ستون 2 ساخت وساز copy

در این میان به علت تولید محدود متریال‌های خام، صنعت‌های وابسته به تولید چوب هم نمی‌توانند رشد زیادی داشته باشند. یکی از مهم‌ترین صنایع وابسته به چوب‌MDF‌ها هستند. ام‌دی‌اف‌ها به طور گسترده‌ای در تولید وسایل چوبی، کابینت‌های آشپزخانه، درب، کفپوش و کارهای تزئینی و دکوری استفاده می‌شوند.  اما این صنعت همواره به علت دو موضوع گرانی واردات چوب خام و نبود چوب داخلی مورد تهدید قرار می‌گیرد. در این راستا پژمان چهرازی مدیرعامل لوح سبز جنوب از شرکت‌های تابعه توسعه نیشکر با بیان اینکه حفظ و صیانت از جنگل‌‌‌ها، به‌ویژه جنگل‌‌‌های با‌ارزش شمال کشور از اهمیت بالایی برخوردار است می‌گوید بنابراین ما تلاش کردیم تا از باگاس نیشکر ‌ام‌دی‌اف با‌کیفیت تولید کنیم.

به گفته چهرازی در سال‌های گذشته باگاس‌‌‌ها سوزانده و باعث آلودگی هوا می‌‌‌شدند، اما پژوهش‌‌‌ها نشان داد که می‌توان از آن استفاده‌‌‌های بهینه‌‌‌ای کرد. بر این اساس در سال‌های اخیر از تفاله‌‌‌های نیشکر، ‌ام‌دی‌اف که یکی از فرآورده‌‌‌های چوبی به شمار می‌رود، با کیفیت بین‌المللی تولید و به بازار‌‌‌های داخلی و خارجی عرضه می‌شود. به گفته این مدیرعامل جلوگیری از آلودگی و صدمه‌‌‌های زیست‌محیطی ناشی از آتش‌سوزی و امحای باگاس، ایجاد اشتغال مستقیم و غیرمستقیم و تاثیرات مثبت اقتصادی و اجتماعی در منطقه، ایجاد ارزش افزوده مطلوب در فرآیند تولید ‌ام‌دی‌اف از ماده اولیه باگاس و کمک به توسعه صنعتی مناطق نیشکرخیز جنوب کشور از جمله مزایای استفاده از این محصول در تهیه ‌ام‌دی‌اف است.

این مدیرعامل با بیان اینکه در حال حاضر، سهم صنعت نیشکر از بازار ام‌دی‌اف ایران پنج‌درصد است خاطرنشان کرد: باید رویکرد تازه‌ای در تولید این محصول از باگاس نیشکر در شرکت‌های متکی به نیشکر ایجاد شود.

وی در پاسخ به این سوال که در سال‌های اخیر نگرانی‌هایی در مورد خطرات احتمالی ‌ام‌دی‌اف ایجاد شده است؛ عمده نگرانی‌ها در رابطه با ‌ام‌دی‌اف چیست؟ گفت: عمده نگرانی در رابطه با استفاده از ‌ام‌دی‌اف انتشار یا متصاعد شدن گاز پرخطر فرمالدئید از آن است. عموما چسب مورد کاربرد در ساخت ‌ام‌دی‌اف چسب اوره فرمالدئید  (UF) نام دارد. اوره فرمالدئید چسبی سنتز‌شده با روش شیمیایی است که به‌صورت پودری یا مایع وجود دارد. این چسب از ترکیب اوره و فرمالدئید با نسبت‌‌‌های مشخص ساخته شده است.‌ درصد بیشتر فرمالدئید در ترکیب سبب افزایش خاصیت چسبندگی می‌شود و در مقابل هرچه میزان فرمالدئید به کار رفته در چسب بیشتر باشد، گاز فرمالدئید بیشتری نیز از پانل‌‌‌های چوبی متصاعد خواهد شد. فرمالدئید عموما ماده‌ای است که فرار بوده و به‌خاطر این ویژگی ذاتی خود ماه‌‌‌ها و حتی سال‌ها پس از تولید ‌ام‌دی‌اف نیز انتشار می‌یابد. به منظور کاهش خطرات کار با ‌ام‌دی‌اف راه‌حل‌هایی وجود دارد؛ نمونه آن استفاده از چسب‌های خاص و روکش‌های محافظ است.

