اخذ نرخ بیمه‌نامه با سرمایه پایین‌تر  به نفع صنعت بیمه است

۲۶ شهریورماه سال‌جاری بیمه مرکزی در نامه‌ای به شرکت‌های بیمه‌ای اطلاع داد که از این به بعد بیمه‌‌‌نامه‌‌‌های آتش سوزی، مهندسی نفت و گاز و پتروشیمی، کشتی، هواپیما و باربری قبل از صدور باید تاییدیه بیمه مرکزی را داشته باشند. البته در گذشته هم این تاییدیه وجود داشت اما با تعهدات کمتر. علیرضاپورحسن درگفت‌وگو با چابک آنلاین، درخصوص نامه جدید بیمه مرکزی به شرکت‌های بیمه‌ای در زمینه اجرای ماده ۶ آیین‌نامه ۷۶، گفت: مزایای این طرح برای بیمه مرکزی این است که از حجم بیمه‌نامه‌هایی که برای گرفتن نرخ و شرایط به بیمه مرکزی می‌رود کاسته می‌شود. بر اساس اعلام بیمه مرکزی صدور بیمه‌نامه به شرکت‌های بیمه‌ای شامل نرخ‌های زیر است:

بیمه‌‌‌نامه‌های کشتی: با مجموع تعهدات بیش از ۱۰‌هزار میلیارد ریال برای هر کشتی و ۳۰‌هزار میلیارد ریال برای هر ناوگان. بیمه‌نامه‌های هواپیما: با مجموع تعهدات بدنه و مسوولیت بیش از ۳‌هزار میلیارد ریال برای هر هواپیما و۶‌هزار میلیارد برای هر ناوگان هواپیمایی.

بیمه‌نامه‌های باربری: با سرمایه بیش از ۱۰‌هزار میلیارد ریال برای هر حمل. معاون فنی شرکت بیمه اتکایی آوای پارس، با اشاره به افزایش سرمایه بیمه‌نامه‌ها که ناشی از افزایش نرخ ارز و تورم، بوده، توضیح داد که این موضوع باعث شده تا بیمه‌نامه‌هایی که به بیمه مرکزی برای گرفتن نرخ و شرایط می‌رود افزایش پیدا کند و با افزایش رقم تعهدات از حجم بیمه‌نامه‌های ارسالی به بیمه مرکزی کاسته می‌شود.

پورحسن، اذعان داشت که در گذشته که برای تعهدات تا نرخ‌هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان باید از بیمه مرکزی تاییدیه گرفته می‌شد، نرخ‌ها توسط بیمه مرکزی و به صورت فنی ارائه می‌شد در نتیجه نرخ‌ها کاهش نمی‌یافت. وی، ادامه داد: هرچقدر بیمه‌نامه‌هایی حتی با سرمایه‌های پایین‌تر توسط یک نهاد ناظر نرخ و شرایط بگیرند برای صنعت بیمه بهتر خواهد بود حالا این نهاد می‌تواند بیمه مرکزی یا شرکت‌های تخصصی اتکایی باشد. معاون فنی شرکت بیمه اتکایی آوای پارس، با اشاره به تجربه سال‌های گذشته، افزود: معمولا هرچقدر که سرمایه بیمه‌نامه‌ها پایین‌تر بود نرخ و شرایط بهتری روی آنها اعمال می‌شد و وقتی که سرمایه یا تعهدی بر اساس ماده ۶ آیین‌نامه ۷۶ بالا می‌رود و نرخ و شرایط توسط خود شرکت‌های بیمه‌ای ارائه شود تبعاتی به همراه خواهد داشت که آن تبعات متوجه شرکت‌های بیمه اتکایی خواهد بود.

به اعتقاد پورحسن، اگر فضایی ایجاد شود که تعهدات از‌هزار یا ۸۰۰ میلیارد تومان به بالا نرخ و شرایط را از شرکت‌های اتکایی بگیرند قطعا نرخ و شرایط در بازار بیمه اتکایی فنی‌تر خواهد شد. وی، تصریح کرد: درحال حاضر این پتانسیل وجود دارد که شرکت‌های اتکایی نرخ وشرایط بیمه‌نامه‌ها را صادر کنند و باتوجه به اینکه شرکت‌های بیمه مستقیم و صادرکنندگان این بیمه‌نامه‌ها نیاز به پوشش اتکایی دارند بهتر است برای گرفتن نرخ و شرایط به شرکت‌های تخصصی اتکایی مراجعه کنند.