مرجع رسمی آمارها کجاست؟

گروه صنعت و معدن- نایب‌رییس اول کمیسیون صنایع و معادن ضمن انتقاد از آمارهای ارائه شده از سوی وزارت صنایع و معادن اعلام کرد: متاسفانه آمارهای بخش صنعت شفاف نیست و با آمارهای سایر بخش‌ها از جمله بخش نفت جمع‌بندی و ارائه می‌شود. به گزارش خبرنگار ما، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در شرایطی از عدم شفافیت آمارهای صنعتی سخن گفته است که دنیای اقتصاد نیز طی چند هفته گذشته گزارش‌ها و یادداشت‌های متعددی با موضوع آمارهای صنعتی و عدم شفافیت در آنها منتشر کرد.

آمارهای متفاوت در مورد یک شاخص صنعتی، آمارهای غیرواقعی، نبود اطلاعات آماری در مورد جزئیات یک صنعت و اعلام آمارهای متفاوت حتی از تعداد واحدهای تولیدی از جمله معضلات بخش صنعت و معدن است.

این در حالی است که اطلاع صحیح از جزئیات یک رشته صنعتی مسوولان و دست‌اندکاران آن رشته را در تدوین برنامه‌ریزی‌های تولید، فروش و صادرات کمک چشمگیر خواهد کرد.

در مقابل نیز چنانچه صنعتگران ندانند ظرفیت تولید کالایی که تولید می‌کنند در سطح کشور چه‌قدر است، تعداد کارخانه‌هایی که مبادرت به تولید این کالا می‌کنند چه‌قدر است، چه تعداد کارخانه مواد اولیه موردنیازشان را در کشور تولید می‌کنند و ده‌ها سوال دیگر در چنین شرایطی چگونه می‌توانند تولید کنند؟

دنیای اقتصاد اوایل سال‌جاری یادداشتی در این زمینه در صفحه صنعت و معدن منتشر کرد و متذکر شد صنعتگران باید به عنوان باعث و بانی تولید در کشور آمارهای مورد نیازشان را از دستگاه‌ها طلب کنند.

مرکز آمار ایران نیز در پاسخی به این یادداشت اعلام کرد، کلیه آمارهای بخش صنعت در این مرکز موجود و آماده ارائه به صنعتگران است.

اما یک سوال در این میان وجود دارد: مرجع رسمی آمارهای بخش صنعت، مرکز آمار ایران است یا وزارت صنایع و معادن؟

محمود ابطحی، نایب‌رییس اول کمیسیون صنایع و معادن در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر، جواب این پرسش دنیای اقتصاد را می‌دهد: در حال حاضر یکی از مشکلات کشور عدم وجود مرکز واحد برای ارائه آمار است.

رییس کمیته صنایع مجلس می‌افزاید: متاسفانه طی سال‌های گذشته آمارهای ارائه شده از سوی مراجع مختلف براساس نوع برداشت آنها و منافع مجموعه‌ها ساختگی بوده است.

وی با بیان اینکه آمارهای ارائه شده از سوی مراجع مختلف آماری براساس واقعیت نیست، افزود: درحالی که آمار ارائه شده از سوی وزارت صنایع و معادن حدود سه هفته گذشته حاکی از وضع مطلوب بخش صنعت است، اما آمارهای ارائه شده توسط سایر مراکز از وضعیت نامطلوب در این بخش حکایت دارد.

نایب‌رییس اول کمیسیون صنایع و معادن و رییس کمیته صنایع مجلس شورای اسلامی تصریح می‌کند: در مجموع عملکرد بخش صنعت در یکسال و نیم گذشته برخلاف سند چشم‌انداز ۲۰ساله کشور و اهداف تعیین شده در برنامه چهارم توسعه بوده است.

وی در ادامه خاطرنشان می‌کند: براساس سند چشم‌انداز ۲۰ساله کشور و اهداف تعیین‌شده در برنامه چهارم توسعه باید موانع سرمایه‌گذاری و عوامل تولید پیش‌روی واحدهای صنعتی برداشته شود، این درحالی است که بستر لازم مهیا نیست و بخش صنعت با وضعیت مطلوب فاصله زیادی دارد.

ابطحی با اشاره به حاکمیت وضع نامطلوب بربخش صنعت کشور، خواستار تشکیل ستادی برای حل مشکلات صنعتگران و بخش صنعت از سوی دولت شد و افزود: تاکنون شکایات زیادی از سوی صنعتگران به وزارت صنایع و معادن ارائه شده که پاسخ منطقی به آنها داده نشده است.

به گفته وی، شکایات و خواسته‌های صنعتگران در پیچ و خم بوروکراسی وزارت صنایع و معادن گرفتار است و آنها راه به جایی نمی‌برند.

گزارش دنیای اقتصاد حاکی است در بنگاه‌های صنعتی، مدیران در کوچک‌ترین تصمیم‌گیری‌هایشان به آمار‌های رسمی وزارت صنایع و معادن استناد می‌کنند. بنابراین این مساله نشان می‌دهد کاربرد آمار‌های صنعتی برای مدیران بخش صنعت از اهمیت قابل‌توجهی برخوردار است.

با توجه به این مطلب لازم است در مورد مستند بودن آمار‌های صنعتی و اینکه کدام سازمان، مرکز و یا وزارتخانه مرجع رسمی انتشار آمار‌های صنعتی است، اطلاعیه‌ای صادر شود تا صنعتگران تکلیف خودشان را با این موضوع بدانند.