اما واقعیت این است که این چالش به این سادگی قابل حل نیست؛ زیرا موضوع اصلاح قیمت‌گذاری، اصلاح قراردادهای سرمایه‌گذاری، بهره‌‌‌وری پایین پنل‌‌‌های خورشیدی و ساخت نیروگاه‌‌‌های حرارتی پابرجاست. در واقع به باور فعالان اقتصادی، دولت از سال ۱۳۹۹ که مشکل تامین برق آغاز شده، تاکنون اقدام جدی انجام نداده و همچنان صنعت از ناهماهنگی بخش‌‌‌های مختلف و نبود استراتژی مشخص در این حوزه رنج می‌‌‌برد.

به گزارش اتاق تهران، فعالان اقتصادی در هشتاد و چهارمین جلسه شورای ‌‌‌گفت‌‌‌وگوی استان تهران در راستای بررسی تبعات قطعی برق برای عملکرد صنایع طی ماه‌‌‌های آینده و نیز راهکارهای کاهش خسارات این قطعی گفت‌وگو کردند. در این جلسه، مدیرعامل شرکت برق منطقه‌‌‌ای تهران گفت: پیش‌بینی‌‌‌ها حکایت از آن دارد که در تابستان می‌‌‌توانیم از ظرفیت نیروگاه‌‌‌های برق‌آبی استفاده کنیم. حداکثر توان تولید نیروگاه‌‌‌های برق‌آبی با توجه به وضعیت بارش‌‌‌ها، حدود ۱۰‌هزار مگاوات است. با احتساب ظرفیت تولید نیروگاه‌‌‌های حرارتی، برآورد توان تولید کشور به حدود ۶۴‌هزار مگاوات می‌رسد که به نظر ‌‌‌می‌رسد کسری تامین برق در تابستان حدود ۵‌هزار مگاوات باشد.

حبیب قراگوزلو در ادامه از امضای تفاهم‌‌‌نامه‌‌‌ای میان وزارت نیرو و وزارت صنایع برای احداث نیروگاه حرارتی با ظرفیت ۱۲‌هزار مگاوات خبر داد و افزود: تفاهم‌‌‌نامه دیگری برای احداث نیروگاه خورشیدی با ظرفیت ۱۰‌هزار مگاوات از سوی صنایع منعقد شده است که این دو راهکار می‌‌‌تواند تا چند سال مشکل صنایع در تامین برق را برطرف کند.

مدیرعامل شرکت برق منطقه‌‌‌ای تهران با اشاره به کسری تامین برق در سال آینده، پیشنهاد کرد که استانداری تهران و اتاق تهران در تعیین سهم صنایع از قطعی محتمل برق با وزارت نیرو همکاری کنند. وی همچنین با بیان اینکه سه‌ماه تا زمان پیک مصرف برق باقی مانده است، این پیشنهاد را نیز مطرح کرد که بخش خصوصی به‌سرعت نسبت به اجرای مفاد تفاهم‌‌‌نامه و احداث نیروگاه‌‌‌های خورشیدی و تامین بخشی از برق موردنیاز کشور اقدام کند. این مقام مسوول همچنین درخواست کرد که صنایع، آمار دقیقی از دیزل ژنراتورهای خود به وزارت نیرو ارائه دهند.

در ادامه این جلسه، رئیس اتاق بازرگانی تهران و دبیر شورای گفت‌وگوی استان، با اشاره به اینکه کمبود ۵ تا ۱۰‌هزار مگاواتی برق در سال‌‌‌ آینده حتمی به نظر می‌‌‌رسد، گفت: ای‌‌‌کاش مقامات وزارت نیرو این مساله را مورد آسیب‌‌‌شناسی قرار دهند که چرا کشور در تامین برق به چنین نقطه‌‌‌ای رسیده است. امروز وزارت نیرو، اجازه نمی‌‌‌دهد صنایعی که برای تامین برق موردنیازشان اقدام به احداث نیروگاه کرده‌‌‌اند، از برق تولیدی خود استفاده کنند. در چنین وضعیتی، ‌‌‌ کدام صنعت برای تامین برق، نیروگاه خواهد ساخت؟ خوب است که درددل کسانی را هم که نیروگاه خورشیدی راه‌‌‌اندازی کرده‌‌‌اند، بشنوید؛ آنها اغلب به دلیل سیاست‌‌‌های دولت زمین‌‌‌گیر شده‌‌‌اند.

مسعود خوانساری افزود: فعالان اقتصادی از صندوق توسعه ملی برای احداث نیروگاه وام گرفته‌‌‌اند و اکنون در حالی باید این تسهیلات را به صورت ارزی و با جهش قیمت بازپرداخت کنند که در مقابل، برق تولیدی خود را به صورت ریالی به وزارت نیرو عرضه کنند. رسیدگی به این مشکلات در حیطه مسوولیت‌‌‌ها و وظایف وزارت نیرو است و چنانچه این مسائل مورد آسیب‌‌‌شناسی قرارگیرد، برنامه‌‌‌ریزی‌‌‌ها دستخوش تغییر خواهد شد.

او با بیان اینکه «قطعی برق، تنها به شرکت‌های فولادی زیرمجموعه بنیاد مستضعفان ۵‌هزار میلیارد تومان خسارت وارد کرده است،» افزود: این وظیفه وزارت نیرو است که با چانه‌‌‌زنی و تبیین پیامدهای تداوم سیاست‌‌‌های فعلی در دولت و مجلس، آنها را به اعمال برخی اصلاحات از جمله در زمینه قیمت‌گذاری متقاعد کند. مساله اصلی این است که تا چه زمانی قرار است، تراز منفی تولید و مصرف برق ادامه پیدا کند.

در ادامه حشمت‌‌‌الله عسگری، معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری تهران نیز طی سخنانی به این نکته اشاره کرد که به نظر ‌‌‌می‌‌‌رسد، مسوولان هنوز متوجه خطر جدی که در مورد کسری تامین برق وجود دارد، نشده‌‌‌اند. او با بیان اینکه هیچ برشی در مورد وضعیت تولید و کسری تامین برق در استان‌‌‌ها وجود ندارد، افزود: یک واحد تولیدی، چند سال پیش در پیشوای ورامین راه‌‌‌اندازی شد؛ اما دو سال است که وزارت نیرو بدهی ۲۰میلیارد تومانی خود را به این واحد را نپرداخته و این بنگاه تولیدی با مشکل مواجه شده است. این مصادیق نشان می‌دهد که دستگا‌‌‌ه‌‌‌های متولی به دنبال تولید برق نیستند؛ وگرنه هم زمین کافی وجود دارد و هم سرمایه. عسگری با اشاره به اینکه برای کمبود مرغ و تخم‌‌‌مرغ و گوجه‌‌‌فرنگی، قرارگاه تشکیل ‌‌‌می‌شود، گفت: متاسفانه به کمبود تولید برق که جزو نیازهای زیرساختی است، توجهی صورت نمی‌گیرد.

در همین حال، محمدرضا بهرامن، عضو هیات‌نمایندگان اتاق تهران و رئیس خانه معدن، عنوان کرد معادنی که از برق دیزل‌‌‌ژنراتورها استفاده می‌کنند، در تامین سوخت آن با مشکل مواجه هستند و اگر سوخت موردنیاز خود را خریداری و تامین کنند، قاچاقچی محسوب می‌‌‌شوند. به همین دلیل کسی تمایل ندارد از دیزل ژنراتور استفاده کند. او در ادامه خواستار اتخاذ تدابیری برای جلوگیری از قطعی برق در تابستان شد.