استفاده بهینه از ذخایر معدنی کشور و بهره‌برداری درست و تاثیرگذار از این ثروت طبیعی برای رشد اقتصادی، وظیفه مهم سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران است و در این راستا برای حفظ این ثروت ملی باید توسط دست‌اندرکاران معدنی صیانت‌های لازم به عمل آید.

بدون تردید توسعه پایدار زنجیره ارزش و تولید ثروت از ذخایر معدنی کشور با مشارکت بخش خصوصی و رفع موانع تولید در این بخش سبب خواهد شد که با به‌کارگیری دانش و فناوری‌های جدید کسب و کار در حوزه معدنی کشور رونق بیشتری بگیرد.

هرچند امسال ایمیدرو با برنامه‌ریزی مناسب یک میلیارد و ۳۰۰میلیون دلار طرح‌های معدنی و صنایع معدنی را برای بهره‌برداری آماده کرد، اما همچنان در این راستا تلاش خواهد کرد تا توسعه متوازن معدنی و صنایع معدنی در کشور محقق شود.  در حوزه اکتشافات مواد معدنی نیز ایمیدرو اقدامات خوبی را آغاز کرده و حاصل این تلاش‌ها سبب شده که ذخایر معدنی قابل توجهی در کشور شناسایی شود، به‌طوری که طبق پروانه‌های اکتشافی و صدور گواهی‌های کشف، ایمیدرو تاکنون ۴۳۰ هزار کیلومتر مربع پهنه معدنی را در کشور شناسایی کرده است.

با اجرای طرح فعال‌سازی معادن کوچک طبق سیاست‌های وزارت صنعت، معدن و تجارت، ایمیدرو از ابتدای امسال تا اول دی ‌ماه ۳۹۲ معدن و از ابتدای طرح تاکنون در مجموع ۷۹۱ معدن کوچک را فعال کرده و با افزایش ۱۸ هزار تنی ظرفیت تولید این معادن، برای ۱۳ هزار و ۴۰۰ نفر از جوانان کشورمان به صورت مستقیم اشتغال‌زایی کرده است.

در حال حاضر سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران با همراهی شرکت‌های معدنی بخش‌های دولتی و خصوصی، توانمند‌سازی داخلی را در این حوزه در دستور کار خود قرار داده است و بومی‌سازی فناوری‌های جدید در بخش معدنی کشور را به صورت جدی دنبال می‌کند. انعقاد ۳۷ تفاهم‌نامه سرمایه‌گذاری، علمی، پژوهشی و دانش‌بنیان و معرفی ۱۲۴ پروژه معدنی به صندوق بیمه سرمایه‌گذاری برای فعالیت‌های معدنی برای دریافت تسهیلات مورد نیاز و افزایش سرمایه صندوق بیمه فعالیت‌های معدنی به ‌‌هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان، از دیگر اقدامات ایمیدرو است.

هم اکنون میزان حفاری‌های اکتشافی توسط ایمیدرو به یک میلیون و ۴۵۰ هزار متر رسیده و برای این میزان اکتشاف هزار و ۴۵۵ میلیارد تومان هزینه شده است، اما حاصل اکتشافات ایمیدرو و هزینه‌کرد این مبلغ، به افزایش ۱۳ میلیارد دلاری ارزش ذخایر معدنی کشور منجر شده است.

 در این راستا ایمیدرو در سال‌های اخیر با بومی‌سازی فناوری‌های جدید در توسعه معادن و صنایع معدنی کشور همواره خودکفایی در این بخش را مورد توجه جدی قرار داده و در این راستا امسال ۶۸۱ میلیون دلار از محل بومی‌سازی تجهیزات و فناوری‌های جدید در این حوزه صرفه‌جویی ارزی شده است.  

برای تحقق توسعه پایدار و رونق کسب‌و‌کار در حوزه معدنی کشور توسعه زنجیره معدنی و صنایع معدنی با ایجاد بسترها و زیرساخت‌های مورد نیاز با مشارکت بخش خصوصی، حوزه معدنی کشور را به جایگاه واقعی خود رهنمون خواهد کرد.  مقابله با تحریم‌های ظالمانه با هدف حداکثر ارزش‌آفرینی و تولید ثروت در بخش معدن توسط ایمیدرو و جذب سرمایه‌گذاری برای استفاده بهینه از معادن و صنایع معدنی کشور و کسب درآمدهای ارزی با رشد صادرات محصولات معدنی برای بالندگی بیشتر بخش معدنی کشور از برنامه‌های مهم ایمیدرو است تا از منابع و ذخایر این بخش به صورت بهینه استفاده شود.