نیاز فزاینده به کمک‌‌‌های غذایی در منطقه کوپنیک برلین، جایی که مرکز هواداران تیم بوندس‌لیگایی اف سی یونیون برلین قرار دارد که به یک نقطه توزیع مواد غذایی تبدیل شده، به وضوح مشهود است. صف طولانی از مردم در فضای باز ایستاده‌اند و منتظر ورود به مرکز هستند. دمای هوا ۳۰ درجه سانتیگراد (۸۶ فارنهایت) است و هیچ سایه‌ای دیده نمی‌شود. دنیس لوئر یک پدر مجرد دارای یک فرزند، برای اولین بار از یک بانک مواد غذایی بازدید می‌کند. برای مدت طولانی، او بیش از حد از این کار اکراه داشت و از رفتن به مکان‌‌‌های خیریه خجالت می‌‌‌کشید.

او در گفت‌‌‌وگو با دویچه‌وله اظهار کرد: می‌‌‌خواستم این کار را امتحان کنم، در حالی که در گذشته خیلی خجالت‌زده بودم. لوئر گفت: به دلیل هزینه‌‌‌های بالای غذا، تامین هزینه‌‌‌های زندگی به طور فزاینده‌‌‌ای برای من دشوار شده است. با این حال، امروز او تمام شهامت خود را جمع کرده است و مشتاقانه منتظر است تا سبدی از مواد غذایی را که فقط با قیمت ۵۰/ ۱ یورو (۷۰/ ۱ دلار) به او فروخته می‌شود و قیمت آن برای همه یکسان است به خانه ببرد.

به گفته اداره آمار فدرال آلمان، هزینه‌‌‌های مواد غذایی در این کشور تقریبا ۱۵‌درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته است. برای بسیاری، این به آن معناست که اوضاع مالی خوب نیست، به همین دلیل است که آنها برای گذراندن زندگی به بانک‌های مواد غذایی متکی هستند. انجمن فدرال تافل گزارش می‌دهد که از زمانی که روسیه در فوریه ۲۰۲۲ تهاجم تمام‌عیار خود به اوکراین را آغاز کرد، ۲۰‌درصد از بانک‌های مواد غذایی آلمان شاهد دو برابر شدن متقاضیان موادغذایی رایگان یا ارزان شدند.

کارول سیله، یک مدیر داوطلب در بانک غذایی کوپنیک به دویچه‌وله گفت: قبل از جنگ، در روزهای سه‌‌‌شنبه‌‌‌ کمتر از ۳۴۰ نفر برای دریافت غذا به مرکز ما رجوع می‌‌‌کردند، اما اکنون، اغلب تعداد مراجعه‌کنندگان به فراتر از ۵۰۰ نفر می‌‌‌رسد. یک شخص داوطلب به نام ریتا هیرش که سوابق دقیقی را برای مرکز توزیع کلیسا نگهداری می‌کند، افزود: جمعه گذشته ما حدود ۵۶۴مراجعه‌کننده داشتیم.

نیازمندان بیشتر به دلیل جنگ

سیله می‌‌‌گوید: ما به دلیل جنگ شاهد حضور نیازمندان بیشتری در مرکز خود هستیم. خوشبختانه، ما هنوز مجبور به محدود کردن پذیرش نشده‌‌‌ایم. هر کسی که مدارک لازم را داشته باشد که ثابت کند نیازمند است می‌تواند کمک غذایی دریافت کند. با این حال، سایر بانک‌های مواد غذایی قبلا شروع به کاهش مقدار غذایی که به ازای هر نفر تحویل می‌دهند، کرده‌‌‌اند و برخی از آنها حتی پذیرش افراد جدید را متوقف کرده‌‌‌اند.

تتیانا کودینا به همراه پسر خردسالش از جنگ اوکراین گریخته است. شوهر و پسر بزرگ‌تر او در شهر کی‌یف پایتخت اوکراین مانده‌‌‌اند. کودینا هر سه‌شنبه با پسرش به بانک غذا سر می‌‌‌زند. او به دویچه وله گفت: این کار به من کمک می‌کند تا مقدار زیادی پول پس‌‌‌انداز کنم. همچنین فرصتی برای ملاقات و گپ زدن با دیگر آلمانی‌‌‌ها و اوکراینی را به من می‌دهد که به گفته او این کار اندکی حواس او را از یادآوری مصیبت وارده بر او پرت می‌کند.

داوطلبان خیر در برلین اولین بانک غذای تافل آلمان را در سال ۱۹۹۳ تاسیس کردند. این سازمان می‌‌‌گوید که حدود ۲ میلیون نفر را پشتیبانی می‌کند و شعب منطقه‌‌‌ای آن کمک‌‌‌های غذایی و مالی بسیاری را دریافت می‌کنند. آنها همچنین شاهد حمایت سوپرمارکت‌‌‌های زنجیره‌‌‌ای بزرگ مانند Rewe، لیدل و آلدی هستند که غذای اضافی و اقلام خوراکی با عیوب اندک را اهدا می‌کنند که در غیر‌این صورت به سطل زباله ریخته خواهند شد.

راه نجات برای افراد فقیر

بانک‌های مواد غذایی آلمان برای کمک به افرادی که در فقر زندگی می‌کنند، یعنی کسانی که کمتر از ۶۰‌درصد از درآمد خالص متوسط در این کشور را در اختیار دارند، کمک‌‌‌هایی را جمع‌آوری کرده و توزیع می‌کنند. در آلمان با این تعریف، حدود ۱۳ میلیون نفر زیر خط فقر زندگی می‌کنند. انجمن ایالتی تافل می‌‌‌گوید کمک‌‌‌های غذایی مدتی است که کاهش یافته است. به گفته آندریاس استپون، رئیس جدید منتخب تافل، دلایل مختلفی برای این اتفاق وجود دارد.  او گفت: یکی از عوامل این است که سوپرمارکت‌‌‌ها در حال حاضر تمایل دارند اقتصادی‌‌‌تر کار کنند تا در پایان روز، غذای دورریز زیادی برایشان باقی نماند. ما اصولا از این اتفاق استقبال می‌‌‌کنیم، زیرا همیشه فکر می‌‌‌کنیم وقتی ضایعات مواد غذایی به حداقل برسد، خوب است.