به گزارش روابط عمومی صندوق نوآوری و شکوفایی، سیاوش ملکی‌‌فر در سمینار آموزشی آشنایی دستگاه‌های اجرایی استان البرز با مقولات دانش‌‌بنیانی، با اشاره به تصویب قانون جهش تولید دانش‌‌بنیان در بهار ۱۴۰۱ گفت: امروز معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری نزدیک به ۱۵۰ خدمت به شرکت‌‌های دانش‌‌بنیان ارائه می‌دهد. در واقع صلاحیت دانش‌‌بنیان بودن یک شرکت بررسی می‌شود و پس از آن دستگاه‌های مختلف، به شیوه‌های مختلف از این شرکت حمایت می‌کنند.

وی افزود: یکی از این دستگاه‌ها که در حمایت مستقیم از شرکت‌‌های دانش‌‌بنیان گام برمی‌‌بردارد، صندوق نوآوری و شکوفایی است. صندوق نوآوری به عنوان یک نهاد تامین مالی و شکل‌‌دهنده به نظام تامین مالی فناوری در ایران با سرمایه کمتر از ۳ هزار میلیارد تومان کار خود را شروع کرده است. به‌طور قانونی قرار بود هر سال، نیم درصد از بودجه عمومی به سرمایه صندوق افزوده شود که این اتفاق هنوز، نیفتاده است.

ملکی‌‌فر در ادامه با اشاره به توسعه اقتصاد دانش‌‌بنیان در کشور گفت: سال ۹۲ که فعالیت شرکت‌‌های دانش‌‌بنیان به‌طور رسمی شروع شد و مفهوم دانش‌‌بنیان در مرکز توجه‌ها قرار گرفت، تعداد شرکت‌‌های دانش‌‌بنیان کشور به عدد ۵۰ می‌‌رسید اما امروز در حوزه‌های مختلف فناوری تعداد شرکت‌‌های دانش‌‌بنیان به ۷ هزار و ۶۰۰ شرکت رسیده است که هر یک از این شرکت‌‌ها محصول یا خدمتی مبتنی بر فناوری را طراحی کرده و توسعه داده‌‌اند.

معاون توسعه صندوق نوآوری و شکوفایی اظهار کرد: تاکنون فعالیت‌‌های دانش‌‌بنیان یک درصد از سهم کشور را به خود اختصاص داده و بناست که تا پایان سال ۱۴۰۴ این میزان به ۵ درصد از کل اقتصاد ایران برسد. به گواه آمار، فروش سال ۹۹ شرکت‌‌های دانش‌‌بنیان ۱۹۷ هزار میلیارد تومان بوده است و در سال ۱۴۰۰ نیز شرکت‌‌های دانش‌‌بنیان توانسته‌‌اند بیش از ۴۵۰هزار میلیارد تومان در داخل کشور فروش داشته باشند.

ملکی‌‌فر در ادامه از خدمات صندوق نوآوری به شرکت‌‌های دانش‌‌بنیان گفت و ادامه داد: صندوق نوآوری نیزمانند نهادهای مشابه خود در کشورهای دیگر خود را یک صندوق ملی برای حمایت از فناوری و نوآوری می‌‌داند. صندوق به صورت کلی چهار‌‌دسته خدمت ارائه می‌دهد و این چهار دسته کلی بیش از خدمت متفاوت در حوزه‌های مختلف را در برمی‌گیرند.

معاون توسعه صندوق نوآوری تصریح کرد: دسته اول خدمات صندوق از خانواده تسهیلات است. شرکت‌‌های دانش‌‌بنیان می‌توانند برای کارهای مختلف از تولید گرفته تا افزایش سرمایه در گردش، از صندوق نوآوری وام دریافت کنند. نرخ سود این وام‌‌ها نیز متفاوت است؛ گاه صفر درصد و گاه ۱۸ درصد. وی ادامه داد: ما برای پرداخت وام به شرکت‌‌های دانش‌‌بنیان فقط این‌گونه عمل نکرده‌‌ایم که به جیب دولت نگاه کنیم، بلکه سعی کرده‌‌ایم همه ابزارها را برای شکل‌‌دهی به نظام تامین مالی فناوری به کار‌ گیریم. در سال ۱۴۰۰، مبلغ۴ هزار و ۷۷۵ میلیارد تومان وام به شرکت‌‌های دانش‌‌بنیان اعطا شده است. در واقع ما توانستیم منابع بانک‌ها را پای کار بیاوریم.  وی خدمات دیگر صندوق را شامل ضمانت‌نامه، سرمایه‌‌گذاری و ارائه خدمات توانمندسازی خواند.