مدیر متالورژی، طراحی و توسعه محصولات شرکت فولاد هرمزگان در مورد اهمیت توسعه ارتباط بین صنعت و دانشگاه  در صنعت فولاد برای ارتقای کیفیت محصولات و کاهش بهای تمام شده گفت:  ارتباط صنعت و دانشگاه در کشور ما به صورت سنتی وجود داشته و در سال‌های اخیر ارتقا پیدا کرده است اما  نیاز است به این ارتباط عمق داده شود به‌ویژه در صنایعی که در کشور راهبردی و استراتژیک هستند.

شاهین زارع افزود: طی سال‌های گذشته  توجه ویژه‌ای به صنعت فولاد کشور شده و این صنعت جایگاه خاصی در ارزآوری کشور داشته و به دلیل تکمیل ظرفیت‌های توسعه‌ای فولاد و تولید مازاد بر نیاز کشور محصولات فولادی در بازارهای جهانی عرضه می‌شوند. از این رو ارتقای کیفیت محصولات و کاهش بهای تمام‌شده دو موضوع کلیدی است که بقای شرکت‌های فولادی را در این بازارها تضمین می‌کند.

وی با بیان اینکه نرخ ارز و افزایش قیمت هزینه‌های تولید از موضوعات  مورد چالش در سال آینده می‌تواند باشد، تصریح کرد: زیرا این دو مولفه ارتباط مستقیمی ‌با مواد اولیه و هزینه‌های جانبی تولید و  انرژی دارند و چنانچه  شرکت‌ها به‌طور جدی در بحث کاهش بهای تمام شده تلاش نکنند قطعا با  مشکل مواجه خواهند شد.

مدیر متالورژی، طراحی و توسعه محصولات شرکت فولاد هرمزگان خاطرنشان کرد:  حضور  شرکت‌ها در بازارهای رقابتی جهانی تابع شرایط داخلی ما نیست و ما باید با قدرت در این بازارها حضور داشته باشیم. از این رو  کمک و همکاری شرکت‌های دانش‌بنیان و پژوهشگران می‌تواند در بحث کیفیت محصولات و کاهش بهای تمام شده بسیار اثر‌گذار باشد.

وی تاکید کرد: در راستای کمک به ارتباط یاد شده، شرکت‌های دانش بنیان می‌توانند نقش ارزنده‌ای داشته و حلقه واسط بین دانشگاه و صنعت باشند، به گونه‌ای که نیازهای صنعت را به دانشگاه انتقال  و دانش رسوب کرده در دانشگاه را توسعه دهند  و تبدیل به پروژه‌های اجرایی صنعتی کنند.

زارع  درباره هدف شرکت فولاد هرمزگان از برنامه‌ریزی برای برگزاری دومین کنفرانس بین‌المللی فولادسازی و ریخته‌گری مداوم گفت: در سال‌های اخیر زنجیره فولاد در جغرافیای کشور توسعه یافته و شرکت‌های متعددی در زمینه تولید فولاد توسعه و از طرفی خود زنجیره تولید فولاد از سنگ تا ورق‌های رنگی توسعه پیدا کرده است. بنابراین برگزاری کنفرانس‌های تخصصی در زنجیره تولید فولاد می‌تواند متخصصان آن حوزه را گرد هم آورده  تا  با هم‌اندیشی نخبگان صنعتی و دانشگاهی در کنار هم اثرات خوبی در این حوزه‌ها ایجاد شود.

مدیر متالورژی، طراحی و توسعه محصولات شرکت فولاد هرمزگان تاکید کرد: همچنین با توجه به مشکلات آب و انرژی در مناطق مرکزی کشور و توجه ویژه دولت به بحث سرمایه‌گذاری و توسعه صنعت فولاد در منطقه ویژه اقتصادی خلیج‌فارس، این کنفرانس می‌تواند محلی برای معرفی پتانسیل‌های استان هرمزگان به سرمایه‌گذاران در حوزه تولید فولاد باشد.

وی در مورد سرفصل‌های اهداف اصلی کنفرانس فوق تصریح کرد:  شناسایی آخرین تکنولوژی‌ها و دستاوردها در حوزه فولاد‌سازی و ریخته‌گری مداوم فولاد؛ شناسایی مشکلات و نیازهای تکنولوژی و بومی‌سازی قطعات برای رفع موانع تئوریک توسعه‌ای و فناورانه؛ شناسایی تمام متصدیان و متخصصان داخلی و خارجی در زمینه فولادسازی و ریخته‌گری پیوسته و برنامه‌ریزی برای آینده؛ ارتقای ارتباط بین صنعت و دانشگاه با نگاه تخصصی مورد نیاز صنعت فولاد کشور؛ توجه ویژه به نخبگان دانشگاهی فعال در حوزه فولادسازی و ریخته‌گری مداوم و همچنین معرفی پتانسیل‌های سرمایه‌گذاری در منطقه هرمزگان در خصوص تولید فولاد و نیازهای صنعتی فولادسازان استان هرمزگان از اهداف اصلی کنفرانس بین‌المللی فولادسازی و ریخته‌گری مداوم است.

