مسکن به جای کارخانه

محمدامین سالاری‌‌‌پور در مورد وضعیت منطقه ۱۶ با بیان اینکه مساحت منطقه۱۶، ۱۶۵۲ هکتار است که از این میان ۱۳۷ هکتار یعنی ۲/ ۸‌درصد مساحت بافت فرسوده منطقه است، گفت: جمعیت ساکن در بافت فرسوده بیش از ۸۷۵‌هزار نفر و تعداد خانوار ساکن در بافت فرسوده ۱۳۵‌هزار و ۲۴ خانوار است. بافت فرسوده این منطقه از نوع املاک ریزدانه با وسعت کم و گذرهای کم‌عرض بوده است.

وی با بیان اینکه تعداد پروانه صادره چهار ماه اول سال ۱۴۰۱ برابر ۷۴ پرونده و تعداد پروانه صادره چهار ماه اول سال ۱۴۰۲ برابر ۱۶۷ پروانه است، گفت: این آمارها بیانگر رشد بیش از دو برابری پروانه‌‌‌های صادره است. از تعداد ۱۶۷پروانه صادره در سال ۱۴۰۲، تعداد ۶۷ پرونده واقع در بافت فرسوده بوده که حدود ۴۰‌درصد از پروانه‌های صادره را به خود اختصاص می‌دهد و نکته قابل تامل اینکه از این تعداد، ۳۱مورد به صورت تجمیعی بوده است که حدود ۴۶‌درصد را تشکیل می‌دهد. اما مساله مهم این است که از ۱۶۷ پرونده صادره در سطح منطقه ۱۶، ۸۵ پرونده تجمیعی بوده است.

شهردار منطقه ۱۶ درباره برنامه‌‌‌های این شهرداری برای تشویق مردم به تجمیع ساختمان‌‌‌های فرسوده با بیان اینکه با توجه به اقدامات صورت‌گرفته و تعیین رویکرد جدید در جهت استفاده از ظرفیت‌‌‌های معاونت شهرسازی و دبیرخانه کمیسیون ماده ۵ و همچنین ایجاد صرفه اقتصادی برای مالکان، کلان‌پروژه‌‌‌های تجمیعی با همکاری معاونت شهرسازی منطقه، سازمان نوسازی و معتمدان محلی در حال شکل‌‌‌گیری است، گفت: اکنون دو طرح ۲۰ پلاکی در نواحی ۳ و ۱ تعریف شده است که این باعث آزادسازی املاک از طرح، انتقال حق توسعه ایشان به طرح و حذف موضوع تملک توسط شهرداری و همچنین بازگشایی معابر می‌‌‌شود. ضمنا ساخت املاک تجمیعی از روند صعودی قابل قبولی برخوردار است به گونه‌‌‌ای که ۵۰‌درصد پروانه‌‌‌ها به صورت تجمیعی هستند.

سالاری‌‌‌پور در خصوص برنامه‌‌‌ها و هدف‌گذاری‌‌‌های شهرداری تهران برای زمین‌‌‌های بزرگ‌مقیاس و رها‌شده سطح منطقه که اغلب برای شرکت‌ها یا نهادهای دولتی است، گفت: در خصوص این زمین‌‌‌های بزرگ‌مقیاس، موضوع به صورت هدفمند در قرارگاه جهادی تامین مسکن با حضور اعضا و شهرداران نواحی در اولویت کاری قرار گرفته است. پیش‌تر در این منطقه املاک بزرگ‌مقیاسی مانند طرح ۸۰۰واحدی پسماند، ۲۷۰۰ واحدی چیت‌سازی و ۱۰۵۶ واحدی روغن نباتی قو در حال مکاتبه با کمیسیون ماده ۵ بوده‌‌‌اند که پس از اخذ مصوبه می‌توان گفت که این سبب تولید حدود ۴۵۵۰واحد مسکونی و ایجاد عوارض ۸۰۰میلیاردی برای این منطقه خواهد شد و انتظار می‌رود با پیگیری‌‌‌های صورت‌گرفته طی شش ماه دوم سال این روند در طرح‌‌‌های دیگر ادامه یابد.

وی در مورد رونق ساخت‌وساز در این منطقه گفت: پیش‌بینی می‌شود  روند توسعه در این منطقه با تعریف پروژه‌‌‌های تجمیعی مختلف در بافت فرسوده، پروژه‌‌‌های تجمیعی خارج از بافت و تعریف کلان‌پروژه‌های مسکونی، تجاری، خدماتی شتاب بیشتری یابد.

