اتریوم

اتریوم که در سال ۲۰۱۵ راه‌اندازی شد، یک پلتفرم نرم‌افزاری است که از دومین ارز دیجیتال بزرگ جهان یعنی اتر پشتیبانی می‌کند. اما در ماه اکتبر ۲۰۲۱ پس از افزایش بیش از ۵۶۰ درصدی در سال جاری، ارزش آن به بالاترین حد خود رسید و تا حدی از رقیب خود بیت کوین پیشی گرفت. اما به نظر می‌رسد پایه و اساس این افزایش خارق‌العاده، تنها احساسات فوق‌العاده مثبت سرمایه‌گذاران نسبت به اتریوم باشد.  

روبلاکس

روبلاکس یک پلتفرم ساخت بازی آنلاین چند‌نفره است که به کاربران اجازه می‌دهد بازی‌های خودشان را طراحی کنند و بازی‌هایی را که طراحی کرده‌اند با دیگر بازیکنان به اشتراک بگذارند و چندنفره بازی کنند. این پلتفرم میزبان بازی‌های شبکه اجتماعی است که به‌طور رسمی ‌در تاریخ ۲۷ آگوست ۲۰۰۶ توسط شرکت روبلاکس منتشر شد. روبلاکس طی سه یا چند سال گذشته شاهد افزایش مداوم محبوبیت خود بوده است. از آنجا که پایگاه بازیکنانش افزایش یافته‌، سرمایه‌گذاری معقولی را انجام داده، به طوری که در سال ۲۰۲۱ بسیار منظم‌تر از سال‌های قبل، تیتر اخبار شد. در سال ۲۰۲۲ روبلاکس برای یک سال بهتر برنامه‌ریزی کرده است،  همان‌طور که در سه ماه سوم ۲۰۲۱ شاهد رشد ۱۰۰ درصدی درآمد سالانه خود بود و پس از عرضه عمومی ‌در ماه مارس، قیمت سهام آن تا نوامبر ۳۵درصد افزایش یافت.

زوم

عملکرد زوم در سال ۲۰۲۱ نشان می‌دهد این اپلیکیشن تنها یک هیجان زودگذر نیست. به‌رغم اینکه گوگل، مایکروسافت و پلتفرم‌های مختلف دیگر با محصولات مشابه فعالیت خود را ارتقا داده‌اند، این شرکت بر اساس دستاوردهای خود در ۱۲ ماه گذشته ساخته شده است. پس از کشف سویه اُمیکرون، نوع جدید کووید، سهام زوم یک بار دیگر افزایش یافت.

موفقیت زوم به قدری چشمگیر بوده که این برند عملا مترادف عبارت «تماس ویدئویی» شده است و اکنون آنقدر عمیق در روان جمعی ما جا افتاده است که تصور اینکه بدون آن ما چه‌کار خواهیم کرد بسیار دشوار است.

کیپ تکنولوژیز

کیپ تکنولوژیز با تصاحب برنامه بلندپروازانه شرکت VPN یعنی ExpressVPN که در سپتامبر ۲۰۲۱ به قیمت تقریبا یک میلیارد دلار آن را خریداری کرد، در صنعت VPN سرفصل خبرها شد. این به آن معناست که Cape اکنون مالکیت Private Internet، CyberGhost و ExpressVPN را در اختیار دارد، سه تا از بزرگ‌ترین و شناخته‌شده‌ترین ارائه‌دهندگان VPN در جهان که حریم خصوصی میلیون‌ها نفر را حفظ می‌کنند. در کنار این خرید زیرکانه، قیمت سهام کیپ تکنولوژیز در طول سال با نرخ مناسبی افزایش یافته است و این شرکت به نظر می‌رسد با بیش از دو برابر ارزش اولیه خود سال ۲۰۲۱ را به پایان برساند.

