درضمن با رشد اقتصادی ۸درصدی به سطح تولید سال ۱۳۹۷ می‌‌رسیم. به گزارش «شاتا»، وزیر صمت با بیان اینکه در این هفت ماه کار را در دو سطح امور جاری و اصلاحات ساختاری دنبال کرده‌‌ایم، افزود: مسائل کشور بیش از آنکه به شرایط و افراد وابسته باشد به زیر‌ساخت‌‌ها و سازوکارهایی گره خورده است و باید اصلاح شود. وی ادامه داد: تمرکز اصلی را روی این موضوع قرار داده‌‌ایم و تغییراتی در فرآیند بخش‌های مختلف داشتیم تا در سال آینده ابزارهای کافی برای مدیریت را در اختیار داشته باشیم. وزیر صمت با بیان اینکه چهار کار برای ایجاد یک وزارتخانه توانمند در دستور کار است، تصریح کرد: اولویت‌‌گذاری، قاعده‌‌گذاری، تسهیل‌‌گری و نظارت، این محورها هستند. فاطمی‌‌امین در ادامه با بیان اینکه هر اتفاقی در جامعه باید به جای دولت توسط کسب‌‌وکارها رخ دهد، اضافه کرد: اگر اولویت‌هایی تعیین کردیم، باید منافع کسب‌‌وکارها در راستای تحقق آنها باشد‌‌. در مرحله سوم مسیر را برای کسب‌‌وکارها هموار کرده و در مرحله آخر، نظارت خواهیم کرد.

وی در بخش دیگری از سخنان خود درباره قانون انتزاع بیان کرد: بر اساس ماده یک قانون انتزاع تنظیم بازار، واردات، صادرات و تعیین قیمت محصولات کشاورزی مربوط به جهاد کشاورزی است، این قانون چند سال متوقف شده بود تا اینکه تیرماه امسال به‌طور کامل به جهاد واگذار شد.

وزیر صمت ادامه داد: حتی شرکت بازرگانی دولتی که تنظیم بازار شکر، روغن و گندم و... را بر عهده داشت به جهادکشاورزی منتقل شده است، بنابراین هم در عمل و هم بنابر قانون، تنظیم بازار محصولات کشاورزی به جهاد منتقل شده است.

ورود تمام زنجیره فولاد به بورس کالا

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه تمام زنجیره فولاد از اول تا آخر در بورس کالا وارد شده است، گفت: ۱۵ قاعده جدید در بورس کالا اجرایی شده و از مهرماه به بعد، روند قیمت میلگرد و ورق رو به ثبات و کاهش بوده و قیمت‌‌ها واقعی شده است.

وزیر صمت در این خصوص ادامه داد: با وجود اینکه گاز صنایع قطع شد و نوسانات ارزی داشتیم، اما از آنجا که برای نخستین‌بار قاعده‌هایی را در بورس کالا اجرایی کردیم، قیمت‌‌ها نه تنها با ثبات شده، بلکه روند کاهشی داشته است.

فاطمی‌‌امین همچنین از برداشته شدن کامل سهمیه‌‌بندی در فلزات خبر داد و گفت: این یکی از محورهای پروژه اصلاح ساختار بازار کالاهای پایه بوده است، فولاد و سیمان را وارد کردیم، شیشه نیز دیروز در بورس عرضه شد، محصولات پتروشیمی نیز کم کم وارد بورس می‌شود و مشمول عرضه تلفیقی خواهد شد.

تدوین راهبرد توسعه صنعتی

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه راهبرد توسعه صنعتی و اهداف آن تا چهارسال آینده تدوین شده است، اعلام کرد: اولویت‌ها را مشخص کرده‌‌ایم و از اوایل سال آینده این اولویت‌ها را اعلام می‌کنیم، تاکنون نیز در مسیر همین راهبردها جلو رفته‌‌ایم.

وزیر صمت افزود: با همین راهبرد، صادرات به بیش از ۴۷ میلیارد دلار خواهد رسید. در حالی که سال گذشته درمجموع ۳۵ میلیارد دلار صادرات داشته‌‌ایم. فاطمی‌‌امین با اشاره به طرح آمایش صنعتی، معدنی و تجاری وزارت صمت توضیح داد: حاشیه‌‌نشینی، بیکاری و آلودگی به علت نبود توزیع مناسب صنعت در مناطق جغرافیایی بوده، به گونه‌‌ای که در برخی استان‌ها صنعت بیشتر متمرکز بوده و در برخی کمتر است، مطالعات گسترده‌‌ای نیز در این حوزه داشته‌‌ایم و تا اواخر فروردین حاصل این مطالعات منتشر شده و در معرض بحث و بررسی قرار می‌گیرد، توازن در زنجیره و توازن در جغرافیا در این مطالعه مورد تمرکز قرار گرفته است. وی با اشاره به هدف‌‌گذاری برای رسیدن به رشد ۸ درصدی اقتصاد در سال ۱۴۰۱ بیان کرد: با این روش در واقع به سطح تولید سال ۱۳۹۷ می‌رسیم. در ۱۰ سال گذشته رشدها پایین بوده است و رسیدن به رشد ۸ درصدی عجیب نیست، زیرا این همان سطح تولید ۱۳۹۶ و ۱۳۹۷ بوده است و تنها باید در سال ۱۴۰۱، بازیابی شود.