سالاری‌‌‌پور در خصوص ساماندهی گاراژها گفت: با تعریف محدوده طرح توسعه مبتنی بر حمل‌ونقل عمومی (TOD) در ناحیه ۶ این منطقه که بخش اعظمی از گاراژها، سردخانه، توقفگاه و انبارها در آن واقع شده، اقدامات لازم در خصوص احیا و باززنده‌‌‌سازی این محدوده با تغییر پهنه، اصلاح شبکه معابر و رونق حمل‌ونقل عمومی مدنظر قرار دارد. اما از دیرباز یکی از بزرگ‌ترین معضلات ترافیکی منطقه ۱۶ تردد کامیون‌‌‌ها از معابر محلی محلات منطقه۱۶ در ساعات غیرمجاز بوده است چراکه ساعت تردد کامیون‌‌‌ها در محدوده شهری تهران از ۲۱ شب تا ۶ صبح است و در غیر‌این ساعت تردد مجاز نیست و این پدیده مسائلی را ایجاد کرده است به گونه‌‌‌ای که کامیون‌‌‌های مراجعه‌کننده از مبدأ شهرستان برای اینکه قبل از ساعت ۶ صبح به باربری برسند در حاشیه شهر تهران با سرعت بسیار زیاد تردد کرده و به اذعان پلیس راهور حدودا ۳۰‌درصد تصادفات شدید این محدوده در ارتباط با کامیون‌‌‌های مذکور است و همچنین کامیون‌‌‌هایی که بعد از ۶ صبح به تهران می‌‌‌رسیدند به جهت صرفه‌‌‌جویی در زمان، از معابر محلی (محلات بعثت، باغ آذری و جوادیه) برای رسیدن به باربری‌‌‌های شمال منطقه استفاده می‌‌‌کردند که این از طرفی سبب سلب آسایش اهالی شده و از طرف دیگر موجب تصادفات وحشتناک با عابرین-که آخرین بار نیز یک کودک قربانی شده- می‌شود.

وی با بیان اینکه بنا به پیشنهاد رئیس پلیس راهور تهران بزرگ پیشنهاد دسترسی کنترل شده به کامیون‌‌‌ها مطرح و بعد از برگزاری شش جلسه کارشناسی در سطوح مختلف با حضور تمامی ذی‌نفعان مصوب شد، گفت: براین اساس کامیون‌‌‌ها می‌توانند در ساعات غیر‌اوج از طریق شبکه معابر شریانی و پهن منطقه تردد کنند به طوری که از ساعت ۹ تا ۱۵ از بزرگراه آزادگان وارد بزرگراه تندگویان و سپس بزرگراه بعثت و متعاقبا رجایی شمال شده و وارد باربری مربوطه در محدوده شوش شده و حداکثر تا ساعت ۱۵ از خیابان فدائیان مستقیما وارد بزرگراه آزادگان شده و از شهر خارج شوند. در حال حاضر نصب ۱۴ دوربین‌‌‌ پلاک‌خوان در محدوده شهری منطقه به منظور نظارت هرچه بیشتر در دستور کار معاونت حمل‌ونقل و ترافیک شهرداری منطقه ۱۶ قرار دارد. سالاری‌‌‌پور در مورد ظرفیت‌‌‌های سرمایه‌گذاری در این منطقه گفت: بوستان بعثت با مساحتی حدود ۵۳ هکتار با قابلیت‌‌‌های متعدد از جمله شهربازی به مساحت ۱۲‌هزار مترمربع، دریاچه‌‌‌ای به متراژ ۳۶‌هزار مترمربع که امکان قایقرانی در آن فراهم شده، راه‌اندازی رستورانی به متراژ ۱۰۰۰ متر‌مربع در سه طبقه که مشرف به دریاچه است و وجود گونه‌‌‌های مختلف گیاهی و درختان کهنسال و هوای بسیار دلپذیر و به دلیل وجود بزرگ‌ترین ریل قطار داخل پارکی کشور به طول ۱۲۰۰ متر و... یکی از زیباترین و کم‌نظیر‌‌‌ترین بوستان‌‌‌هایی است که با دارا بودن تمامی سرانه‌‌‌های تفریحی و فضای سبز، پتانسیل قوی برای سرمایه‌گذاران در این بوستان فراهم است که به محض وصول نظریه هیات کارشناسان رسمی دادگستری و برگزاری فراخوان جذب سرمایه‌گذاری این امر محقق می‌شود.

شهردار منطقه ۱۶ با اشاره به اهمیت شناسایی ظرفیت‌‌‌های توسعه گردشگری در منطقه خاطرنشان کرد: این مهم یک اولویت غیر‌قابل انکار است و حضور گردشگر از بزرگ‌ترین محرک‌‌‌های اقتصادی به شمار می‌رود، به طوری که این اتفاق با به‌کارگیری همزمان ظرفیت‌‌‌های داخلی و خارجی منافع اجتماعی، اقتصادی، زیست محیطی و فرهنگی را به همراه دارد و این موجب گسترش روابط بین‌بخشی و ... می‌شود. این بوستان با قابلیت‌هایی که دارد و به دلیل پتانسیل‌‌‌های موجود و جاذبه‌‌‌های مهم گردشگری، قابلیت احداث مجموعه‌‌‌های بزرگ ورزشی و سالن آمفی تئاتر روباز و راه‌اندازی مراکز خرید و... را دارد که با هدف جذب گردشگران طراحی و تجهیز می‌شود.

سالاری‌‌‌پور خاطرنشان کرد: با انعقاد قراردادهای مشارکتی و معرفی بوستان به عنوان قطب گردشگری جنوب پایتخت، به وجود آمدن زمینه‌‌‌های شغلی فراوان، ارتقای سطح فرهنگی منطقه، تبادلات اجتماعی بین گردشگران، احیای آداب و رسوم محلی و توجه به هویت محلی، کاهش مهاجرت و... از جمله اتفاقات مثبت مهمی است که برای منطقه رقم می‌‌‌خورد.