خدمات جدید «شهر سالم» در پایتخت

امیر نورمحمدی، مدیرعامل شرکت شهر سالم در تشریح فعالیت‌‌‌های این شرکت اظهار کرد: این شرکت در سال ۷۲ با نگاه به درمان پرسنل شهرداری تهران تشکیل شد و تدریجا مراکز درمانی در وهله اول به منظور خدمت‌رسانی به کارکنان و بازنشستگان شهرداری پایتخت و پس از آن شهروندان تهران، راه‌‌‌اندازی شد و امروز تعداد این مراکز به ۱۹ مرکز رسیده است.

وی با بیان اینکه امروز مراکز درمانی شهرداری تهران بیش از ۶۰‌درصد خدماتشان را به شهروندان تهران و ۳۰ تا ۴۰‌درصد خدمات خود را به کارکنان و بازنشستگان شهرداری پایتخت ارائه می‌دهند، افزود: این مراکز صفر تا صد خدمات درمانی سرپایی و پاراکلینیکی را ارائه می‌دهند و مضاف بر آن از ۱۴۰۰ مرکز طرف قرارداد شامل مطب‌‌‌ها تا بیمارستان‌‌‌های فوق تخصصی، خرید خدمت داریم.

مدیرعامل شرکت شهر سالم با تاکید بر اینکه در سه دهه اخیر نگاه این شرکت مبتنی بر نگاه درمان‌محور بوده است، گفت: در این مدت علاوه بر نگاه درمان‌‌‌محور، موضوع پایش سلامت پرسنل نیز کم و بیش انجام شده ولی با رویکرد جدید مدیریت شهری، این نگاه درمان‌‌‌محور به سمت نگاه سلامت‌‌‌محور تغییر کرده است و این رویکرد ما درحالی تغییر کرده است که در اقتصاد درمان نیز این یک اصل است که به ازای هزینه هر یک واحد در حوزه سلامت، می‌توان از هزینه‌کرد صدها برابری در درمان، پیشگیری کرد. از این رو نگاه سلامت‌‌‌محوری، یک نگاه راهبردی برای ماست.

وی با بیان اینکه در یک سال گذشته و بر اساس نگاه و رویکرد جدید شرکت شهر سالم، تعاملات جدیدی میان شهرداری و وزارت بهداشت و درمان شکل گرفته است، گفت: بحمدالله ما به این نقطه رسیده‌‌‌ایم که یک دبیرخانه در شرکت شهر سالم ایجاد کنیم و موضوعات مرتبط در شهر تهران را در این دبیرخانه پیگیری کنیم و با استفاده از ظرفیت موجود در شهرداری و دانشگاه‌‌‌های علوم پزشکی، این موضوعات را به سرانجام برسانیم.

مدیرعامل شرکت شهر سالم اضافه کرد: علاوه بر این، در مراکز درمانی خود موضوع پایش سلامت کارکنان و کارگران را به صورت ۱۰۰ درصدی مورد توجه قرار داده‌‌‌ایم و امروز سلامت نزدیک به ۴۳‌هزار نفر در سطح مناطق و شرکت‌ها و سازمان‌های شهرداری را مورد پایش قرار داده‌‌‌ایم و برای این افراد پرونده سلامت تشکیل داده و در حال ایجاد نظام ارجاع هستیم و به موازات آن، موضوع پزشک خانواده را که یک سال است به صورت جدی مورد پیگیری قرار داده‌ایم، دنبال می‌‌‌کنیم.

نورمحمدی ادامه داد: در یک سال گذشته برای ۲۰‌هزار نفر از پرسنل شهرداری، پرونده ایجاد شده و ۱۱‌هزار پرونده فعال هستند و امروز درحال اجرای ویزیت در منزل برای کارکنان شهرداری هستیم.