زارع متالورژی و فرآیندهای کوره قوس الکتریک، بهینه‌سازی مواد اولیه و فروآلیاژها، متالورژی ثانویه و فرآیندهای آن، مواد‌نسوز و کاربردهای آن، فناوری‌های پیشرفته در ماشین‌های ریخته‌گری مداوم فولاد، ریخته‌گری مداوم و محصولات آن، جریان سیال و انجماد،  شبیه‌سازی و مدل‌سازی، ریزساختار و خواص محصولات ریخته‌گری مداوم، عیوب سطحی، روانکاری و فلاکس‌های قالب، فناوری‌های ارتقای کارخانه‌های فولادسازی، مدیریت انرژی، انقلاب صنعتی چهارم، کلان‌داده‌ها و هوش مصنوعی، پایداری و چالش‌های زیست‌محیطی و آخرین راه‌حل‌ها در اقتصاد چرخشی را از موضوعات مرتبط با بحث فرآیند فولاد‌سازی و ریخته‌گری مداوم برشمرد. به گفته وی، کنفرانس به صورت حضوری و مجازی برگزار خواهد شد که بیشتر زمان کنفرانس به ارائه‌ها و کارگاه‌های تخصصی این حوزه اختصاص می‌یابد و نگاه تخصصی و عملیاتی به این کنفرانس از سایر جنبه‌های کنفرانس‌های عمومی‌که برگزار می‌شود قطعا پررنگ‌تر خواهد بود.

مدیر متالورژی، طراحی و توسعه محصولات شرکت فولاد هرمزگان  افزود: در این کنفرانس ارائه تخصصی فولاد‌سازی توسط اساتید بین‌المللی به صورت مجازی  نیز خواهیم داشت و همچنین کارگاه‌های تخصصی توسط صنعتگران و پژوهشگران دانشگاهی  ارائه می‌شود.

وی با بیان اینکه بخش ارائه مقالات دانشگاهی، صنعتی توسط پژوهشگران انجام خواهد شد، افزود:  مباحث تجربه برتر و ایده برتر را خواهیم داشت که با یک نگاه نوآورانه به این حوزه صنعت  نگریسته شده است و یک اشتراک‌گذاری تجربیات صنعتی را خواهیم داشت. همچنین، رونمایی از یک محصول بومی‌سازی شده از سوی فولاد هرمزگان در برنامه دیده شده است،  مباحث چالش‌های فناورانه در زمینه فولادسازی و ریخته‌گری مداوم نیز برنامه‌ریزی شده است که از چالش‌های شرکت‌های بزرگ تولیدکننده فولاد کشور بوده و شرکت‌ها و مراکز پژوهشی می‌توانند با حضور در این کنفرانس به صورت رودررو با متخصصان صنعتی در خصوص این موارد بحث و گفت‌وگو کرده و پیشنهاد‌های خود را برای رفع این چالش‌ها ارائه کنند.

زارع در مورد اهمیت و تاثیر نتایج کنفرانس بین‌المللی فولادسازی و ریخته‌گری مداوم در بهبود شرایط صنعت فولاد کشور گفت:با برگزاری این کنفرانس می‌توان دستاوردها و نیازهای صنعت فولاد را به اشتراک گذاشت.از طرفی در سال گذشته میلادی تولید فولاد ایران رتبه ده جهانی را کسب کرده و به‌دلیل حضور در این سطح از تولید فولاد جهان نیاز است که کشور در برگزاری کنفرانس‌ها و هم‌اندیشی متخصصان این حوزه در جهان نیز پیشرو بوده و صاحب نظر باشد.

دومین کنفرانس بین‌المللی فولادسازی و ریخته‌گری مداوم به ابتکار شرکت فولاد هرمزگان در اردیبهشت‌ماه سال آینده در بندرعباس برگزار خواهد شد. محورهای این کنفرانس در ۱۶ سرفصل تعیین شده و قرار است که کارشناسان، پژوهشگران و دانشگاهیان در مدت دو روز آخرین مطالعات و دستاوردهای علمی ‌خود را در این رویداد بزرگ علمی ‌ارائه کنند.