سرعت اندک افزایش سهم بیمه بدنه در پرتفوی بیمه‌گران

درچنین شرایطی، چنانچه مالک اتومبیلی در زمان مقصر بودن در یک حادثه و به‌خصوص در خسارت‌های مالی، علاوه بر استفاده از محل بیمه‌نامه شخص ثالث، برای جبران آسیب وارده به خودروی خود باید هزینه‌ای را هم بپردازد که این هزینه در صورت داشتن بیمه‌نامه بدنه می‌تواند از محل آن جبران شود. درحقیقت مالکان خودروها برای حفظ قدرت جایگزینی اتومبیل خود باید بیمه‌نامه بدنه تهیه کنند تا در صورت حادثه بتوانند از تعهدات بیمه‌نامه بدنه استفاده کرده و قدرت جایگزینی خود را در این بازار از دست ندهند. به دنبال چنین شرایطی بیمه‌گران نیز برای جلب نظر مالکان خودروها و افزایش فروش بیمه‌های بدنه، طرح‌‌‌ها و پوشش‌های متنوعی را در نظر گرفتند. از سوی دیگر، شرکت‌های بیمه‌ای با جذب مشتریان برای خرید بیمه‌نامه بدنه در تلاش هستند تا بخشی از زیان‌های احتمالی خود در بیمه‌‌‌نامه شخص ثالث را پوشش دهند.

مروری بر سهم بیمه‌‌‌نامه بدنه در سبد پرتفوی شرکت‌های بیمه‌‌‌ای

در حال حاضر حدود ۲۸ میلیون خودرو در کشور در حال تردد هستند. بر اساس جدیدترین آمار سازمان بین‌المللی سازندگان وسایل نقلیه موتوری، ایران ازنظر تعداد خودروهای فعال در رتبه ۲۱ جهان قرار دارد. به این معنا که فقط ۲۰ کشور جهان خودروی بیشتری نسبت به ایران دارند. با وجود این‌، نگاهی به سهم بیمه‌نامه‌های بدنه در پرتفوی صنعت بیمه نشان می‌دهد که بیمه‌گران توفیق چندانی در جذب این مشتریان نداشته‌اند. طبق آمار منتشر شده از سوی بیمه مرکزی در ۵ ماه نخست سال‌جاری نزدیک به یک میلیون و ۷۵۶‌هزار فقره بیمه‌نامه بدنه از سوی شرکت‌های بیمه‌ای صادر شده که رشدی ۸.۰۶ درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل داشته است. همچنین در ۵ ماه نخست سال‌جاری بیمه‌نامه بدنه تنها ۶.۱۹‌درصد سهم از کل بیمه‌نامه‌های صادره صنعت بیمه را به خود اختصاص داده است. از زاویه‌ای دیگر، شرکت‌های بیمه‌ای فعال در کشور، در ۵ ماه نخست سال‌جاری موفق شدند تا شش‌هزار و ۷۲۸ میلیارد تومان حق بیمه در رشته بیمه بدنه تولید کنند.

در مقابل این شرکت‌های بیمه‌ای، در مدت مذکور بالغ بر ۵۰۲۶ میلیارد تومان هم خسارت در رشته بیمه بدنه پرداخت کردند. شواهد امر نشان می‌دهد که میزان ضریب خسارت شرکت‌های بیمه‌ای در رشته بیمه بدنه اتومبیل رتبه بالایی را در مقایسه با سایر رشته‌های بیمه‌ای به خود اختصاص داده است. مطابق آمار رسمی در ۵ ماه اول امسال نسبت خسارت مجموع شرکت‌های بیمه‌ای در بیمه‌نامه‌های بدنه ۷۴.۷۱‌درصد بوده است.

فراموش نکنیم که شرکت‌های بیمه‌ای برای کسب سهم هرچه بیشتر در رشته بیمه بدنه مزیت‌های رقابتی قابل‌توجهی را برای این محصول بیمه‌ای در نظر گرفته‌اند. از سوی دیگر به مناسبت‌های مختلف با ارائه تخفیف‌های مختلف سعی می‌کنند تا مشتریان را به تهیه بیمه‌نامه بدنه تشویق کنند. با وجود این‌، به نظر می‌رسد که شرکت‌های بیمه‌ای در معرفی و شناساندن مزیت‌های رقابتی خود در بیمه بدنه و در راستای جذب مشتریان این حوزه موفقیت چندانی را کسب نکرده‌اند. این موضوع باعث شده تا برخی از شرکت‌های بیمه‌ای که عمدتا سهم کوچکی هم از بازار صنعت بیمه را در اختیار دارند روش‌های دیگری را برای جذب مشتریان در نظر گرفته‌اند و نرخ‌هایی به دور از واقعیت برای فروش این بیمه‌نامه در نظر می‌گیرند. یک جست‌وجوی ساده در سایت‌های فروش آنلاین بیمه‌نامه هم، تفاوت قابل تامل بین نرخ‌های ارائه‌شده از سوی شرکت‌های بیمه‌ای را نشان می‌دهد.

گفته می‌شود که در سال‌جاری ۱۹ شرکت بیمه‌ای با افزایش شدید ضریب خسارت در بیمه بدنه روبه‌رو بوده‌اند. طبق قانون تاسیس بیمه مرکزی مهم‌ترین وظیفه این سازمان دفاع از حقوق بیمه‌گذاران است. بی‌تردید ارائه نرخ‌های غیر‌فنی ازسوی بعضی از شرکت‌های بیمه‌ای مانعی بلند برای عمل به تعهدات آنها خواهد بود. شکی نیست که چنین شرایطی ورود جدی بیمه مرکزی برای نظارت در نحوه فروش و به‌خصوص چگونگی خسارت‌های پرداخت‌شده به بیمه‌گذاران را طلب می‌کند. در عین حال، بازار بیمه بدنه، بازار همچنان وسیعی بوده که درصورت داشتن برنامه از ناحیه شرکت‌های بیمه‌ای، می‌تواند همچنان برای شرکت‌ها جذاب باشد. باید دید که شرکت‌های بیمه‌ای چه برنامه‌ای برای توسعه فروش این بیمه‌نامه خواهند داشت.