برنامه‌‌‌ای که کار پزشکان را تسهیل می‌کند

در طول دوران کاری او، پیشرفت‌‌‌هایی مثل نرم‌‌‌افزار دیکته به وجود آمد که با استفاده از آن می‌توانست در میکروفن حرف بزند و بعد نسخه تایپ شده را داشته باشد. اما وقتی نسخه را به صورت صوتی می‌‌‌گفت، مجبور بود علائم نگارشی مثل ویرگول، نقطه و تعویض پاراگراف را رعایت کند تا دقت نسخه حفظ شود. اما او حالا از یک اپلیکیشن مبتنی بر هوش مصنوعی استفاده می‌کند که استارت‌آپ «ابریج»(Abridge)  آن را درست کرده و هر گفت‌‌‌وگویی که با بیمارانش دارد را مکتوب و ویرایش می‌کند و آن را به یک متن قابل خواندن تبدیل می‌کند. به این ترتیب، در زمان او صرفه‌‌‌جویی می‌شود و دیگر دردسری ندارد. ارسکاین می‌‌‌گوید: «این برنامه علاوه بر اینکه هر چه می‌‌‌گویم را دریافت و ثبت می‌کند، چیزهایی را هم که برای نوشتن آن زمان ندارم یا فراموش می‌‌‌کنم می‌‌‌نویسد.» او در ماه ژوئیه قراردادی با ابریج امضا کرد تا این نرم‌‌‌افزار را در اختیار هزاران پزشکی که در اموری کار می‌کنند، قرار دهد.

با اپلیکیشن ابریج، فقط ماشین‌‌‌ها درگیر فرآیند مکالمه بین پزشک و بیمار می‌‌‌شوند. کلید کار آن هم «مدل‌‌‌ زبانی بزرگ» (Large Language Model) است که از تبدیل‌‌‌کننده‌‌‌ها استفاده می‌کند. مدل زبانی بزرگ نوعی مدل ماشینی پیچیده و پیشرفته است که می‌تواند از طریق داده‌‌‌های زیاد آموزش ببیند و سپس در مرحله بعد، تولید محتوای خودکار کند. این مدل با استفاده از شبکه‌‌‌های عصبی مصنوعی می‌تواند زبان انسانی را درک، پردازش و تولید کند. در حال حاضر، پزشکان ابریج را روی گوشی‌‌‌های خود می‌‌‌ریزند و به وسیله آن مکالمه با بیمار را ضبط می‌کنند. بعد از پایان ویزیت بیمار، یادداشتی ظرف چند ثانیه یا چند دقیقه تولید می‌شود و پزشک می‌تواند گزینه «ارسال» را بزند تا این یادداشت وارد سوابق پزشکی الکترونیک بیمار شود.

شرکت ابریج که در شهر پیتسبرگ واقع شده، کارش را با یک اپلیکیشن رایگان شروع کرد که از سال ۲۰۱۹ در اختیار ۵۰۰‌هزار بیمار بود تا اطلاعات مراجعه خود به پزشک را ثبت کنند و نسخه‌‌‌ای که اصطلاحات کلیدی در آن توضیح داده شده بود، داشته باشند.  به گفته شیو رائو، مدیرعامل و هم‌‌‌بنیان‌گذار ابریج، هدف شرکت که بیشتر یک شاهکار فنی پیچیده بود،این بود که نسخه‌‌‌ای درست کند که به پزشکان کمک کند در فرآیند سخت و زمان‌بر ثبت اطلاعات پزشکی سرعتشان را بالا ببرند.

