مرکز مشاوره بورسی در مشهد

به گزارش وب‌سایت اتاق مشهد، رئیس سازمان بورس درباره کارکردهای مرکز تامین مالی از بازار سرمایه در خراسان رضوی گفت: هدایت شرکت‌های متقاضی ورود به بازار سرمایه به سمت بورس یا فرابورس و قدم‌‌‌هایی که باید بردارند توسط این مرکز تامین مالی صورت می‌گیرد. اما بعضی شرکت‌های تولیدی و اقتصادی می‌توانند ابزارهای بدهی بازار سرمایه را به کار گیرند و به طرح‌‌‌های توسعه‌‌‌ای خود کمک کنند و در این رابطه، حمایت از تمامی این بخش‌ها، مدنظر است.

عشقی با اشاره به دغدغه بسیاری از کسب و کارها و دولت از موقوفه بودن بسیاری از دارایی‌‌‌ها به‌خصوص در حوزه املاک و مستغلات گفت: در تمام دستورالعمل‌‌‌ها در بازار سرمایه وقتی حرف از املاک و مستغلات به میان می‌‌‌آید، سند شش دانگ ملاک عمل است؛ زیرا قابلیت نقل‌‌‌وانتقال دارد. از این رو پیشنهاد می‌‌‌کنم با توجه به اینکه مشهد دارای موقوفات زیادی است، اتاق بازرگانی پیش‌قدم شده و در قالب کمیسیون تامین مالی با همکاری مرکز پژوهش بورس، کمیته‌‌‌ای تخصصی با حضور صاحب‌نظران و کارشناسان برای بررسی همه‌جانبه این موضوع ایجاد کند تا راهکاری اساسی اندیشیده شود و بتوان از قابلیت صندوق املاک و مستغلات بورس استفاده کرد.

آمادگی فرابورس برای ورود ماهانه یک شرکت خراسانی

مدیرعامل فرابورس ایران هم با اشاره به اینکه از ابتدای سال‌جاری ۱۰ شرکت را در فرابورس ایران عرضه عمومی کردیم، گفت: از این ۱۰ شرکت سه شرکت مربوط به استان خراسان رضوی است که با همکاری آنها این آمادگی وجود دارد تا به زودی سهام‌‌‌شان عرضه شود.

محمدعلی شیرازی‌ایران با تاکید بر اینکه برای ثبت شرکت‌های جدید تقاضای زیادی داریم که در صورت آمادگی شرکت‌های متقاضی، فرابورس آمادگی این را دارد تا حداقل هر ماه یک شرکت از خراسان رضوی را وارد فرابورس کند، گفت: فضا برای ورود شرکت‌ها فراهم است، ما حتی قابلیت این را داریم که هر هفته دو شرکت را پذیرش کنیم؛ اما مساله‌ای که وجود دارد این است که شرکت‌های متقاضی هم باید این آمادگی را داشته باشند تا توسط فرابورس پذیرش شوند.

مدیرعامل فرابورس ایران درباره نحوه پذیرش شرکت‌های دانش‌‌‌بنیان اظهار کرد: در این رابطه ما بازار دانش‌‌‌بنیان را داریم که مختص این شرکت‌هاست. بسیاری از شرکت‌های دانش‌‌‌بنیان کسب‌و‌کار مشخصی دارند؛ اما تعدادی از آنها به لحاظ مالی-مدیریتی ضعف‌‌‌هایی دارند. با توجه به اینکه ما شرکت‌ها را به سهامداران حرفه‌‌‌ای عرضه می‌‌‌کنیم، شرکت‌های دانش‌بنیان هم قابلیت پذیرش دارند؛ اما باید در کنار آنها مشاوران سرمایه‌گذاری نیز حضور داشته باشند.

شیرازی در خصوص قابلیت‌‌‌های شرکت‌های خراسان رضوی برای حضور در فرابورس گفت: اقتصاد خراسان رضوی ۵‌درصد اقتصاد کل کشور است و ۸‌درصد جمعیت کشور در این استان ساکن هستند؛ اما کمتر از ۲‌درصد ارزش بازار فرابورس مربوط به شرکت‌های این استان است که همین آمار نشان می‌دهد این ظرفیت باید بیشتر از اینها باشد، در صورتی که شرکت‌های خراسان رضوی در فرابورس از طریق فرهنگ‌‌‌سازی، برگزاری سمینارها و آشنایی شرکت‌ها با ابزارهای بازار سرمایه، افزایش پیدا کنند می‌توانند ظرفیت‌‌‌های بالقوه این استان را بالفعل کنند.

رضا خواجه‌‌‌نائینی، مدیرکل امور اقتصادی و دارایی خراسان هم با اشاره به ایجاد مرکز تامین مالی در استان برای اولین بار در خراسان رضوی تصریح کرد: حضور بیشتر شرکت‌های مشاور سرمایه‌گذاری و مرتبط با بورس در استان با نقش‌آفرینی اتاق بازرگانی که معرف شرکت‌های خصوصی توانمند است، می‌تواند سهم ما را در بازار سرمایه افزایش دهد.

