در عصری که بر پایداری، بازیافت و استفاده کارآمد از منابع، حساسیت وجود دارد، مواد خام ثانویه جواهرات صیقل‌نشده صنعت مدیریت ضایعات و زباله هستند. با‌این‌حال، انتقال از خدمات مدیریت پسماند به تامین‌کننده مواد خام ثانویه فقط به این نیست که کلید را بچرخانید یا علامت تجاری خود را تغییر دهید. این امر به رویکرد استراتژیک و سیستماتیک نیاز دارد تا نه‌تنها عملیات، بلکه بازاریابی شما را نیز محور قرار ‌دهد. مواد خام ثانویه یک معدن طلا برای مشاغلی است که می‌دانند چگونه از آنها استفاده کنند.

درک تقاضا؛ خریداران واقعا به دنبال چه هستند؟

قبل از اینکه بتوانید مواد خود را به طور موثر بازاریابی کنید، باید بدانید که خریداران شما به دنبال چه نوع اقلامی هستند؟ شما نیازمند درک مشتریان بالقوه خود هستید. مشتریان شما چه کسانی هستند؟ تولیدکنندگان، صنعتگران یا شرکت‌های ساختمانی؟ ویژگی‌های (پرسونا) فنی و تجاری خریدار، مشخصات و کنترل کیفیتی را که باید برای آنها هدف‌گذاری کنید دیکته می‌کند، از جمله:

کیفیت: این مورد غیر‌قابل‌مذاکره است. مواد باید دسته‌بندی، تمیز و درجه‌بندی شوند. ماده خام ثانویه بی‌کیفیت می‌تواند در درازمدت برای خریدار هزینه بیشتری داشته باشد. بنابراین، روی فرآیندهایی سرمایه‌گذاری کنید که مواد درجه‌یک را تضمین می‌کنند.

ثبات: خریداران باید بدانند که می‌توانند به عرضه ثابت تکیه کنند. هر گونه تغییر در کیفیت یا کمیت می‌تواند به طور قابل‌توجهی خط تولید آنها را مختل کند.

قیمت: در‌حالی‌که این مواد ارزان‌تر از مواد اولیه هستند، مواد خام ثانویه همچنان باید دارای مزایای هزینه باشند. قیمت‌گذاری رقابتی می‌تواند قوی‌ترین دارایی شما باشد.

صدور گواهینامه و انطباق: مطمئن شوید که مواد شما با استانداردها و مقررات صنعتی مطابقت دارند. گواهینامه ISO می‌تواند یک گواهی ارزشمند در حرفه شما باشد.

چهار نکته از بازاریابی مواد خام ثانویه

در این مرحله مهم، باید یک استراتژی تبلیغاتی برای مواد خام ثانویه‌ای که در کارخانه خود تهیه می‌کنید، ایجاد کنید. بسیار مهم است، زیرا شما باید از چهار جنبه استفاده کنید. هر یک از آنها به هم متصل هستند و همه آنها باید به هم متصل شوند تا شما را به نتیجه نهایی سوق دهند، ایجاد جریان درآمد جدید برای شرکت مدیریت زباله شما.

«محصول» شما فقط ماده خام ثانویه نیست، بلکه ارزشی است که برای خریدار به ارمغان می‌آورد. یک پیشنهاد فروش منحصر‌به‌فرد (USP) ایجاد کنید که مزایای مواد خام ثانویه شما را نسبت به مواد اولیه یا سایر رقبا بیان می‌کند. در این صنعت، این می‌تواند به معنای سطح تضمین‌شده کیفیت، نمرات از پیش مرتب‌شده یا حتی خدمات تحویل به‌موقع باشد.

قیمت

قیمت بیش از یک عدد و بازتابی از ارزشی است که ارائه می‌دهید. با این حال، باید اطمینان حاصل کنید که قیمت شما فقط رقابتی نیست، بلکه به شما حاشیه سود مناسبی نیز می‌دهد. در مورد مدل‌های قیمت‌گذاری خود شفاف باشید. هرچه رک‌تر باشید، خریداران بیشتر به شما اعتماد خواهند کرد.

محل تحویل

«مکان جغرافیایی» به نحوه و مکان فروش مواد خام ثانویه خود اشاره دارد. امروزه، رویکرد چندکاناله اغلب بهترین است که می‌تواند شامل پلتفرم‌های آنلاین، مشارکت B۲B و فروش مستقیم باشد.

هر کانال ممکن است به بخش متفاوتی از شخصیت خریدار شما پاسخ دهد.

ارتقا

تبلیغات شامل تمام روش‌های مختلف ارتباطی است که به خریداران بالقوه ارائه می‌دهید که می‌تواند شامل تبلیغات، روابط‌عمومی و استراتژی فروش باشد. در کسب‌وکاری مانند این، بازاریابی آموزشی می‌تواند مفید باشد. ایجاد محتوایی را در نظر بگیرید که به خریداران بالقوه در درک مزایای مواد خام ثانویه کمک کند.

نقش فناوری

مدرن کردن فرآیندهای خود با فناوری نه‌تنها کارآیی عملیاتی را بهبود می‌بخشد، بلکه به نقطه فروش تبدیل می‌شود.

مشتریان بالقوه سیستم‌های مدیریت موجودی بی‌درنگ، فناوری تضمین کیفیت و بلاک‌چین برای ردیابی مواد، همگی می‌توانند ارزش پیشنهادی شما را افزایش دهند.

تست، بررسی و بازنگری

مانند هر استراتژی دیگری، رویکرد شما برای تبدیل شدن به یک تامین‌کننده مواد خام ثانویه نیاز به تنظیم دقیق دارد. مکانیزم‌های بازخورد را نه‌تنها در سازمان خود، بلکه از سوی خریداران خود نیز اجرا کنید. این اطلاعات ارزشمند، تصمیمات تجاری آینده را راهنمایی می‌کند.

جایگیری بر لبه پایداری

انتقال از یک نهاد مدیریت پسماند به نهادی که تامین‌کننده مواد خام ثانویه است، یک تغییر اتفاقی نیست، این یک چرخش انقلابی است که می‌تواند به طور قابل‌توجهی بر قیمت نهایی و موقعیت شما در بازار تاثیر بگذارد. این بر تقاضای رو‌به‌رشد برای مواد پایدار و مقرون‌به‌صرفه سرمایه‌گذاری می‌کند و به کسب‌وکار شما یک مزیت واقعا مدرن می‌دهد.