۱۵ استان کشور همچنان درگیر کاهش بارش

به گزارش «ایرنا»، روند بارش‌‌‌ها در کشور بیانگر نامتوازن بودن بارش‌‌‌هاست، به‌‌‌گونه‌‌‌ای که در برخی استان‌‌‌ها شاهد رشد بارش و در برخی شاهد کاهش بارش هستیم.

تازه‌‌‌ترین گزارش دفتر اطلاعات و داده‌‌‌های آب کشور بیانگر آن است که استان هرمزگان از ابتدای سال آبی جاری (ابتدای مهر) تا ۱۲فروردین ۹/ ۹۴میلی‌متر بارش دریافت کرده که در مقایسه با مدت مشابه پارسال که ۳/ ۲۰۱میلی‌متر بارش داشته، با کاهش ۵۳درصدی همراه شده که مقام نخست کم‌بارش‌ترین استان‌ها را به خود اختصاص داده است.

در مدت یادشده، استان گلستان ۱/ ۲۰۲میلی‌متر بارش داشته که در مقایسه با مدت مشابه پارسال که ۱/ ۳۱۲میلی‌متر بارش داشته با کاهش ۳۵درصدی روبه‌‌‌رو شده است.

استان اردبیل هم در این مدت ۵/ ۱۱۸میلی‌متر بارش داشته که در مقایسه با ۴/ ۱۷۳میلی‌متر بارش مدت مشابه پارسال، کاهش ۳۲درصدی را تجربه کرده است.

برپایه این گزارش، در مدت مذکور استان گیلان ۲/ ۵۱۶میلی‌متر (افت ۳۱درصدی)، استان کرمان ۳/ ۸۳میلی‌متر (کاهش ۳۰درصدی)، استان مازندران ۸/ ۳۱۲میلی‌متر (کاهش ۲۸درصدی)، استان قزوین ۱۵۵میلی‌متر (کاهش ۲۳درصدی)، استان سیستان و بلوچستان ۷/ ۵۱میلی‌متر (کاهش ۱۹درصدی) و استان آذربایجان‌شرقی ۵/ ۱۳۰میلی‌متر بارش (افت ۱۸درصدی)‌‌‌ داشته است.

این گزارش می‌‌‌افزاید، از ابتدای سال آبی جاری تا ۱۲فروردین‌ماه استان قم با ۹۴میلی‌متر بارش (کاهش ۱۸درصدی)، استان خراسان‌رضوی با ۲/ ۸۴میلی‌متر بارش (افت ۱۲درصدی)، استان مرکزی با ۲/ ۱۶۹میلی‌متر بارش (کاهش ۱۱درصدی)، استان آذربایجان‌غربی با ۷/ ۲۰۵میلی‌متر بارش (افت ۸درصدی)، استان البرز با ۵/ ۲۴۱میلی‌متر بارش (کاهش ۲درصدی)‌‌‌ و استان خراسان شمالی با ۶/ ۱۳۷میلی‌متر بارش (افت یک‌درصدی) مواجه شده است.

وضعیت بارش در حوضه‌‌‌های آبریز تا پایان هفته آینده چگونه است؟

موسسه تحقیقات آب وزارت نیرو نیز در جدیدترین پیش‌بینی خود از وقوع بارش پراکنده در حوضه‌‌‌های آبریز شمال‌‌‌شرق کشور طی هفته جاری خبر داد و اعلام کرد: هفته آینده حوضه آبریز خلیج فارس و دریای عمان پربارش است.

به گزارش «ایرنا»، براساس تازه‌‌‌ترین گزارش دفتر اطلاعات و داده‌‌‌های آب، وضعیت بارش‌‌‌های کشور از ابتدای زمستان امسال کمی بهتر شده، اما همچنان نسبت به دوره بلندمدت ۱۱‌درصد کاهش نشان می‌دهد.