ابریج اعلام کرده در سری دوم تامین سرمایه خود، ۳۰ میلیون دلار از شرکت اسپارک کپیتال که از دیگر شرکت‌های بزرگ فعال در زمینه هوش مصنوعی مولد حمایت می‌کند، سرمایه دریافت کرده است. این تامین سرمایه‌‌‌ها، نشانه هجمه سرمایه‌گذاران و علاقه مشتریان به صنعت خدمات درمانی در استفاده از ماشین‌‌‌هاست تا بار کارهای اداری برای پزشکان کم شود و با وجود حدود یک میلیون پزشک در آمریکا، این یک بازار بسیار بزرگ است. شارون هاکنز، تحلیلگر خدمات درمانی در موسسه گارتنر، می‌‌‌گوید که در بیمارستان‌‌‌های آینده، داشتن یک روبات پزشکی کاتب که به معاینات پزشکی گوش دهد، یک کار اساسی و مورد انتظار خواهد بود و برندگان، شرکت‌هایی هستند که برای آسان‌‌‌تر کردن کار پزشکان قابلیت‌‌‌های جدیدی به این نوع برنامه‌‌‌ها اضافه می‌کنند؛ از پر کردن خودکار صورت‌حساب‌‌‌ تا تکمیل نسخه‌‌‌ها و معرفی‌‌‌نامه‌‌‌ها برای رادیولوژی و سونوگرافی و...

رائو می‌‌‌گوید حدود ۵‌هزار پزشک در حال حاضر از ابریج استفاده می‌کنند؛ از جمله پزشکان مرکز پزشکی دانشگاه پیتزبرگ و دانشگاه کانزاس. ارسکاین انتظار دارد تا ماه دسامبر هزار کاربر دیگر اضافه شوند و این تعداد تا ژوئیه سال آینده به ۲‌هزار و ۳‌هزار نفر هم برسد. او علاقه دارد که در آینده تکنولوژی ابریج را وارد بخش اورژانس بیمارستان‌‌‌ها کند – محیط شلوغ و پرسروصدایی که پزشکان معمولا از این اتاق به اتاق دیگر می‌‌‌روند. رائو می‌‌‌گوید ابریج یک کارکرد جدید اضافه کرده که به کاربران امکان می‌دهد مکالمات را متوقف کنند، سراغ کار دیگری بروند و دوباره به بیمار برگردند که این کارکرد می‌تواند برای بخش‌‌‌های اورژانس مفید باشد.

شرکت ابریج همچنین در حال کار کردن روی زبان‌‌‌های مختلف است. در حال حاضر، دسترسی به زبان اسپانیایی فراهم شده، به‌‌‌طوری که پزشک یا بیمار می‌توانند در طول ویزیت به زبان اسپانیایی صحبت کنند و متن انگلیسی تحویل بگیرند. رائو می‌‌‌گوید ابریج در حال حاضر روی حدود ۵۰ زبان مختلف کار می‌کند. با توجه به اینکه یادداشت‌‌‌برداری خودکار در نهایت به یک امر بدیهی برای پزشکان تبدیل می‌شود، یک سوال بلندمدت برای شرکت‌هایی همچون ابریج این است که آیا شرکت‌های ثبت الکترونیک سوابق، همچنان به مشارکت با شرکت‌های پزشکی ادامه می‌دهند یا اینکه تصمیم می‌‌‌گیرند به طور مستقل، سیستم‌های داخلی خودشان را بسازند. خانم هاکنز از موسسه گارتنر، به شرکت اوراکل هلث اشاره می‌کند که هوش مصنوعی مولد را با یک دستیار دیجیتال ترکیب کرده تا بتواند با شرکت‌های شخص ثالث مثل ابریج رقابت کند.

حالا که تکنولوژی پزشک-محور ابریج در مقیاس بالا مورد استفاده قرار گرفته، این شرکت می‌‌‌خواهد از تکنولوژی پیچیده‌‌‌تری استفاده کند که در خدمت بیماران باشد. این شرکت در حال تست یک ویژگی است که نسخه پزشک را می‌گیرد و آن را به یک متن بسیار آسان و قابل فهم در حد دبستان تبدیل می‌کند. این نسخه قابل ترجمه به زبان‌‌‌های مختلف است. رائو می‌‌‌گوید، امیدواریم مشتریان شرکتی مثل اموری در نهایت بتوانند نشان دهند که سواد سلامت قابل ارتقاست.