اجرای دو پروژه تامین مالی زنجیره‌‌ای

وزیر صمت بر لزوم هماهنگ بودن سه مولفه تقاضا، تامین مالی و مواد اولیه تاکید کرد و افزود: برای تامین مالی دو پروژه پرداخت تسهیلات مبتنی بر صورت‌‌حساب‌‌ها و تامین مالی زنجیره‌‌ای را در دستور کار قرار دادیم. با پرداخت تسهیلات مبتنی بر صورت‌‌حساب‌‌ها، انحراف منابع به‌شدت کاهش می‌‌یابد و فرآیند ارائه تسهیلات به‌شدت ساده می‌شود، بانک مرکزی هماهنگی خوبی داشته است و تا سه ماه اول سال آینده، صنایعی که به لحاظ دستمزد یا موارد دیگر به سرمایه در گردش نیاز دارند با این موضوع تامین مالی خواهند شد. فاطمی‌‌امین با اعلام اینکه امسال ۴ هزار میلیارد تومان در حوزه تامین مالی زنجیره‌‌ای عملیاتی شده است، تاکید کرد: با اجرای تامین مالی زنجیره‌‌ای و پرداخت تسهیلات مبتنی بر صورت‌‌حساب‌‌ها، سال آینده بیش از ۷۰ درصد مشکلات سرمایه در گردش واحدها حل می‌شود.

صدور کارت بازرگانی هوشمند

وی از وقوع اتفاقات خوب در حوزه سامانه جامع تجارت خبر داد و گفت: صدور کارت بازرگانی هوشمند شد و از این پس کارت بازرگانی بدون دخالت عامل انسانی و به صورت کامل به شیوه الکترونیکی، صادر می‌شود. وزیر صمت اضافه کرد: همچنین بیش از ۳۰ گروه کالایی اولویت‌‌دار در سامانه جامع تجارت رصد می‌شود که به لحاظ مبارزه با قاچاق کالا، بسیار موثر است. فاطمی‌‌امین درباره واردات نیز توضیح داد: رویکرد ما در روابط خارجی، برون‌‌گرا است و به دنبال ایجاد زنجیره‌های تجاری میان چند کشور هستیم تا بتوانیم خودمان در جایگاه مناسبی قرار دهیم. وی ضمن اعلام گفت‌وگو با ۸ کشور در ۷ ماه گذشته ادامه داد: باید از مبادلات دو‌جانبه به سمت شکل‌‌دهی زنجیره‌‌ بین‌المللی برویم، بنابراین لازم است مبادی، مقاصد و ترکیب صادراتی تغییر کند. وزیر صمت در ادامه سخنان خود با بیان اینکه در هر حوزه‌‌ای به جز کشورهایی که با ما خوب رفتار نکردند به دنبال افزایش مراودات هستیم، گفت: با وجود همین تحریم‌ها تحقق رقم ۴۷ میلیارد دلاری صادرات در حال انجام است، بنابراین تحریم‌ها رفع شود یا نه، روی تجارت خارجی ما بی‌‌تاثیر است. فاطمی‌‌امین با بیان اینکه می‌توانیم حداکثر تا ۲۰ درصد حتی در حوزه‌هایی که تسلط و تکنولوژی داریم واردات و حد‌‌اقل ۲۰ درصد صادرات داشته باشیم، اضافه کرد: در حوزه واردات و صادرات نباید وابسته به یک کشور شویم و نسبت صادرات به واردات باید هدف‌‌گذاری شود.

ترازنامه ذخایر معدنی را منتشر می‌کنیم

وی همچنین در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به بازنگری شدن ضوابط حوزه معادن و تکمیل آن تا اردیبهشت‌ یادآور شد: نحوه دریافت حقوق دولتی تغییر جهت اساسی خواهد داشت و حقوق دولتی مبتنی بر سامانه جامع تجارت، دریافت خواهد شد.

وزیر صمت همچنین درباره شفافیت‌‌ها و قراردادها بیان کرد: ترازنامه ذخایر معدنی را منتشر خواهیم کرد و این ترازنامه شامل میزان اکتشاف و بهره‌‌برداری ذخایر است و قراردادها نیز در این راستا منتشر می‌شود.

حذف تخفیف‌های  اغوا‌کننده

فاطمی‌‌امین سازوکارهای سنتی نظارت بر بازار را طولانی و زمان‌‌بر دانست و گفت: به دنبال نظارت‌‌های هوشمند و تحولی، مانند پروژه درج قیمت تولیدکننده هستیم. وی با بیان اینکه با اجرای این پروژه مرز تولید و توزیع شفاف می‌شود، اضافه کرد: همچنین تخفیف‌های اغوا‌کننده فروشگاه‌ها با اجرای این پروژه تحولی از بین خواهد رفت.وزیر صمت با بیان اینکه سازوکارهای سامانه‌‌ای نیز در این روش بسیار موثر هستند، ادامه داد: با رصد قیمت تولیدکننده در سامانه جامع تجارت با افزایش قیمت در همان سرمنشأ برخورد و نظارت هوشمند به وجود می‌‌آید، همچنین مردم در این روش به عنوان ناظر عمل خواهند کرد.