این موج گرما در بخش‌‌‌هایی از کانادا، چین، شمال آفریقا و ژاپن هم در جریان است. بخش عظیمی‌‌‌ از جنوب اروپا، تحت یک موج هوای گرم که از آفریقا به سمت شمال حرکت کرده، گرمای شدیدی را تجربه می‌کند. هشدارهایی هم در مورد رکوردهای جدید در مناطقی از ایتالیا، یونان، ترکیه و بالکان داده شده است. طبق آخرین داده‌‌‌ها، از آنجا که اروپا در موج‌‌‌های گرمای تابستانی همچنان غوطه‌‌‌ور است، تولید و مصرف بستنی در این قاره در حال رشد است.  بستنی نوع تحول‌‌‌یافته نوشیدنی‌‌‌ها و دسرهای یخ‌‌‌زده است. نخستین کارخانه صنعتی بستنی‌‌‌سازی جهان در سال ۱۸۵۱در مریلند ایالات متحده آمریکا، کار خود را آغاز کرد. نخستین مغازه بستنی فروشی در آمریکا نیز در سال ۱۷۷۶ در نیویورک شروع به کار کرد. مهاجران آمریکایی اولین کسانی بودند که اصطلاح ice cream را به کار بردند.

همچنین بستنی می‌تواند شامل دیگر انواع لبنیات مثل خامه باشد که به همراه مواد شیرین‌‌‌کننده و طعم‌‌‌دهنده تهیه می‌شود. بر اساس داده‌‌‌های یورواستات، کشورهای عضو اتحادیه اروپا در سال ۲۰۲۲ بالغ بر ۲/ ۳ میلیارد لیتر بستنی تولید کردند که در مجموع ارزش آن به بیش از ۶ میلیارد یورو می‌‌‌رسد. این میزان نسبت به سال ۲۰۲۱ حدود ۵‌درصد افزایش داشته است. در همین مدت، حدود ۲۵۰ میلیون کیلو بستنی به خارج از اتحادیه اروپا صادر شده که در مقایسه با ارقام موجود قبلی ۲‌درصد کاهش را نشان می‌دهد. کاهش ارقام صادراتی، به‌‌‌رغم افزایش تولید، نشان از متوسل شدن اروپایی‌‌‌ها به خوردن بستنی برای غلبه بر گرما دارد. علاوه بر تابستان‌‌‌های گرم‌‌‌تر، این اعداد نشان‌‌‌دهنده عشق اروپایی‌‌‌ها به این دسرهای یخ‌‌‌زده است و برخی از مورخان ادعا می‌کنند اولین بستنی مخلوط با لبنیات در ایتالیا ساخته شده است.

بر اساس شواهد تاریخی اسکندر مقدونی در قرن چهارم قبل از میلاد، به نوشیدنی‌‌‌های یخی علاقه فراوانی داشته و در مدارک دیگر نیز دیده شده که در سال ۶۲ قبل از میلاد، نرون، امپراتور روم افرادی را به کوهستان‌‌‌های آپنین می‌‌‌فرستاد تا برایش یخ و برف بیاورند، سپس آن را با شربت، پوره میوه یا عسل مخلوط کرده و می‌‌‌خورده است. به گفته شرکت تحقیقات بازار Research and Markets، رشد مصرف بستنی نیز با شهرنشینی سریع این قاره و بهبود فناوری لبنیات مطابقت دارد.

اسکوپ بزرگ آلمانی

آلمان در سال ۲۰۲۲ بالغ بر ۶۲۰ میلیون لیتر بستنی تولید کرد که تقریبا یک‌پنجم کل تولید سالانه در این منطقه را به خود اختصاص داد و تولید ۶۱۴ میلیون لیتری خود در سال ۲۰۲۱ را بهبود بخشید. کشورهای اروپای جنوبی یعنی فرانسه و ایتالیا با تولید ۵۹۱ و ۵۷۱ میلیون لیتر بستنی از آلمان پیروی کردند. بستنی آلمانی با قیمت متوسط ۵/ ۱ یورو در هر لیتر ارزان‌ترین بستنی اروپا بود و پس از آن بستنی‌‌‌های فرانسوی و ایتالیایی قرار دارند. اتریش که در سال ۲۰۲۲ نزدیک به ۲ میلیون لیتر بستنی تولید ‌‌‌کرد، گران‌‌‌ترین بستنی قاره را با قیمت ۷ یورو به ازای هر لیتر به خود اختصاص داد که قیمت بستنی در این کشور بیش از چهار برابر همسایه آلمانی‌‌‌اش است.

صادرات سنگین وزن فرانسه

کشورهای اتحادیه اروپا در سال ۲۰۲۲ حدود ۲۵۰ میلیون کیلو بستنی به کشورهای غیر‌اروپایی صادر کردند و ۶۱ میلیون کیلوگرم نیز وارد کردند. فرانسه با ۵۳ میلیون کیلوگرم صادرات به خارج از اتحادیه اروپا، بالاتر از هلند، ایتالیا، آلمان و بلژیک در صدر جدول برترین صادرکنندگان بستنی در این منطقه قرار دارد. بازار تجارت بستنی فرانسه تا حد زیادی بزرگ‌ترین در اتحادیه اروپا بود و پس از آن کشورهای ایرلند و آلمان قرار داشتند.

کدام کشورها بیشترین بستنی را مصرف می‌کنند؟

بر اساس ارقام سال ۲۰۲۰، بلژیکی‌‌‌ها بیش از ۱۶ کیلو بستنی به ازای هر نفر خریداری می‌کنند که بیشترین میزان در قاره اروپاست. تنها پرتغال و لهستان به ترتیب با مصرف ۱۸/ ۱۴ و ۶/ ۱۳ کیلو به ازای هر نفر به فروش سرانه بستنی بلژیک نزدیک بودند. کشورهای اسکاندیناوی همچنین به عنوان بزرگ‌ترین دوستداران بستنی در طول زمان شهرت پیدا کرده‌‌‌اند و سوئد، دانمارک، نروژ و فنلاند از بالاترین سرانه خرید بستنی برخوردار هستند.