سیگنال وی‌‌‌ورک در مورد احتمال توقف فعالیتش

شرکت «وی‌‌‌ورک» که قرار بود تحولی در روش کاری ایجاد کند، اخیرا در یک پرونده مالی اعلام کرده بقای کسب‌و‌کارش با «تردید جدی» مواجه است. وی‌‌‌ورک در سال ۲۰۱۰ توسط آدام نیومن و میگوئل مک‌‌‌کلوی تاسیس شد. این دو کارآفرینان عرصه تکنولوژی، از پولی که از فروش استارت‌آپ قبلی خود به نام «گرین دسک» به دست آورده بودند، وی‌‌‌ورک را راه‌‌‌اندازی کردند. چشم‌‌‌انداز آنها این بود که یک «شبکه اجتماعی» فیزیکی ایجاد کنند تا فریلنسرها بتوانند با اجاره یک میز کار برای خودشان، در آنجا کار کنند و از امکانات استفاده کنند. اما از سال ۲۰۱۹، ضررهای این شرکت شروع شد و بعد از اینکه سرمایه‌گذاران از خرید سهام آن امتناع کردند، وی‌‌‌ورک مجبور شد عرضه اولیه سهام خود را متوقف کند. در نهایت، ارزش‌‌‌ شرکت از بالاترین حد خود که ۴۷ میلیارد دلار در ژانویه ۲۰۱۹ بود، به ۷ میلیارد دلار در سال گذشته سقوط کرد. وی‌‌‌ورک هزاران نفر از نیروهای خود را تعدیل کرد. در نهایت، اوایل این ماه میلادی، شرکت تلویحا اعلام کرد ظرفیتش برای پول درآوردن و ادامه کار مورد تردید است.

افزایش سخت‌گیری آمازون برای حضور فیزیکی نیروها

جدیدترین نمونه تلاش شرکت‌ها برای کاهش زمانی که کارکنان به دورکاری می‌‌‌پردازند، مربوط به شرکت آمازون است. این شرکت سخت‌گیری در مورد نیروهای خود در آمریکا را که دستورالعمل‌‌‌های بازگشت به دفتر کار را نادیده گرفته‌‌‌اند شروع کرده است. برخی کارکنان آمازون در آمریکا، هفته گذشته ایمیلی دریافت کردند که در آن تاکید شده بود انتظارات شرکت با حضور حداقل سه روز در هفته آنها برآورده نمی‌شود. آمازون تنها کارفرمایی نیست که سخت‌گیری در مورد عدم‌حضور فیزیکی کارکنان دورکار را شروع کرده است. آوریند کریشنا، مدیرعامل‌IBM، در ماه مه گفته بود تصمیم‌گیری در مورد ارتقای نیروهایی که در دفتر کار حضور ندارند، سخت‌‌‌تر شده است. همچنین شرکت زوم که نرم‌‌‌افزارش، دورکاری در زمان پاندمی کرونا را تسهیل کرده بود، به‌‌‌تازگی از کارکنانی که نزدیک دفتر شرکت زندگی می‌کنند، ‌‌‌خواسته دو روز در هفته در محل کار حاضر شوند. شرکت‌هایی مثل رستوران چیپاتل و شرکت سرمایه‌گذاری بلک‌‌‌راک هم زمان حضور کارکنان در محل کار را افزایش داده‌‌‌اند. طبق گزارش موسسه مک‌‌‌کینزی، حضور فیزیکی کارکنان، ۳۰‌درصد کمتر از زمان قبل از پاندمی، تثبیت شده است.

ایرلاین‌‌‌های اروپایی شاکی از طرح دولت ایتالیا

در جدیدترین مناقشه بین جورجا ملونی، نخست‌وزیر ایتالیا و شرکت‌ها، شرکت‌های هواپیمایی از کمیسیون اروپا خواسته‌‌‌اند به طرح دولت ایتالیا مبنی بر تعیین سقف برای نرخ بلیت در برخی مسیرهای خاص، رسیدگی کند. دولت راست‌‌‌گرای ملونی، بعد از شگفت‌‌‌آفرینی در وضع مالیات ۴۰ درصدی برای سود بادآورده بانک‌ها، اخیرا از طرحی رونمایی کرده که برای پروازهای بین کشور ایتالیا و جزایر سیسیل و ساردیانا (بعد از افزایش قیمت ۷۰درصدی برای این مسیرها) سقف قیمت تعیین می‌کند. شرکت‌های هواپیمایی واکنش خشمگینانه‌‌‌ای به این طرح پیشنهادی ملونی نشان داده‌‌‌اند. انجمن ایرلاین‌‌‌های منطقه اروپا، از بروکسل خواسته‌‌‌اند برای ایتالیا تصریح کند این مداخله می‌تواند بر بازار آزاد و خصوصی‌‌‌سازی‌شده حمل‌ونقل هوایی اروپا تاثیر بدی داشته باشد. مدیر انجمن گفته، «به‌‌‌شدت نگرانیم که در صورت تصویب این قانون، شاهد یک اثر دومینویی بی‌‌‌سابقه باشیم که به تصویب قوانین مشابه در سایر کشورهای عضو اتحادیه اروپا منجر شود.»