بزرگ‌ترین بازندگان

متا/ فیس‌بوک

مارک زاکربرگ، مدیرعامل متا و فیس‌بوک، سال سختی را پشت سر گذاشته است. در۱۲ ماه گذشته متا مملو از اتهامات مخرب افشاگران و شواهدی از اسناد فاش شده بود که جزئیات عدم تمایل این شرکت را برای اصلاح بخش‌هایی از پلتفرم خود نشان می‌داد که اثرات سوئی را روی کاربران دارند.

به شدت غیرمسوولانه است که اجازه دهیم شرکتی مانند این مسوولیت ساخت یک واقعیت مجازی کاملا جدید را بر عهده بگیرد که به زودی می‌تواند برای جلب توجه ما با دنیای واقعی رقابت کند، اما خوشبختانه متا هنوز در این زمینه چندان مطمئن نیست.

پهپادهای تحویل مرسولات

به یاد دارید در سال ۲۰۲۰، زمانی که پهپادهای تحویل مرسولات به عنوان فناوری بزرگ بعدی معرفی شدند و شرکت‌هایی مانند آمازون مبالغ هنگفتی را برای توسعه برنامه‌های پهپادهای تحویلی سرمایه‌گذاری کردند؟ از قضا، در سال ۲۰۲۱ پرنده‌های بدون سرنشین تحویل کالا نتوانستند از زمین بلند شوند. یکی از بزرگ‌ترین موانعی که برنامه‌های تحویل پهپادی با آن روبه‌رو هستند این است که اکثر افرادی که اقلام را به صورت آنلاین سفارش می‌دهند در شهر زندگی می‌کنند و بیشتر روبات‌های تحویل پهپاد به فضایی عاری از کابل‌های برق، شاخه‌های آویزان، درختان، چراغ‌های خیابان و سایر موانع از جمله انسان‌های عبوری نیاز دارند. برای فرود نیز نیاز به فناوری فوق پیشرفته برای تسهیل فرود در مناطق پر از موانع دارند. به‌علاوه، «خودرو» و «دوچرخه» در سال ۲۰۲۲ کماکان محبوبیت خود را حفظ کرده‌اند.

 اوبر

اوبر امسال با چند بحران مواجه شد که مهم‌ترین آنها کمبود رانندگان در ایالات متحده و بریتانیا، دو بازار سودآور آن بود که باعث افزایش قیمت‌های این شرکت شد، زیرا میزان عرضه بسیار کمتر از تقاضا بود. از آنجا که هم کمبود راننده و هم افزایش کرایه‌ها خبرساز شده است، قیمت سهام امسال به میزان قابل توجهی کاهش یافته است. علاوه بر این، وزارت دادگستری ایالات متحده قصد دارد شکایتی را علیه این شرکت طرح کند و در دادگاه‌های انگلیس نیز علیه این شرکت و به نفع رانندگان رای داده شد.

کاربران اندروید

کاربران اندروید آخرین گزینه در دسته بازنده ما هستند. این به این دلیل نیست که ما فکر می‌کنیم آیفون‌ها جزو محصولات برتر دنیای فناوری هستند، بلکه ناشی از حجم عظیمی ‌از تهدیدات سایبری است که کاربران اندروید امسال از طریق فروشگاه گوگل‌‌پلی با آن مواجه شده‌اند. اخیرا فاش شد که ۳۰۰ هزار کاربر اندرویدی برنامه‌های بانکی بدافزار تروجان را از پلی استور دانلود کرده‌اند. از دیگر یافته‌های امسال می‌توان به ۱۵۰ برنامه «جعلی» استفاده شده برای کلاهبرداری، یک برنامه اسکن بارکد که ۱۰ میلیون کاربر را با یک به‌روزرسانی در ماه فوریه آلوده کرد و بازگشت بدافزار «جوکر» که قبلا کاربران را آزار می‌داد، اشاره کرد.

بدتر از همه این است که برخی تحقیقات نشان می‌دهند پرچمدار مقابله با بدافزار گوگل یعنی Play Protect تنها بخشی از بدافزارها را در پلتفرم فروشگاه شناسایی می‌کند.