سوارنالاتا با بنگاه غیرانتفاعی «کاریا» همکاری می‌کند. کاریا از روستاییان هندی کمک می‌گیرد تا مجموعه داده‌‌‌های باکیفیتی برای شرکت‌های مایکروسافت، گوگل و هر شرکت دیگری که در دنیای هوش مصنوعی مولد فعالیت می‌کند، ایجاد کنند.  بنگاه کاریا برای افرادی مثل سوارنالاتا که در حوزه داده‌‌‌های هوش مصنوعی فعالیت می‌کنند و وظایف ساده‌‌‌ای مثل تولید پایگاه داده را انجام می‌دهند و در ۱۰۰ بخش و ۲۲ ایالت هند پراکنده‌‌‌اند، ساعتی ۵ دلار دستمزد در نظر گرفته است – ۲۰ برابر بیشتر از حداقل دستمزد در هند.

کاریا مدعی است که از زمان آغاز به کارش در سال ۲۰۲۱، به بیش از ۳۰‌هزار روستایی هندی که کارهایی مثل دریافت، برچسب‌‌‌زنی و تفسیر داده را برای آموزش هوش مصنوعی از طریق صدا، متن، تصویر و فیلم به ۱۲ زبان مختلف از جمله انگلیسی انجام داده‌‌‌اند، دستمزد پرداخت کرده است. به‌‌‌علاوه، کاریا که خودش را «تعاونی داده» می‌‌‌نامد، این امکان را برای کارکنانش فراهم کرده که به نوعی برای داده‌‌‌هایی که تهیه می‌کنند بهره مالکانه داشته باشند؛ یعنی با هر داده‌‌‌های که به فروش می‌‌‌رسد، یک حق داده به عنوان درآمد تکمیلی، به آنها پرداخت می‌شود. کاریا را «مانو چوپرا»، مهندس هندی فارغ‌‌‌التحصیل دانشگاه استنفورد تاسیس کرد تا مدل جهانی تولید داده‌‌‌های هوش مصنوعی را متحول کند. تداعی شدن این ایده در ذهن چوپرا، ریشه در مبارزه او با فقر دارد. چوپرا ۲۷ ساله در مصاحبه‌‌‌ای گفته: «در یکی از محلات فقیرنشین حومه دهلی بزرگ شدم. پیش از هر چیز با فقر روبه‌‌‌رو شدم. بنابراین، تنها چیزی است که حس می‌‌‌کنم ارزشش را دارد روی آن کار کنم.»

در طول زمانی که به عنوان دانشجوی مهندسی کامپیوتر در استنفورد تحصیل می‌‌‌کرد، ایده نفع عمومی از تکنولوژی به ذهنش رسید. در سال ۲۰۱۷ به هند بازگشت و به گروه تحقیقاتی مایکروسافت پیوست تا روش‌هایی را کشف کنند که از طریق ایجاد دسترسی به «کار دیجیتال شرافتمندانه»، به مبارزه با فقر شدید بپردازند. چوپرا طول و عرض کشورش را پیمود و متوجه شد میلیون‌‌‌ها روستایی در هند به گوشی هوشمند دسترسی دارند و حساب بانکی هم دارند. با این حال، مناطق روستایی هند، همچنان جزو فقیرترین مناطق دنیا هستند.

چوپرا می‌‌‌گوید: «هند گورستان موسسات غیرانتفاعی با کارکنان ماهر است. افراد زیادی امتحانش کرده‌‌‌اند، اما یاد دادن مهارت تخصصی به افراد کار خیلی سختی است. ایده‌‌‌ای که به ذهن من آمد این بود که چطور مهارت‌‌‌آموزی را دور بزنیم؟ آیا می‌توانیم به مردم، بابت مهارت‌‌‌هایی که از قبل دارند، پول بدهیم؟ مهارتی که روستاییان هند دارند چه بود؟ زبانشان.» هر سال، شرکت‌های مایکروسافت، گوگل و...، میلیاردها دلار برای جمع‌‌‌آوری داده‌‌‌هایی که بتوانند مدل‌‌‌های هوش مصنوعی خود را آموزش دهند، پول صرف می‌کنند. چوپرا می‌‌‌گوید: «مثلا سیری می‌تواند با یادگیری درست لهجه‌‌‌های مختلف هندی، بهتر کار کند. بنابراین به دریافت و یادگیری میلیون‌‌‌ها ساعت داده‌‌‌ نیاز دارد.» کاریا قصد دارد تا سال ۲۰۳۰ بیش از ۱۰۰ میلیون روستایی هندی را از فقر بیرون بیاورد.