این کارشناس صنعت ‌ام‌دی‌اف با بیان اینکه به علت نگرانی‌ها در این باره درخواست می‌شود تولیدات جدید با عمر کمتر از یک سال این محصول در دکوراسیون بیمارستان‌ها و به‌خصوص زایشگاه‌ها استفاده نشود تاکید کرد: میزان خطر‌ات احتمالی این محصول رابطه مستقیمی در میزان به‌کارگیری چسب دارد البته ما توانسته‌ایم با تغییر فرمولاسیون میزان خطرات را بسیار کاهش دهیم. وی در خصوص این سوال که ‌ام‌دی‌اف ایرانی بهتر است یا خارجی؟ گفت: یکی از مهم‌ترین تفاوت‌های بین ‌ام‌دی‌اف ایرانی و خارجی می‌توان به موج‌دار بودن گلاس‌های ایرانی اشاره کرد.

متاسفانه در کشور بعضی از برندهای ‌ام‌دی‌اف به دلیل پایین آوردن قیمت این محصول اقدام به تولید ورق‌های ‌ام‌دی‌اف با کیفیت پایین کردند که در نتیجه ورق‌های ‌ام‌دی‌اف به صورت یکنواخت و صاف نیست که این موضوع باعث شده تا اکثر خریداران به سمت بازار ‌ام‌دی‌اف خارجی بروند. گرچه این موضوع در برند‌های خارجی هم یافت می‌شود اما نسبت به تولید داخل کمتر است. به طور خلاصه می‌توان گفت که کیفیت انواع ‌ام‌دی‌اف چه خارجی و چه داخلی وابسته به بعضی از فاکتورهای مشخص است که موجب برتری آن محصول می‌شود و نمی‌توان با قطعیت گفت که تولید داخل بهتر است یا خارج یا بالعکس؛ چون بعضی از برندهای داخل هستند که کیفیت آنها حتی از کیفیت برندهای خارجی نیز بهتر است. اما ‌ام‌دی‌اف تولیدشده از باگاس نیشکر یکی از باکیفیت‌ترین ‌ام‌دی‌اف‌هاست که این موضوع باعث شده این محصول در حال حاضر به 12 کشور همسایه و اروپایی صادر شود.  این تولیدکننده در خصوص تفاوت ‌ام‌دی‌اف ایرانی و خارجی از لحاظ قیمت نیز گفت‌: این تفاوت از نظر قیمت به عوامل زیادی وابسته است که می‌توان به نوع چوب مورد استفاده، نوع روکش، هزینه‌های حمل‌ونقل، نیروی کار و انرژی اشاره کرد و به تبع هرچه کیفیت محصول بالا باشد قیمت آن نیز بیشتر است. ‌ام‌دی‌اف‌های خارجی به دلیل نوسان دلار در کشور دارای هزینه‌های بالاتری هستند که این مورد در خصوص ‌ام‌دی‌اف‌هایی است که دارای کیفیت و مرغوبیت مناسبی هستند اما به طور کلی یکی از مزایای ‌ام‌دی‌اف تولید‌شده از نیشکر مربوط به قیمت پایین آن است. تنوع محصولات با کیفیت بالا و قیمت مناسب و اشتغال‌زایی مزیت این محصول بومی است. چهرازی در نهایت خواستار حمایت‌‌‌های دولت و ممانعت از واردات ‌ام‌دی‌اف شد و افزود: همچنان شاهد واردات تخته واناچای از کشور‌‌‌های تایوان و چین هستیم و همین امر سبب شده محصولات تولیدی بسیاری از شرکت‌ها در انبار‌‌‌ها بدون متقاضی و مشتری بمانند و سرمایه‌گذاری‌‌‌ها هدر بروند.