وی با اشاره به اتصال این موارد به وسیله یک نرم‌‌‌افزار جامع گفت: به دنبال آن هستیم که به موازات اقدامات سلامت‌‌‌محور، نظام ارجاع و پزشک خانواده را تکمیل کنیم.

مدیرعامل شرکت شهر سالم با بیان اینکه نخستین جلسه دبیرخانه یاد‌شده با حضور وزیر بهداشت برگزار شده است، گفت: در این جلسه علاوه بر وزیر بهداشت، شهردار تهران، استاندار و روسای دانشگاه‌‌‌های علوم پزشکی شرکت داشتند و ما با توجه به تدوین شیوه‌‌‌نامه فعالیت دبیرخانه و برگزاری چند جلسه با روسای دانشگاه‌‌‌های علوم پزشکی، به دنبال افزایش سرانه فضاهای حوزه بهداشت و سلامت در شهر تهران هستیم.

نورمحمدی درباره برنامه‌‌‌های آتی و چشم‌‌‌انداز شرکت شهر سالم گفت: در راستای فعالیت‌‌‌های سلامت‌محور خود، افزایش مراکز طب کار را در دستور فعالیت‌‌‌های خود داریم و خدمت‌‌‌رسانی به مناطق محروم‌‌‌تر و کم‌برخوردارتر پایتخت، از اولویت‌‌‌های کاری ماست.

وی ادامه داد: همچنین با توجه به سالخورد‌‌‌گی جمعیت و مسائل پیش رو، رویکردهای ما در حوزه درمان نیز تخصصی‌‌‌تر شده و برای فعال‌‌‌تر شدنمان در حوزه طب سالمندی، به دنبال انعقاد تفاهم‌‌‌نامه‌هایی با دانشکده توانبخشی هستیم تا از ظرفیت‌‌‌های شهر تهران در این حوزه استفاده بیشتری کنیم.

مدیرعامل شرکت شهر سالم با بیان اینکه متاسفانه شاهد افزایش بیماران خاص در کشور و طبعا در شهر تهران هستیم، افزود: بر همین اساس به دنبال ایجاد درمانگاهی برای شیمی‌درمانی و داروخانه شبانه‌‌‌روزی برای بیماران خاص هستیم.

نورمحمدی با اشاره به آمار ارائه خدمات سلامت و درمان توسط مراکز درمانی شهرداری گفت: در سال ۱۴۰۱ به حدود ۳ میلیون نفر خدمت ارائه کرده‌‌‌ایم که از این تعداد حدود ۳۰ تا ۴۰‌درصد خدمات به کارکنان شهرداری بوده و بقیه به شهروندان تهرانی ارائه شده است و این نشان‌دهنده اقبال عمومی مردم به مراکز درمانی شهرداری تهران است.

وی در پاسخ به میزان رضایتمندی یا نارضایتی مخاطبان مراکز درمانی شهرداری تهران گفت: با توجه به اینکه تعرفه ما در مراکز درمانی، بر اساس تعرفه عمومی غیردولتی است، بعضا برخی از متخصصان راغب نیستند طرف قرارداد ما باشند، چراکه تعرفه ما با تعرفه آزاد، فاصله زیادی دارد و همین موجب شده است که بعضا با خلأهایی از متخصصان در مراکز خود مواجه باشیم و در برخی موارد نارضایتی‌‌‌هایی را به وجود آورده که البته ما برای حل این موضوع، تصمیم گرفتیم قدرالسهم خود را تا حد امکان کاهش دهیم که نتیجه آن افزایش سهم پزشکان و بالا رفتن جذابیت برای همکاری آنها شود. از این رو با این رویکرد، خوشبختانه موفق شدیم میزان نارضایتی‌‌‌ها را به‌ویژه در حوزه دندان‌پزشکی کاهش دهیم و اثر آن را در نتایج نظرسنجی‌‌‌ها به وضوح دیدیم و میزان مطلوبیت افزایش یافته است.

