نیروی کار کشورهای ثروتمند به سرعت رو به پیری می‌‌‌رود

در سال ۲۰۲۲ تقریبا نیمی از شرکت‌های ژاپنی برای مقابله با کمبود نیروی کار از کارکنان ۷۰ سال و بالاتر استفاده کرده‌‌‌اند. تا سال ۲۰۳۰ تقریبا ۴۰‌درصد نیروی کار ژاپن ۵۵ سال و بالاتر سن خواهند داشت. این رقم در سطح دنیا ۱۵۰ میلیون نفر خواهد بود که تقریبا معادل کل جمعیت نیروی کار آمریکاست. در کشورهای پردرآمد، جمعیت نیروی کار به سرعت در حال پیر شدن است. به گزارش شرکت مشاوره مدیریت Bain & Company، تا سال ۲۰۳۰ در ایتالیا و آلمان حدود ۳۰‌درصد نیروی کار ۵۵ سال یا بیشتر سن خواهند داشت؛ یعنی یک نفر از هر چهار نفر در میان کشورهای گروه هفت. بین با ۴۰‌هزار نیروی کار در ۱۹ کشور گفت‌‌‌و‌‌‌گو کرده است. طبق نتایج این گفت‌‌‌وگو، کارکنان مسن‌‌‌تر به کارفرمایان خود وفادارترند و نسبت به همکاران جوان‌‌‌تر خود رضایت شغلی بیشتری دارند. اما شرکت‌ها به اندازه کافی روی نیروی کار مسن‌‌‌ سرمایه‌گذاری نمی‌‌‌کنند.

 

راه حل کرندون برای آنهایی که از صدای کودک در هواپیما بیزارند

شرکت هواپیمایی ترکیه‌‌‌ای «کرندون ایرلاین» (Corendon Airlines) (واقع در آنتالیا) اعلام کرده در برخی پروازهای خاص، در ازای قیمتی بیشتر، کابین مخصوص بدون حضور کودکان در نظر خواهد گرفت. این خدمات که رسما از سوم نوامبر شروع خواهد شد برای افراد ۱۶ سال به بالا ارائه می‌شود. قسمت «مخصوص بزرگسالان» برای مسافرانی در نظر گرفته شده که بدون بچه سفر می‌‌‌کنند یا می‌‌‌خواهند پروازی بدون سر و صدا داشته باشند. آتیلای اوسلو، بنیان‌گذار کرندون، در بیانیه‌‌‌ای گفته این تغییر جدید، افرادی را که سر و صدا اذیتشان می‌‌‌کند و می‌‌‌خواهند پرواز آرامی داشته باشند، جدا می‌‌‌کند و باعث آسایش آنها می‌شود. همچنین به کمک والدینی می‌‌‌آید که به دلیل گریه‌‌‌های بی‌‌‌وقفه کودکانشان، از آزار دیدن مسافران دیگر معذب می‌‌‌شوند. قسمت مخصوص بزرگسالان در جلوی هواپیما تعبیه شده که با یک دیوار و پرده جدا می‌شود و ۹۳ صندلی استاندارد در آن در نظر گرفته شده است.

 

جهش فروش خودروهای برقی در اروپا

در یک سال منتهی به ژوئیه ۲۰۲۳ فروش خودروهای برقی در اروپا، ۶۲‌درصد افزایش یافته است. آلمان بیشترین فروش خودروهای برقی را داشته و فقط در ژوئیه امسال بیش از ۴۸‌هزار و ۵۰۰ خودرو فروخته است. بعد از آن، بریتانیا با بیش از ۲۳‌هزار خودرو قرار دارد که نسبت به سال قبل، ۸۸‌درصد افزایش را نشان می‌‌‌دهد. تولیدکنندگان خودروهای برقی، این روزها در حال جبران ماه‌‌‌ها دیرکرد تحویل خودرو به دلیل کمبود جهانی نیمه‌‌‌رساناها هستند. به طور کلی، فروش انواع خودرو ۱۷‌درصد افزایش داشته، اما فروش خودروهای دیزلی ۹‌درصد کاهش یافته است.  تحقیقات نشان می‌‌‌دهد ورود تکنولوژی‌‌‌های جدید، از تلویزیون گرفته تا گوشی‌‌‌های موبایل، همواره از همین الگو پیروی کرده است. یعنی همیشه در ابتدا فروش پایینی دارند، اما به محض اینکه آستانه مشخصی از خریداران تکنولوژی جدید را می‌‌‌خرند، فروش آنها به سرعت افزایش می‌‌‌یابد.