براساس جدیدترین گزارش موسسه تحقیقات آب وزارت نیرو، برای هفته جاری وقوع بارش‌ها به صورت پراکنده در مناطق شمال شرق کشور پیش‌بینی می‌شود. همچنین با توجه به چشم‌انداز بارش پیش‌بینی‌شده برای هفته آینده، وقوع بارش‌‌‌ها برای مناطق واقع در شمال‌غرب و غرب و به صورت پراکنده در جنوب و جنوب‌شرق کشور رخ می‌دهد.

بر پایه این گزارش، حوضه آبریز قره‌قوم این هفته بیشینه بارش ۶/ ۱۲میلی‌متری و متوسط محدوده ۵/ ۱میلی‌متری دارد که بیشترین میزان در بین حوضه‌‌‌های آبریز کشور است و بعد از آن حوضه آبریز دریای خزر بیشینه بارش ۵/ ۱۰میلی‌متری و متوسط محدوده ۷/ ۰میلی‌متری دارد.

حوضه آبریز فلات‌مرکزی در هفته جاری بیشینه بارش ۵/ ۵میلی‌متری با متوسط بارش ۱/ ۰میلی‌متری و حوضه آبریز خلیج‌فارس و دریای عمان بیشینه بارش ۷/ ۱میلی‌متری و متوسط محدوده صفر میلی‌متری را تجربه می‌کند.

در هفته جاری حوضه آبریز مرزی شرق بیشینه بارش ۲/ ۱میلی‌متر و محدوده بارش صفر میلی‌متری را شاهد خواهد بود. حوضه آبریز دریاچه ارومیه هم بیشینه بارش یک‌میلی‌متری با متوسط محدوده صفر میلی‌متر دارد. این هفته از ۳۰حوضه آبریز درجه۲ کشور، پنج‌حوضه‌‌‌ بدون بارش است.

حوضه آبریز خلیج‌فارس و دریای عمان؛ پربارش هفته آینده

بر پایه این گزارش، در هفته منتهی به ۲۵فروردین همه حوضه‌‌‌های ۶گانه اصلی آبریز کشور بارش‌‌‌هایی را دریافت خواهند کرد که بالاترین میزان آن در حوضه آبریز خلیج‌فارس و دریای عمان خواهد بود.

بر این‌‌‌ اساس، حوضه آبریز خلیج‌فارس و دریای‌عمان در هفته منتهی به ۲۵فروردین‌ماه بیشینه بارش ۸/ ۱۳۵میلی‌متری و متوسط محدوده ۹/ ۵میلی‌متری را خواهد داشت که بیشترین میزان در بین حوضه‌‌‌های آبریز کشور خواهد بود.

حوضه‌‌‌ آبریز دریاچه ارومیه هم در هفته منتهی به ۲۵فروردین‌ماه بیشینه بارش ۹/ ۹۵میلی‌متری با متوسط محدوده ۹/ ۲۱میلی‌متری را خواهد داشت. حوضه‌‌‌ آبریز دریای خزر نیز هفته آینده بیشینه بارش ۳/ ۵۸میلی‌متری و متوسط محدوده ۹/ ۹میلی‌متری را تجربه خواهد کرد.

حوضه‌‌‌ آبریز فلات مرکزی هم در هفته منتهی به ۲۵‌فروردین‌ماه بیشینه بارش ۵/ ۳۸میلی‌متری و متوسط محدوده ۹/ ۰میلی‌متری را تجربه خواهد کرد.

حوضه آبریز مرزی شرق در هفته منتهی به ۲۵فروردین‌ماه بیشینه بارش ۲/ ۱۶میلی‌متر با متوسط محدوده ۱/ ۱میلی‌متر را تجربه خواهد کرد و در این مدت حوضه آبریز قره‌قوم بیشینه بارش ۲/ ۷میلی‌متری و متوسط محدوده ۱/ ۱میلی‌متری خواهد داشت. هفته آینده از ۳۰ حوضه آبریز درجه‌‌‌۲ کشور، هیچ حوضه‌‌‌ای بدون بارش نخواهد بود.