰ میلیون یورویی پردیس

اوایل دی ماه امسال شرکت پتروشیمی ‌پردیس، برنده مزایده پتروشیمی ‌همت شد و سهام این پروژه پتروشیمی ‌را به عنوان فاز چهارم خریداری کرد. این اقدام پتروشیمی ‌پردیس یک گام مهم زیست محیطی در جمع‌آوری فلرینگ و کاهش آلایندگی‌های عسلویه محسوب شده و موجب می‌شود با تولید سالانه یک میلیون تن اوره، تراز پتروشیمی‌ پردیس به عنوان یک شرکت مطرح در سطح جهان بالا برود.  درواقع پتروشیمی ‌پردیس با خرید صد درصد از سهام پتروشیمی‌ همت کمک بزرگی به کاهش آلودگی منطقه عسلویه می‌کند و با بهره‌برداری از پروژه پتروشیمی‌ همت سالانه از سوختن و انتشار بیش از ۸۰۰ هزار تن دی اکسیدکربن پتروشیمی‌ها و پالایشگاه‌ها در عسلویه و مصرف سالانه ۶۷۰ میلیون مترمکعب گاز متان جلوگیری می‌شود.

البته جدا از اینکه خرید سهام پتروشیمی‌ همت یک اقدام زیست‌محیطی محسوب می‌شود پتروشیمی‌ پردیس، یکی از اقتصادی‌ترین پروژه‌های صنعت پتروشیمی ‌را خریداری کرده است.

بسیاری از کارشناسان صنعت نفت معتقدند پتروشیمی ‌پردیس با خرید سهام طرح پتروشیمی‌ «همت»، مجوز یک معدن الماس را خریداری کرده است، چون خوراک پتروشیمی ‌«همت» سالانه ۸۰۰ هزار تن دی‌اکسیدکربن و ۶۰۰ هزار تن آمونیاک مازاد موجود در عسلویه است.

پس از خرید سهام پتروشیمی‌ همت توسط پتروشیمی ‌پردیس، ساخت واحد آمونیاک با سرمایه‌گذاری ۲۰۰ میلیون یورویی حذف شد چون با خرید این طرح بابت حذف ساخت کارخانه آمونیاک، ۲۰۰ میلیون یورو صرفه‌جویی شد.

پیش‌بینی می‌شود با ساخت پتروشیمی‌ «همت»، تولید اوره ایران سالانه بیش از یک میلیون تن افزایش یابد که برای تولید این میزان «اوره» باید سالانه ۶۷۰ میلیون مترمکعب گاز به‌عنوان خوراک مصرف شود و از سوی دیگر به طور متوسط روزانه حدود ۲ میلیون مترمکعب در مصرف گاز صرفه‌جویی می‌شود.

ناگفته نماند با اجرای پروژه همت به عنوان فاز چهارم پتروشیمی‌ پردیس، علاوه بر ارزآوری و مطرح کردن نام ایران به عنوان میزبان بزرگ‌ترین مجتمع تولیدکننده اوره دنیا، دستاوردهای بزرگی مانند جلوگیری از خام‌فروشی آمونیاک، جلوگیری از مصرف گاز متان و جلوگیری از انتشار گاز دی اکسید کربن در منطقه به طور همزمان محقق می‌شود.

در واقع با خرید سهام پروژه همت توسط پتروشیمی ‌پردیس می‌توانیم امیدوار باشیم که «پردیس» به بزرگ‌ترین اوره‌ساز جهان تبدیل شود ضمن اینکه پایبندی ایران به تعهدات جهانی محیط‌زیست از طریق خاموش شدن مشعل‌ها و جمع‌آوری آلودگی هوا هم افزایش می‌یابد.