دنیای اقتصاد: «صنایع دریایی، ریلی، نفت و گاز و توسعه مدیریت در صنایع هوایی» چهار حوزه است که با لغو تحریم‌های بین‌المللی و ورود سرمایه‌گذاران جدید به کشور در اولویت سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران قرار گرفته است. رئیس هیات عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو)در نشست خبری با اشاره به اینکه در بخش صنایع دریایی نیاز به سرمایه‌گذاری بالایی داریم، عنوان کرد: صنایع نفت و پتروشیمی در کشور در حال گسترش است و لازمه رشد این دو بخش گسترش صنایع دریایی است که خرید کشتی یکی از این الزامات محسوب می‌شود؛ بنابراین باید مشارکت میان ایدرو، کشتی‌سازان جهان، شرکت نفتکش و کشتیرانی جمهوری اسلامی برقرار شود.

منصور معظمی درخصوص بخش صنایع ریلی نیز گفت: دولت مجوزی را برای ساخت دو هزار واگن مسافری برای کلان شهرها صادر کرده است که مجری آن وزارت کشور است و ایدرو حامی این طرح‌ها محسوب می‌شود و در این خصوص با دو شرکت واگن‌سازی دنیا در حال مذاکره هستیم تا تولید این واگن‌ها به انجام برسد. معظمی با اشاره به اینکه بر اساس اعلام وزارت نفت، ایدرو جزو هشت شرکت صاحب صلاحیت در بخش تولید و اکتشاف نفت است، اظهار کرد: امیدواریم که بتوانیم با هماهنگی وزارت نفت، پروژه‌هایی را که در بخش نفتی داریم، به اتمام برسانیم و پیش‌بینی ما این است که در دو ماه آینده به عدد مورد نظر وزارت نفت برسیم. به گفته رئیس هیات عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران، توسعه مدیریت در صنایع هوایی یکی دیگر از سیاست‌های است که در دستور کار این سازمان قرار دارد. معظمی همچنین درخصوص دلایل تاخیر در فاز‌های ۱۷ و ۱۸ پارس جنوبی گفت: روند توسعه در این دو بخش مشکل خاصی ندارد اما در مورد فاز ۱۴ پارس جنوبی حق با وزارت نفت است و در این بخش پیشرفت کار ۲ ماه تاخیر داشته است و به همین دلیل از تاریخ مورد نظر وزارت نفت، عقب هستیم.

به گفته رئیس هیات عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران، بسیاری از قطعات مورد نیاز فازهای پارس جنوبی ساخته و تجهیز شده و در بنادر موجود است و به زودی این تجهیزات وارد می‌شوند که با ورود این تجهیزات شاهد پیشرفت این طرح‌ها خواهیم بود. وی با بیان اینکه افتتاح این طرح‌ها به زمان مدنظر وزارت نفت بستگی دارد، گفت: فاز ۱۴ پارس جنوبی بعد از برجام در اولویت کاری قرار گرفت که این امر تاخیر در اجرایی شدن این طرح‌ها را به همراه داشت و امیدواریم تاخیر ۲ تا ۳ ماهه به وجود آمده در این فاز را بتوانیم هرچه سریع‌تر جبران کنیم. رئیس هیات عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران درخصوص زمان اتمام طرح‌های پارس جنوبی نیز گفت: در حال حاضر اتمام طرح‌های نیمه‌تمام پارس جنوبی از اولویت‌های این سازمان محسوب می‌شود و با توجه به برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته حداکثر تا دو سال آینده طرح‌های نیمه تمام پارس جنوبی که مسوولیت آنها با ایدرو است به اتمام خواهد رسید و پس از آن طرح‌های جدید در دستور کار قرار خواهد گرفت.

به گفته وی، سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران در فاز ۵ پارس جنوبی مشارکت داشته و در طرح‌های IPC وزارت نفت نیز حضور خواهیم داشت. معظمی درخصوص اینکه در دوره‌های قبل حمایت از صنایع هایتک از اولویت‌های این سازمان محسوب می‌شد، آیا در حال حاضر این صنایع از اولویت خارج شده‌اند، افزود: صنایع هایتک از اولویت سازمان خارج نشده‌اند، در این خصوص تعدادی پروژه به عهده سازمان گذاشته شده بود که تعیین تکلیف شد. به گفته وی، موضوع دیگری که با معاونت علمی ریاست جمهوری در حال پیگیری آن هستیم حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان است که این نیازمند تعریف مدلی است تا به اجرا برسد. معظمی با بیان اینکه حدود ۲۷۰۰ شرکت دانش‌بنیان در کشور داریم که نیازمند توجه جدی هستند، افزود: ایدرو می‌تواند در این بخش کمک زیادی از شرکت‌های دانش‌بنیان بگیرد.

آموزش 500 مدیر در تراز جهانی

معظمی در بخش دیگری از سخنان خود به طرح جدیدی که توسط سازمان گسترش در دستور کار قرار گرفته است، اشاره کرد و افزود: آموزش ۵۰۰ مدیر در تراز جهانی از دیگر برنامه‌های این سازمان محسوب می‌شود، در این خصوص نیز در سرفصل ماده هشت تاسیس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران، بر آموزش و سرمایه‌گذاری در رابطه با مدیران صنعتی تاکید شده و در مرحله اول آموزش ۱۰۰ مدیر مدنظر قرار گرفته است. وی ادامه داد: در سال‌های گذشته سرمایه‌گذاری‌ها بیشتر در زمینه سخت‌افزار بوده در حالی که سرمایه‌گذاری در نیروی انسانی سرمایه‌گذاری ثابت است و آثار آن در درازمدت نشان داده خواهد شد. این مقام مسوول افزود: وزیر صنعت، معدن و تجارت در حکم من تاکید کرده است که ۵۰۰ مدیر در تراز جهانی آموزش داده شود؛ مسوولیت این موضوع بر عهده سازمان مدیریت صنعتی گذاشته شده، این سازمان با تجربه ۵۰ ساله در کشور، بسیاری از مدیران کشور را تربیت کرده است. وی درخصوص شرایط متقاضیان برای شرکت در این دوره‌ها نیز گفت: مدیران متقاضی باید حداقل ۵ سال سابقه کار مدیریت داشته باشند و به زبان انگلیسی مسلط باشند. وی درخصوص ورود ایدرو به ساخت هواپیما گفت: ما برنامه‌ای برای ساخت هواپیما نداریم اما ساخت بالگرد در مراحل مقدماتی قرار دارد. معظمی با اشاره به اینکه مسوولیت ارتقای کیفی مدیران صنعتی بر عهده ‌ایدرو است، افزود: ما تصمیم گرفتیم که این مدیران را آموزش دهیم تا به افزایش توانایی‌های داخلی کمک کنیم. وی درخصوص ۱۲۱ طرح که در سفرهای استانی در سال‌های گذشته مصوب شده بود، گفت: اکثریت این طرح‌ها غیرقابل اجرا بودند، بنابراین از دستور کار ایدرو خارج شده‌اند.