مدیرعامل شرکت شهر سالم در پاسخ به برخی گلایه‌‌‌‌های مطرح‌شده درباره عدم‌پرداخت مطالبات داروخانه‌‌‌های طرف قرارداد شهرداری تهران گفت: با تشکیل کارگروهی، تلاش کردیم تا مشکلات مطرح‌شده از سوی برخی داروخانه‌‌‌های طرف قرارداد را به سرعت پیگیری کنیم و نتیجه این پیگیری‌‌‌ها نشان داد که در عمده موارد گزارش‌شده، یا برخی از طرف‌‌‌های قرارداد به دنبال فضاسازی رسانه‌‌‌ای برای اهدافی خاص بودند یا واقعیت ماجرا در برخی از موارد، با گزارش اعلامی متفاوت بود؛ به عنوان مثال پس از دریافت یک گزارش از عدم‌پرداخت چندماهه مطالبات یک داروخانه طرف قرارداد، پیگیری‌‌‌های لازم انجام و مشخص شد که این گلایه و شکایت صحیح نبوده و با توجه به شراکتی بودن مالکیت داروخانه یادشده، یکی از شرکا از پرداخت مطالبات داروخانه به حساب شریک خود مطلع نبوده است.

نورمحمدی ادامه داد: البته ما مدعی نیستیم که هیچ اشکال و ایرادی در فرآیند کاری ما وجود ندارد ولی نسبت به یک سال قبل و با توجه به بدهی آن زمان، وضعیت ما به مراتب بهتر از گذشته است.

وی در ادامه با اعلام خبر راه‌‌‌اندازی مرکز نظارت فنی و بازرسی در شرکت شهرسالم گفت: برای ارائه خدمات هرچه بهتر به مردم و کارکنان شهرداری، بخشی را به عنوان نظارت فنی و بازرسی ایجاد کرده‌‌‌ایم که هریک از شهروندان می‌توانند سوالات و ابهامات خود را با این بخش درمیان بگذارند و با راه‌اندازی سامانه ۱۸۴۲ که شامل بخش‌‌‌های مختلف همچون پزشک خانواده و ویزیت در منزل است، این نظارت‌‌‌ها و بازرسی‌‌‌ها به صورت سامانه‌‌‌ای نیز پیگیری می‌شود.

مدیرعامل شرکت شهر سالم با بیان اینکه به زودی سامانه ۱۸۴۲ راه‌‌‌اندازی می‌شود، گفت: این سامانه شامل موارد اطلاع‌‌‌رسانی، ویزیت آنلاین، خدمات اورژانس و آمبولانس، نوبت‌‌‌دهی اینترنتی و موارد متعدد دیگری است که خدمات‌رسانی به شهروندان و کارکنان شهرداری را در حوزه سلامت و درمان ارتقا می‌دهد.

نورمحمدی در پایان با اشاره به آغاز واکسیناسیون کارگران خدمات شهری در موضوع هپاتیت خاطرنشان کرد: در راستای سلامت‌‌‌محوری و پایش سلامت کارکنان، تاکنون برای ۱۵‌هزار نفر از همکاران خدمات شهری که از زحمتکش‌‌‌ترین و البته آسیب‌‌‌پذیرترین اقشار جامعه هستند، تشکیل پرونده داده‌‌‌ایم و این آمار تا پایان سال به ۱۷‌هزار مورد می‌رسد و با توجه به اینکه نتایج بررسی‌‌‌های ما پایین بودن سطح آنتی‌بادی هپاتیت در بدن این عزیزان که دارای مشاغل پرخطر هستند را نشان داد، واکسیناسیون کارگری را میان این بخش از همکارانمان آغاز کردیم و تا امروز بیش از ۴‌هزار واکسیناسیون انجام شده است و پس از واکسیناسیون این افراد به دنبال اجرای نظام ارجاعات و ارجاعات درمانی آنها به صورت تقریبا رایگان هستیم. این موضوع را به صورت جدی پیگیری خواهیم کرد.