این غول موادغذایی یکی از اولین شرکت‌های چندملیتی بزرگ است که این کار را انجام می‌دهد و این نشانه مطمئنی از اهمیت این فناوری در آینده نزدیک است. علاوه بر این، با یک کمپین تبلیغاتی خیره‌‌‌کننده ایجاد شده توسط هوش مصنوعی تحسین‌برانگیز بودن آن تایید می‌شود که چگونه این فناوری، همراه با استعداد انسانی، می‌تواند نتیجه شگفت‌‌‌انگیزی را به ارمغان بیاورد.

در اینجا مروری بر برخی از روش‌هایی خواهیم داشت که چگونه مشهورترین شرکت نوشابه‌‌‌سازی جهان از هوش مصنوعی مولد استفاده می‌کند. پراتیک تاکار در این خصوص اظهار کرد: من معتقدم که هوش مصنوعی شکاف بین خلاقیت انسان و هویت برند را پر خواهد کرد. او می‌گوید: کوکاکولا همیشه این شکاف را برطرف کرده است. تاکار معتقد است که مردمی شدن هوش مصنوعی به معنای مردمی شدن کوکاکولا یا حداقل هویت این برند است. برنامه ما این است که با ساخت ابزارهایی به این هدف دست یابیم که به هرکسی اجازه می‌دهد با روش‌های جدید ارتباطی با آن هویت ارتباط برقرار کند. اخلاق یکی از جنبه‌های مهم در هوش مصنوعی است و امید من این است که این نکته برای کارکنان ما در سراسر عملیاتی به بزرگی کوکاکولا مهم باشد.

تبلیغات ویدئویی مولد

یکی از اولین ثمرات حرکت کوکاکولا به سمت هوش مصنوعی مولد، یک تبلیغ با نام شاهکار بود. این ویدئوی تحسین‌شده برخی از مشهورترین آثار هنری جهان را زنده می‌کند و انیمیشن‌‌‌های تقویت‌‌‌شده با هوش مصنوعی را با اکشن زنده ادغام می‌کند. این تبلیغ با همکاری OpenAI، با استفاده از مدل تصویر تولیدی DALL-E۲ و ChatGPT ایجاد شد. این نتیجه مشارکتی است که در اوایل سال ۲۰۲۳ شکل گرفت، زمانی که کوکاکولا اعلام کرد در حال همکاری با آژانس Bain and Company  برای یافتن موارد استفاده خلاقانه از هوش مصنوعی در بازاریابی و تبلیغات است.

شاهکار در چند سطح کار می‌کند. این یک محتوای بصری چشمگیر است که هویت برند را نشان می‌دهد. همچنین این نشانه‌ای است که کوکاکولا به دنبال افرادی است که بتوانند از هوش مصنوعی مولد برای انجام کارهای شگفت‌انگیز استفاده کنند. در نهایت، این همکاری به عنوان یک نشانه عمل می‌کند که هوش مصنوعی مولد وارد صنعت تبلیغات شده است و قرار است همه چیز را متزلزل و متحول کند.

توانمندسازی خلاقیت؟

مطابق با اعتقاد تاکار در راستای کمک به افراد خلاق برای گشایش قدرت هوش مصنوعی، کوکاکولا اولین آکادمی با عنوان ایجاد جادوی واقعی(Create Real Magic‌) خود را امسال برگزار کرد. این رویداد به این شرکت کمک کرد تا با جامعه هنری و طراحی مستقل ارتباط برقرار کند و با تقویت این روابط، امیدوار است استعداد و الهام موردنیاز برای تداوم آثاری مانند شاهکار را کشف کند. این تبلیغ یک توسعه از کمپین ایجاد جادوی واقعی این برند بود، کمپینی که از هنرمندان دعوت می‌کند تا از پلتفرم دیجیتال آن برای ایجاد تصاویر با استفاده از امکانات کوکاکولا مانند استودیو Coke بهره ببرند و تصاویر برنده در بیلبوردهای نیویورک و لندن به نمایش گذاشته خواهند شد.

استودیو Coke یک پلتفرم رایگان برای ساخت موسیقی است که اکنون با قابلیت‌های هوش مصنوعی مولد تقویت شده است که در جشنواره‌‌‌های مختلف در سراسر ایالات متحده میزبان بازدیدکنندگان است که این امکان را به آنها می‌دهد تا با پاسخ دادن به سوالات مطرح‌شده توسط یک روبات مجهز به ChatGPT، آهنگ، نماهنگ و حتی جلد آلبوم بسازند. واضح است که این برند می‌خواهد با هوش مصنوعی و نسل آینده هنرمندان و سازندگانی که دیر یا زود از این فناوری استفاده خواهند کرد، ارتباط برقرار کند. البته، احتمالا این تصادفی نیست که بسیاری از آنها، به دلیل کاری که انجام می‌دهند، توسط بازاریابان به عنوان افراد تاثیرگذار شناخته می‌شوند.

از آنجا که استفاده از هوش مصنوعی مولد در تبلیغات رایج می‌شود، نمی‌توانیم پیامدهای آن را برای جامعه گسترده‌تر، و به‌ویژه برای افراد خلاق که در این زمینه به سرعت در حال تغییر هستند، نادیده بگیریم. انتصاب یک مدیر هوش مصنوعی مولد بیانیه بزرگی از سوی هر شرکتی است که آنها قدرتی را که فناوری برای متحول کردن کسب و کارها دارد درک می‌کنند. اما وقتی شرکتی مانند کوکاکولا این کار را انجام می‌دهد، به این معنی است که می‌‌‌داند که به زودی هوش مصنوعی کل صنعت را متحول خواهد کرد.

اما نگرانی‌های واقعی نیز در این رابطه وجود دارد که اگر صنایعی که همیشه برای همه چیز از لوگوی شرکت و طراحی بسته‌‌‌بندی گرفته تا تبلیغات سینمایی خود از افراد خلاق بهره برده‌اند، این پول را معطوف به هوش مصنوعی کنند، بنابراین برخی از هنرمندان ممکن است این را به عنوان ابزاری برای پایان کار خود بدانند. نگرانی دیگر این است که نزدیکی فزاینده بین غول‌‌‌های صنعتی و فناوری مانند کوکاکولا و ‌OpenAI که توسط رونق هوش مصنوعی تقویت شده است، حاکی از این است که همه به طور یکسان به این ابزارهای در حال تغییر جهان دسترسی ندارند.

تاکار می‌گوید: با این حال، هیچ یک از اینها نتایج از پیش تعیین‌شده‌ای نیستند. گام‌‌‌هایی که در سال‌های آینده برای اطمینان از عرضه مسوولانه و اخلاقی هوش مصنوعی در جامعه و مدیریت تاثیر آن بر زندگی انسان‌‌‌ها برمی‌‌‌داریم، دنیایی را خواهد ساخت که در نهایت با آن مواجه خواهیم شد. ما معتقدیم زمان زیادی طول خواهد کشید تا خلاقیت انسان به طور کامل شبیه‌سازی شود. ساخت تبلیغ شاهکار بدون مشارکت انسان ممکن نبود و من فکر نمی‌‌‌کنم که این تبلیغ بتواند چیز بیشتری را ارائه دهد که به اندازه خود لوگوی کوکاکولا نمادین باشد.