نوه غول املاک هنگ‌کنگ چطور مسیر کاری خودش را پیش برد

اما جوزف ۴۱ ساله، با آگاهی به این ثروت، این جسارت را پیدا کرد که مسیر خودش را به وجود آورد. فرزندان و نوه‌‌‌های دو شریک دیگر، همچنان در همان شرکت مانده‌‌‌اند. اما جوزف سعی کرد نام خودش را با سرمایه‌گذاری در یک صنعت کاملا غیرمرتبط - علوم زیستی- بشناساند. او در مصاحبه‌‌‌ای گفته: «صرفا به خاطر اینکه در یک بخش اطلاعات کامل دارید، به معنای آن نیست که می‌توانید به راحتی در آن دوام داشته باشید یا حتی با سرمایه‌‌‌ای که دارید، در یک بخش دیگر پایتان را محکم کنید. فکر می‌‌‌کنم این موضوع خیلی مهم است، چون وقتی با ثروت موروثی بزرگ می‌‌‌شوید، فکر می‌‌‌کنید می‌توانید این سرمایه را برای اینکه مطمئن شوید تداوم بزرگ‌ترین بازیگر بازار در آن بخش بودن در اختیارتان است، استفاده کنید.»

شرکت املاک سان هانگ کای که در سال ۱۹۶۳ تاسیس شده، در ساخت دو آسمان‌خراش بلند هنگ‌کنگ - مرکز تجارت بین‌الملل و مرکز مالی بین‌الملل - و دیگر املاک معروف این کشور مشارکت داشته است. این شرکت در سال ۱۹۷۲ و با سرمایه ۴۰۰ میلیون دلار هنگ‌کنگ وارد بورس هنگ‌کنگ شد. ارزش بازار آن در حال حاضر ۳۰۰ میلیارد دلار هنگ‌کنگ (معادل ۴۰ میلیارد دلار آمریکا) است که دومین شرکت بزرگ هنگ‌کنگ در بورس محسوب می‌شود.

پدربزرگ جوزف، در سال ۱۹۶۹ یک شرکت کارگزاری هم تاسیس کرده بود که به بزرگ‌ترین نوع خود در هنگ‌کنگ تبدیل شد. وقتی او در سال ۱۹۸۵ از دنیا رفت، پسر کوچک‌ترش مدیریت این شرکت را بر عهده گرفت. پسر بزرگ‌تر هم به همراه همسر و فرزندش جوزف، به کانادا مهاجرت کرد و امپراتوری کسب و کار خودش را در ونکوور راه‌‌‌اندازی کرد. در اوایل دهه ۹۰، او پیشتاز تاسیس مراکز خرید به سبک آسیایی در این شهر بود. توماس با مالکیت یک شرکت املاک، چند رستوران و شبکه‌‌‌های تلویزیونی، به یکی از برجسته‌‌‌ترین کارآفرینان کانادا تبدیل شده است.

توماس که موفقیت آزاد بودن در کار و معیشت را در خانواده‌‌‌اش دیده بود، همین رفتار را با تنها فرزندش در پیش گرفت. جوزف در این باره می‌‌‌گوید: «از طرف پدرم، هیچ‌گاه تحت فشار نبودم که باید کسب و کارهای او را دقیقا آن‌طور که او می‌‌‌خواهد مدیریت کنم. او آزاد بود که قابلیت‌‌‌های خودش را بشناسد و کشف کند. در مورد من هم همین اتفاق افتاد و هیچ‌گاه در هیچ برهه‌‌‌ای از زندگی‌‌‌ام، تحت فشار قرار نگرفتم که کسب‌‌‌کارهای خانوادگی را اداره کنم.» جوزف بعد از فارغ‌‌‌التحصیلی در رشته اقتصاد از دانشگاه کورنل، در بخش مالی سیتی گروپ و مورگان استنلی کار کرد و بعد هم به شرکت PCCW متعلق به میلیاردر هنگ‌کنگی پیوست. بعد از یک دهه کار کردن برای دیگران، او در سال ۲۰۱۷ شرکت سرمایه‌گذاری خطرپذیر خودش به نام «سالتاجن‌» (Saltagen) را تاسیس کرد.

جوزف می‌‌‌گوید: «می‌توانستم شهرت و اعتبار خودم را ایجاد کنم، روش‌های یادگیری خودم راداشته باشم و بدون اینکه تلاش کنم معیاری در برابر اعضای خانواده‌‌‌ام باشم، حس اعتماد به نفس را نسبت به شکست‌‌‌ها و دستاوردهای خودم ایجاد کنم. بنابراین، ما فضای خیلی بیشتری برای شکست خوردن داریم و این خیلی مهم است.» سالتاجن که هم در هنگ‌کنگ و هم در ونکوور شعبه دارد، بر سرمایه‌گذاری در مراحل اولیه کسب و کارهای حوزه علوم و تکنولوژی متمرکز است. این شرکت در۵ سال گذشته، بیش از ۱۸ میلیون دلار در ۲۰ استارت‌آپ دنیا، از جمله در استرالیا، کانادا، دانمارک، هنگ‌کنگ و آمریکا سرمایه‌گذاری کرده است. از جمله شرکت‌هایی که در پرتفوی این شرکت قرار دارند، استارت‌آپ هنگ‌کنگی «فانو لبز» است که در حوزه هوش مصنوعی کار می‌کند و شاخه‌‌‌ای جدا شده از دانشگاه هنگ‌کنگ است.

جوزف می‌‌‌گوید سالتاجن بیش از ۱۲۰ میلیون دلار دارایی تحت مدیریت دارد و از جمله شرکایش می‌توان به مدیران ارشد شرکت‌های چندملیتی بزرگ در هنگ‌کنگ و بنیان‌گذار میلیاردر یک شرکت نیمه‌رسانا اشاره کرد. سالتاجن در طیف گسترده‌‌‌ای از صنایع سرمایه‌گذاری می‌کند، از جمله گوشت‌‌‌های آزمایشگاهی و تکنولوژی آموزشی. اما جوزف علاقه ویژه‌‌‌ای به بیوتکنولوژی، داروسازی و دیگر شرکت‌های علوم زیستی دارد که علم را به کارکردهای تجاری تبدیل می‌کنند. او می‌‌‌گوید: «علوم زیستی یکی از سریع‌‌‌ترین رشدها را در سطح دنیا دارد.»‌‌‌

جوزف تنها کسی نیست که به آینده علوم زیستی خوش‌بین است. این بخش بعد از پاندمی کرونا مورد توجه همه قرار گرفت. مثلا ادواردو ساورین، میلیاردر سنگاپوری، در سرمایه‌گذاری ۶۰ میلیون دلاری استارت‌آپ بیوتکنولوژی هنگ‌کنگی که ژوئن گذشته انجام شد، مشارکت کرد. جوزف مثل پدرش، از آشپزی لذت می‌‌‌برد؛ به‌‌‌ویژه از جنبه شیمی آن. او می‌‌‌گوید: «این جنبه از آشپزی بود که من را گیر انداخت. درست کردن یک بشقاب غذای زیبا، تزئین آن یا حتی دانستن اینکه چطور طعم‌‌‌ها را به خوبی با هم درآمیزیم خیلی اهمیت ندارد. شیمی غذاست که مهم است؛ یعنی فرآیند علمی در پس آن.» او اضافه می‌کند: «وقتی در هر کاری تلاش و کار زیادی صرف می‌‌‌کنید تا چراها و منطق مسائل را بفهمید، می‌توانید مسیرتان را به سوی هدف بسازید.»