شرکت‌های معدنی مرتبط با روسیه تحت تاثیر جنگ

به گزارش بخش ترجمه شرکت‌ها، به نقل از ماینینگ ویکلی، سهام آلروسا، بزر‌گ‌ترین تولیدکننده الماس جهان، بعد از آغاز این هجوم بیش از ۴۰ درصد ارزش خود را از دست داد و ۷/ ۳۳ درصد کمتر از قیمت روز قبل بسته شد. شرکت الروسا در زمینه اکتشاف، استخراج، تولید و فروش الماس فعالیت می‌کند و بخش اصلی عملیات این شرکت در جمهوری یاقوتستان، در منطقه یاکوتسک مستقر است. به نظر می‌رسد این شرکت در معرض تحریم‌های جدید اعلام شده توسط دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا (OFAC) قرار گرفته است که عمدتا بانک‌ها و شرکت‌های انرژی را هدف قرار می‌دهد.

شرکت پلی‌متال، معدنچی طلا، در تمامی ‌بازارهای سهامی‌ که حضور دارد، زیان قابل توجهی را تجربه کرد و بعد از حمله، روز خود را با ۳۵درصد کاهش ارزش سهام در مسکو به پایان رسانید. این شرکت بزرگ‌ترین ضربه را در شاخص FTSE ۱۰۰ دریافت کرد و در اواسط بعد از ظهر روز حمله بیش از ۴۶‌درصد از ارزش سهام خود را از دست داد و ارزش آن به ۵۹۴ پوند رسید. این مقدار کمتر از ۶۰۵ پوند به ازای هر سهمی ‌است که در اکتبر ۲۰۱۸ آن را تجربه کرده بود.  

بعد از این سقوط، پلی‌متال یک بیانیه مطبوعاتی منتشر کرد و در آن تحریم‌های هدفمند علیه این شرکت را غیرمحتمل دانست. این معدنچی اذعان کرد: دامنه و تاثیر تحریم‌های بالقوه جدید و هرگونه تحریم آتی هنوز ناشناخته است، اما ممکن است بر موسسات مالی کلیدی روسیه و همچنین شرکت‌های معدنی تاثیر قابل توجهی بگذارد. وی در ادامه افزود: ما برنامه‌ریزی‌های لازم را برای شرایط بحرانی در راستای اطمینان از تداوم فعالیت‌های تجاری خود، از جمله انتخاب تامین‌کنندگان کلیدی تجهیزات، مدیریت نقدینگی و تضمین کانال‌های فروش، آغاز کرده‌ایم.

از طرف دیگر سهام شرکت پتروپاولوفسک دیگر تولیدکننده طلا مستقر در لندن تا اواسط بعد از ظهر روز آغاز عملیات نظامی‌نزدیک به پایین‌ترین سطح سه ساله خود رسید و با قیمت ۴۳/ ۹ پوند برای هر سهم معامله شد. سهام سایر معدن‌کاران روسیه، از جمله تولیدکننده پتاس شرکت اورال‌کالی و گازپروم، بزرگ‌ترین سهام‌دار روسیه از نظر ارزش بازار، نیز در این روز سقوط کردند، زیرا روبل به پایین‌ترین سطح خود در برابر دلار آمریکا رسید. حجم و مقیاس شوک وارد شده به بازارها حاکی از آن است که سرمایه‌گذاران انتظار داشتند پوتین در سریع‌ترین زمان ممکن از موضع خود عقب‌نشینی کند.

امانوئل کائو، رئیس استراتژی حقوق صاحبان سهام اروپا در بارکلیز در این خصوص اظهار کرد: دکمه وحشت و اضطراب در حال حاضر زده شده و من فکر نمی‌کنم بازار در شرایطی که خطر یک درگیری نظامی‌کاملا احساس می‌شود به طور مناسب قیمت‌گذاری کند. در حال حاضر، بسیار سخت است که ببینیم چه چیزی می‌تواند محرکی برای ایجاد ثبات در بازار باشد. اخبار مربوط به اقدامات روسیه منجر به کاهش شدید در بازارهای سهام در سراسر اروپا شد، به طوری که شاخص FTSE ۱۰۰ بریتانیا بیش از ۳ درصد و شاخص Dax آلمان بیش از ۵/ ۴ درصد کاهش یافت. پیش از این شاخص سهام در آسیا نیز سقوط کرده بود.

قیمت طلا که در مواقع بحرانی به عنوان یک دارایی پشتیبان برای کشورها تلقی می‌شود، بیش از ۷/ ۱ درصد جهش کرد و به بالاترین حد خود از اوایل ژانویه ۲۰۲۱ رسید. با توجه به پیش‌بینی وقوع اتفاقی وحشتناک بازارها در حال حاضر قیمت‌گذاری منطقی‌تری دارند. راب کارنل، مدیر بخش تحقیقات آسیا و اقیانوسیه در ING، گفت: این عدم قطعیت و شرایط مبهم در بازار بسیار وحشتناک است. هیچ‌ شرکتی نمی‌خواهد در معرض خطرات ناشی از این جنگ قرار بگیرد و از این رو همه محتاطانه حرکت می‌کنند.

همچنین سهام شرکت معدنی کانادایی کینروس گولد در نیویورک اندکی کاهش یافت، اگرچه این شرکت روز قبل از آغاز هجوم روسیه به اوکراین ادعا کرده بود معادنش در خاور دور روسیه، در حدود ۷۰۰۰ کیلومتری اوکراین، در شرایط عادی به سر می‌برند و به فعالیت‌های روزمره خود ادامه می‌دهند. کینروس گولد شرکت استخراج معدن طلای کانادایی است، که دارای معدن و چند پروژه استخراج معدن طلا، در کشورهای ایالات متحده آمریکا، برزیل، روسیه، شیلی، موریتانی و غنا است. روسیه تولیدکننده یک‌سوم گاز طبیعی اروپا است و حدود ۱۰ درصد از تولید جهانی نفت را در اختیار دارد. با وجود تولیدکنندگان بزرگ محصولات کشاورزی در کشورهای اوکراین و روسیه، قیمت گندم و ذرت به سرعت بعد از آغاز این بحران بیش از ۵ درصد افزایش یافت.