در این همایش بذرپاش، وزیر راه، مسکن و شهر‌سازی به عنوان سخنران افتتاحیه همایش با بیان راهبرد‌ها و دغدغه‌‌‌های دولت در خصوص مسکن ملی و ضرورت توجه به همه عوامل موثر از جمله معابر و راه‌‌‌های دسترسی، خواستار توجه و اهتمام بیشتر به این مهم شد. وی بر لزوم توجه بیشتر به قیر به عنوان محصولی راهبردی و با اهمیت، ارتقای کیفیت قیر و ارائه روش‌‌‌های علمی‌ ‌‌برای کاهش مصرف آن تاکید کرد. وی با اشاره به طرح برخی ادعاها در خصوص قیر تهاتری اظهار کرد: در مجمع تشخیص مصلحت به طور قاطع از بند کاف تبصره یک قانون بودجه ۱۴۰۲ مجلس شورای اسلامی‌‌‌ دفاع کرده و بهترین راهکار برای خروج از بحران مالی در پروژه‌‌‌های زیرساختی را مدل پیشنهادی مجلس که بر مبنای قیر تهاتری است، اعلام کرد.

در ادامه این همایش معاونان و روسای سازمان‌های اجرایی وزارت راه با بیان اهمیت و ارزش محصول مهم و راهبردی قیر، وجود ۳۰۰‌هزار کیلومتر راه در کشور و عدم‌تخصیص و تامین منابع لازم برای نگهداری و آسفالت راه‌‌‌ها را از مهم‌ترین مسائل و مشکلات این حوزه بر شمردند و بر مدل قیر تهاتری به عنوان بهترین روش مالی برای رفع بن بست اجرای طرح‌‌‌های جاده‌‌‌ای کشور تاکید کردند. در جریان این رویداد مهم که هر ساله به همت رئیس، مدیران و اندیشمندان مرکز تحقیقات وزارت راه برگزار می‌شود، مدیران ارشد اجرایی استانی و کارشناسان حوزه راه کشور حضور یافته و به بیان مشکلات این حوزه در قالب طرح مساله می‌‌‌پردازند.

در همین ارتباط نیز اساتید و محققان با رویکرد حل مساله اقدام به تشکیل کارگروه‌‌‌ها و پنل‌‌‌های تخصصی کرده مسائل و مشکلات اساسی این صنعت را با رویکرد علمی ‌‌‌مورد بحث و تبادل نظر قرار می‌‌‌دهند. مجریان و مسوولان این بخش نیز به موازات حضور در کارگاه‌‌‌ها و پنل‌‌‌های تخصصی در جریان آخرین یافته‌‌‌های صنعتی که شرکت‌های تولیدی در نمایشگاه ارائه می‌‌‌کنند قرار می‌‌‌گیرند. نگاه همه‌جانبه و تعامل علمی، اجرایی و صنعتی، از دیگر دستاوردهای مهمی ‌‌‌است که‌‌‌ در این همایش و نمایشگاه جانبی آن به دست می‌‌‌آید تقدیر ویژه از چهره برجسته و ماندگار صنعت راه و آسفالت کشور جناب آقای دکتر سید نادر طباطبایی، عضو هیات علمی‌‌‌ دانشگاه صنعتی شریف به‌‌‌خاطر دستاوردهای علمی ‌‌‌و تلاش‌‌‌های موثر وی در حوزه راه و آسفالت کشور و همچنین آقای داوود محمدی رئیس هیات‌مدیره انجمن قیر ایران به نمایندگی از تولیدکنندگان بخش خصوصی صنعت قیر ایران بود که با اهدای لوح ویژه از سوی وزیر راه، مسکن و شهرسازی انجام گرفت.توجه بیشتر با رویکرد توسعه پایدار در فرآیند طراحی نگهداری و ساخت راه‌‌‌ها، استفاده از فناوری‌‌‌های نوین و آموزش‌‌‌های کاربردی در تمامی ‌‌‌سطوح اجرایی، استفاده از آسفالت‌‌‌های حفاظتی با محوریت صرفه‌‌‌جویی منابع، توجه ویژه به بخش خصوصی در تامین سرمایه و ورود آنان به حوزه اجرا و نگهداری راه‌‌‌ها و همچنین حمایت و استمرار قانون قیر تهاتری تاکید کردند. این ۶ ماده به صورت قطعنامه‌‌‌ای در این همایش مورد حمایت قرار گرفت. در همین ارتباط انجمن قیر ایران به نمایندگی از فعالان بخش خصوصی در صنعت قیر، از وزیر راه، مسکن و شهرسازی، پیشکسوتان این حوزه، اندیشمندان، تولیدکنندگان، تامین‌‌‌کنندگان تجهیزات و به ‌ویژه سرپرست مرکز تحقیقات وزارت راه، مسکن و شهرسازی جناب آقای دکتر حیدری و همکاران در برگزاری این رویداد مهم و راهگشا قدردانی کرد.