خواجه‌‌‌نائینی افزود: از ابتدای سال شروع خوبی داشتیم و سه شرکت خراسانی را وارد بازار سرمایه کردیم که حدود ۱۰۰۰ میلیارد تومان جذب سرمایه داشته‌‌‌اند. مدیرعامل فرابورس نیز وعده داده تا آخر سال تعداد شرکت‌های خراسانی در این بازار به عدد ۱۰ برسد. پیش‌بینی می‌‌‌کنم تا سال آینده سهم ۶/ ۱ درصدی خراسان رضوی در بازار سرمایه به ۳‌درصد برسد، چراکه در حال حاضر رغبت شرکت‌ها نیز برای حضور در بورس افزایش پیدا کرده است و امیدواریم تا سال آینده تعداد شرکت‌های استان ما در بورس از ۴۰ شرکت به ۸۰ شرکت افزایش یابد.

مدیرکل امور اقتصاد و دارایی خراسان رضوی در پاسخ به سوالی درخصوص احتمال افزایش میزان سرمایه‌گذاری خارجی با ایجاد مرکز تامین مالی از بازار سرمایه در استان گفت: طبیعتا بورس موجب اطمینان خاطر سرمایه‌گذاران خارجی و داخلی نسبت به شرکت‌های خصوصی می‌شود؛ چون تمام قراردادهای مالی آنها در این بازار شفاف است. شرکت‌های خارجی هم در یک شرکت بورسی به خاطر شفافیت بالای آن بهتر سرمایه‌گذاری می‌کنند و ایجاد این مرکز قطعا در حوزه افزایش سرمایه‌گذاری خارجی می‌تواند نقش موثری ایفا کند.

فرهاد سحرخیز، رئیس کمیسیون سرمایه‌گذاری و تامین مالی اتاق بازرگانی خراسان رضوی هم درباره هدف‌‌‌گذاری پذیرش ۱۰ شرکت استان در بازار بورس تا پایان سال گفت: برای تحقق این هدف باید ۱۰۰ واحد شناسایی‌‌‌شده در سطح استان را که پتانسیل ورود به بازار بورس دارند، در کمیسیون بررسی و اولویت‌‌‌بندی کرد تا فرآیند ورود آنها به بازار سرمایه تسریع شود. در این راستا از سازمان بورس و اوراق بهادار درخواست می‌‌‌کنیم امکان عضویت خارج از نوبت پنج واحد استان در بازار سرمایه را فراهم کند.

بازدید از کارخانه نخستین دانش‌‌‌بنیان بازار سرمایه

به گزارش «دنیای‌اقتصاد» شرکت دانش‌‌‌بنیان نیان الکترونیک که همین امسال به عنوان نخستین شرکت نوع یک به بازار سرمایه راه یافت، یکی از مقاصد مدیران ارشد سازمان بورس و اوراق بهادار در سفر به استان خراسان رضوی بود و مجید عشقی، رئیس سازمان بورس، جواد جهرمی، مدیرعامل بورس کالا، علی نقوی، مدیرعامل بورس انرژی، با همراهی سایر مدیران ارشد بورس و مدیران محلی از کارخانه نیان الکترونیک در شهرک صنعتی توس مشهد بازدید کردند.

رئیس سازمان بورس در این بازدید ضمن ابراز خرسندی از علاقه شرکت‌هایی نظیر نیان الکترونیک برای ورود به بورس گفت: رویکرد کلی ما در بازار سرمایه این است که شرکت‌های بخش خصوصی سهم بیشتری در بورس  داشته باشند تا بتوانند تداوم فعالیت خود را با ورود به این بازار تضمین کنند. اگر بورس آشنایی کاملی نسبت به شرکت‌های صنعتی داشته باشد بهتر می‌تواند به این شرکت‌ها خدمات بدهد و از طرفی دیگر اگر شرکت‌ها نیز در رابطه با بازار سرمایه و فرآیند آن اطلاعات بیشتری داشته باشند و این ارتباط دوسویه را قوی‌تر کنند، بهتر می‌توانند از ابزارهای موجود در این بازار در جهت توسعه و رشد خود استفاده کنند.

مجید عشقی در رابطه با ورود نیان الکترونیک به بازار سرمایه گفت: نیان پس از موفقیت‌ها و دستاوردهای حاصل از حضور ۳۰ ساله خود در صنعت الکترونیک با ورود به بازار سرمایه، افزایش میزان رشد و توسعه خود را تضمین کرده است. شرکتی که توانسته با حذف رقیب‌های خارجی، حضور خود را در بازارهای داخلی و بین‌المللی تثبیت کند، قطعا با تامین مالی می‌تواند قدم‌های موثرتری در مسیر رشد بردارد.